Facebook annoncering for begyndere

Hvis man gerne vil have flere besøgende til sin blog, så er de sociale medier en af de bedste steder at promovere sin blog. På Facebook finder du 73% af den danske befolkning, og herved en stor sandsynlighed for, at lige præcis din målgruppe er der ligeså.

Facebook kan nemt benyttes som et middel til, at få ”gratis” besøgende til din blog, hvis du blot gør brug af de korrekte strategier (læs mere her). I dette blogindlæg skal vi se på, hvordan du promovere din blog igennem Facebook annoncering. Er du ny til Facebook annoncering, så fremviser vi dig begynderguiden her.

Læs mere » guide til instagram annoncering

Kort og godt går Facebook annoncering ud på, at du betaler for at promovere dig overfor din målgruppe. Formålet kan være forskelligt fra situation til situation, og kan f.eks. være for at få flere likes, besøgende til din hjemmesider eller mere interaktion til dine Facebook opslag.

0 Eksempel på Facebook annonce

Sådan promoverer du din blog på Facebook

Når du ønsker at promovere din blog igennem Facebook annoncering, så har du flere muligheder ift. selve annoncen, alt efter hvad formålet med annoncen skal være. En række af de mest almindelige tæller bl.a. over:

  • At skabe kliks til din blog
  • At skabe salg på din blog
  • At skabe interaktion for din opslag
  • At skabe flere likes til din Facebook side
  • At få skabe interaktion/installere din Facebook-app
  • At skabe opmærksomhed omkring dit event
  • At få folk til at se dine videoer

De fleste bloggere har interesse i, at skabe kliks til bloggen, interaktion med opslag eller flere likes til deres blogs Facebook-side. Disse typer af Facebook annoncer er således dem, som vi vil have fokus på i denne guide.

Selve annoncerne har du mulighed for, at placere i enten news feed eller i højre sidebar. Ofte vil placeringer i news feed være at foretrække.

Opret din første Facebook annonce

Når du ønsker at oprette din første Facebook annonce, så skal du blot trykke på pilen i øverste højre hjørne og trykke på ”Create Ads” (kan i nogle tilfælde også stå som ”Create Adverts”).

1 opret en Facebook annonce

Allerede på næste side er du i gang med, at skabe din Facebook annonce, og på denne side skal du blog vælge, hvilken type af Facebook annoncering du ønsker at påbegynde. I vores eksempel vil vi fremvise både promovering af et enkelt indlæg. Selve oprettelsen af denne type, vil ikke adskille sig særlig meget fra de andre muligheder du har.

2 Vælg den rette annoncetype

For at promovere et enkelt opslag fra din Facebook-side, f.eks. et opslag med et blogindlæg, så skal du vælge ”Boost your posts” samt hvilken Facebook-side, hvis du har flere af slagsen. Afslutningsvist får du mulighed for, at vælge præcis hvilket oplag, som du ønsker at opsætte annoncen for.

Så snart dette er valgt, så får du en række muligheder for, at præcisere hvem opslaget skal fremvises overfor. Disse valg tæller blandt geografisk placering, interesse, alder og meget andet.

3 Vælg hvem som se din Facebook annonce

Jo bedre du kender din målgruppe, jo nemmere vil det være for dig, at vælge de helt rigtige oplysninger for annoncen. De første oplysninger du skal kigge på, er geografisk placering, sprog, køn og alder. Disse er ofte de oplysninger, som de fleste bloggere har omkring deres primære målgruppe.

Det næste skridt er at vælge demografiske-, behavior- og interesseoplysninger for, at Facebook nemmere kan fremvise din annonce overfor den rette målgruppe. Er dette din første Facebook annonce, så kan det være en fordel især at bruge tiden på ”Interests”.

4 Ønskede omkostnnger

Afslutningsvist har du en række andre muligheder vedr. budget, tidspunkt for publicering samt meget andet. Det vigtigste er her, at du tænker over hvor stort et budget du ønsker at bruge på din Facebook annonce. Betalingen kan opsættes pr. dag, livstid eller hvor meget du ønsker at betale pr. interaktion/like.

Resultatet af dine Facebook annoncer

Imens du opsætter din Facebook annonce, så kan du løbende holde øje med, både hvor mange potentielle mennesker du rammer, samt hvilken målgruppe der er tale om.

5 Resultat af Facebook annonce

Der er selvfølgelig ingen garantier for hvor mange likes, shares eller kommentarer din Facebook annoncering skaber. Jo mere tid du benytter på løbende at optimere dine annoncer, jo bedre vil resultatet selvfølgelig være.

Andre muligheder for Facebook annoncering

Udover de metoder som vi fremviser i dette blogindlæg, så findes der også en række andre metoder hvorpå, du kan opsætte Facebook annoncer. Herunder nævner vi en række af disse muligheder.

Boost-funktionen

Med boost-funktionen er der tale om en hurtigere måde hvorpå, du kan promoveret dine Facebook opslag. Knappen ses under dine opslag, og opsætter annonceringen så snart denne anvendes.

Boost-funktionen på Facebook

Som du formentlig allerede har gættet, så er denne mulighed hurtigere at benytte, men ikke altid med et bedre resultat. Da du ikke selv benytter din viden omkring målgruppen til, at præcisere hvem dine Facebook annonce skal ramme, så benytter Facebook sin indsamlet viden hertil. Resultatet heraf kan således være dårligere, især hvis du ved mere om din målgruppe end Facebook.

Power Editor

Ønsker du endnu flere muligheder når det kommer til oprettelsen af dine Facebook annoncer, så skal du stifte kendskab med Facebook Power Editor. Igennem Power Editor får du en række udvidet muligheder, som f.eks. bedre tracking, redigering af flere annoncer på samme tid samt Facebook annoncering uden publicering af opslag.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top