Det er svært at sige hvor lang tid det tager en erfaren blogger, at skrive et blogindlæg, men et er sikkert, med tiden begynder du som blogger at skrive hurtigere og hurtigere. Hvor hurtigt man som blogger kan skrive et blogindlæg, er ikke det vigtigst element, så længe der kommer indhold til bloggens læsere på et regelmæssigt niveau. Men man vil som blogger komme til at opleve dagene, hvor man bare ikke kan få skrevet noget og ingen emne har. I dette indlæg vil vi komme med 3 vaner, som gør det nemt for dig at skrive dine blogindlæg (og til tiden).

1) Liste med ideer til blogindlæg

De fleste bloggere starte ud med, at blogge dag fra dag, uden at have nogen ide om hvad de vil blogge om dagen efter. Dette er en simpel og fornuftig måde at blogge på, når man starter ud som blogger. Man bliver hurtig opmærksom på, at dette ikke er løsningen fremadrettede (især når man rammer de såkaldte skriveblokader). Derfor kan det være en god vane, at have en liste med ideer – som man hele tiden holder opdateret.

Læs mere » Leg med sproget i dine blogindlæg

Til dette formål kan det være en ide, at benytte et noteprogram som f.eks. Evernote. Hvis du allerede fra starten organiserer dine noter på den rigtige måde, så vil du takke dig selv, når du har den næste skriveblokade. Igennem Evernote har du muligheden for, at oprette notesbøger og under hver notesbog så mange kladder som du ønsker. Sådan kan du udforme dit Evernote system:

  • Opret en notesbog til hvert overordnede kategori på bloggen.
  • Opret en note for hver type indlæg for hvert af dine kategorier.
  • I hver note nedskrives løbende de ideer du kommer på.

F.eks. har vi på Vinterfryd.dk 3 overordnede kategorier, hvoraf en af disse er bolig. Derfor har vi en notesbog der heder bolig. Herunder har vi oprette 10 noter, som svare til 10 af vores typer af indlæg (eksempelvis ”boligreportage” og ”bolig inspiration”). I hver af disse noter har vi skrevet alle vores ideer til fremtidige indlæg.

 1 Opret en profil på Evernote

Fordelene ved programmer som Evernote (fremfor f.eks. en word-fil på din computer, eller en kladde på dit skrivebord) er, at du kan komme til den fra din iPad, din computer eller sågar fra en anden computer. Herved glemmer du aldrig de gode ideer.

På de hårde dage hvor skrivelysten er forsvundet, eller du bare ikke kan finde på det rette emne, så er det nemt at åbne Evernote og finde alle de gamle ideer frem. Vi har samarbejdet med mange bloggere, hvor denne metode var uundværlig.

 2) Planlægning og research

Mange nye bloggere (og måske også eksisterende) tror at det er nok, at skrive indlægget uden noget research og dette kan skrives få minutter inden udgivelse. Ofte kan man trække på erfaringen, og således skrive de gode blogindlæg, men man må ikke glemme vigtigheden af at planlægge og researche sine indlæg.

Læs mere » Sådan skriver du en god anmeldelse

Benyt dig af f.eks. Google Calender til, at planlægge din tid således, at du kan færdiggøre reserachen til din indlæg. Din research kan både udarbejdes foran computeren, på biblioteket eller ude i byen. Så længe dine indlæg bliver indenfor de koncepter du har opsat for bloggen da du startede, så kan dine indlæg kun blive bedre hvis, du har for vane altid at research dine indlæg.

2 Benyttelse af Google kalender

Eksempelvis afsætter vi jævnligt hele eller halve dage, som skal benyttes på research til kommende indlæg. På denne måde sikre vi, at vi har blogindlæg eller research til blogindlæg til den kommende periode. Det er herved ikke ualmindeligt, at vi benytter en halv dag på research og den anden dag på at skrive indlæg til den kommende periode. Vores vane er absolut ikke den bedste, men så længde du har gjort dig tankerne omkring dette, og taget dine egen valg, så er du på forkanten.

3) Benyttelse af den røde tråd

At opretholde den røde tråd på en blog, kan benyttes i mange henseender, vi benytter det ofte på den måde, at vi har udarbejdet den røde tråd for vores blog uge. Dette betyder at vi igennem hele ugen, har udvalgt nogle bestemte dage, hvor der skal udgives bestemte typer af indlæg. Dette kan være en rigtig god ide fordi, du får struktur på din blog – og folk kommer tilbage igen og igen.

For at gøre dette på en effektiv måde, så benyt disse tips:

  • Udvælg 1-3 overordet kategorier for din blog – disse skal alle fremvises én gang om ugen.
  • Brainstorm over forskellige typer af indlæg under hver af disse kategorier.
  • Udvælg de typer som har potentiale til at være tilbagevenden koncept.

3 nemme tips til at skrive hurtigt

Først og fremmest skal det siges, at det at skrive hurtigt ikke er vejen frem. Når det er sagt, så vil det gavne dig på sigt, hvis du kan bruge mindre spildtid og bruge din tid effektivt. Derfor har vi samlet 3 tips som, kan hjælpe dig med at skrive hurtigere og kommer i det rette skrivehumør.

  1. Drop dine bekymringer og skriver. Nogle gange skal du blot droppe bekymringerne, og få skrevet de første par linjer. De er formentlig dårlige, men du er i gang og kan altid ændre starten senere.
  2. Find de rette omgivelser. Hver blogger finder på sigt bestemte omgivelser, hvori de bedst kan skrive indhold. Brug tiden på at finde dine omgivelser (placering, musik, tidspunkt etc.). F.eks. skriver Nicolaj bedste om morgen inden dagen starter, og gerne imens andre sover. Jeg skriver derimod bedst om eftermiddagen på min terrasse i en hængekøje.
  3. Hold pause, men kun de rigtige pauser. Ofte så bliver vi distraheret af Facebook, tv’et eller andre ting. Det gælder om at tillade sig pause, men kun pause hvor du slapper helt af, og ikke føler du stadig skriver. F.eks. tæller man ikke de 5 min. på Facebook som en pause, men hvis man derimod trak noget frisk luft, så havde man gjort det.

Læs mere » Genveje til WordPress (spar tid)

Har du nogle vaner som hjælper dig med at skrive? eller har du nogle tips som du benytter til, at komme i skrivehumør? del gerne herunder.

Malene Vinter

Mit navn er Malene Vinter og jeg skriver her på Unitate.dk omkring de mindre tekniske områder af blogging. Fokus er på, hvordan du opnår det bedste resultat i selve skriveprocessen. Udover Unitate så skriver jeg på boligbloggen Vinterfryd.dk.

Latest posts by Malene Vinter (see all)

3 vaner der gør det nemt at skrive blogindlæg

2 thoughts on “3 vaner der gør det nemt at skrive blogindlæg

  • December 15, 2015 at 11:21 am
    Permalink

    Jeg bruger også notesystemet på min telefon hver gang jeg får en god ide. Får jeg skriveblokade går jeg en tur, tager jeg et bad eller noget helt tredje. Så kommer ideerne pludselig til mig som skidt fra en spædekalv. Og SÅ er det bare om at få skrevet ned, ellers er det hurtigt væk igen.

    Reply
    • December 16, 2015 at 12:18 pm
      Permalink

      Hej Anne

      Det er altid godt med en “notesblok” tæt på – f.eks. på telefonen 🙂 Har selv en god gammeldags en af slagsen i papir på mit sengebord – hvor jeg selv ofte får ideerne.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *