Når man sidder bagved skærmen på sin blog, så kan det være svært at vide, om folk faktisk får det de forventer, når de besøger bloggen. Igennem kommentar-sektionen på ens blog, får man en god forståelse af, hvad folk har af holdninger til de omtalte emner (samt i visse situationer ens blog) – men hvad med alle dem, som ikke udtrykker sig der? I dette indlæg skal vi se på, hvordan du nemt igennem Google Analytics kan få (mere) indsigt i dette. Vi skal i denne guide kigge på, hvorfra folk forlader din blog samt hvad de søger efter på din blog.

Steder hvorfra folk forlader din blog

Du kan ikke undgå at folk forlader din blog, da dette selvfølgelig er et naturligt element af det at læse blogs. Men du kan sikre dig, at folk ikke forlader din blog før, du gerne vil have dem til det. Når det omhandler blogs, så vil du gerne have dine besøgende til at blive så længe som muligt.

Afslutningssider i Google Analytics
I Google Analytics under Adfærd -> Websiteindhold -> Afslutningssider får du fremvist følgende billede.

Grafen fremviser hvor mange ”afslutninger” der har været på din blog i forskellige perioder. Dette er selvfølgelig sammenholdt med antal besøgende på den pågældende dag. De informationer vi ønsker at kigge på, befinder sig under grafen og fremviser de specifikke sider, som folk ”afslutter” på (dvs. lukket vinduet).

Afslutningssider fra GA

Formålet med dette er at fremvise sider og blogindlæg, hvor (ekstra) mange besøgende forlader din blog. På baggrund af dette kan du stille dig spørgsmålet: forlader de bloggen fordi de ikke fandt hvad de søgte? På baggrund af dette, kan du forsøge at gøre oplevelsen bedre. I de fleste tilfælde vil forsiden (fremvist med ”/”) ligge øverst, hvilket ikke er tegn på, at der er noget galt. I næste afsnit vil vi gennemgå, hvad du skal være opmærksom på.

NB: Der vil aldrig fremgå 0 på denne side, da folk altid vil ”afslutte” når de går væk fra din blog. Ideen er blot at fremvise, hvor der kan være behov for bekymring og forbedringer.

Disse løsninger kan du implementere

Som sagt, så kan det sagtens være, at der slet ikke er noget problem med de pågældende sider/indlæg. Men der er mange måder hvorpå du kan bruge disse informationer, det handler alt sammen bare om, at forstå hvorfor dine læsere præcist forlader den specifikke side eller indlæg.

Start ud med den øverste side/blogindlæg, som ikke er forside, og gennemgå denne på følgende måde:

  • Omhandler indlægget det, som overskriften antyder?
  • Besvarer/afhjælper dette blogindlæg ift. overskriften?
  • Giver siden/indlægget besøgende mulighed for, at læse andet på din blog?
  • Giver siden/indlægget begrundelse for, at læse mere/læse med næste gang?

Kunne der være et problem med den pågældende side/blogindlæg, så kan følgende løsninger være relevant.

  1. Omskriv blogindlægget og besvare den opstillede problemstilling bedre.
  2. Gennemlæs siden/indlægget for stave- og grammatikfejl.
  3. Skab en bedre intern linkbuilding-struktur (læs mere her).
  4. Skab en bedre menu-struktur (top eller sidebar) på den pågældende side eller blogindlæg*.
  5. Kig på, hvorfra fra din blog, besøgende kommer til denne specifikke side/indlæg. Er dette link korrekt indsat?

*Det er ikke altid ideen, at ændre på top/sidebar-menu på alle side, men måske kun på den pågældende side, kategori eller blogindlæg hvor problemet opstår. De fleste temaer tillader ikke at man gør dette, men igennem dette plugin får du nemt disse muligheder.

Real life eksempel

#1: Sidebar-menu gave overblik til besøgende

På tattoo- & boligbloggen Vinterfryd.dk er der en række blogindlæg med inspiration og ideer til tattoo. En af kategorierne modtog en masse besøgende interne fra bloggen samt fra søgemaskinerne. Men mange af disse besøgende afsluttede fra denne kategori (fra side 1) uden at gå videre til side 2, eller til andre indlæg. Vi fandt ud af, at mængden af information simpelthen var for stor. Løsningen blev at indsætte en sidebar-menu, som gave folk mulighed for at vælge præcis hvilken type tattoo inspiration de søgte, hvilket nedsatte mængden af indlæg for besøgende (men gjorde de fremviste indlæg mere relevante).

#1: Mere information og sociale-medier gav tillid

På hjemmesiden Pudeguiden.dk var en af de sider, som mange besøgende afsluttede fra, hjemmesidens om-siden. De besøgende ville simpelthen gerne vide mere omkring folkene bagved siden, og da de stødte på en forholdsvis tom side, var dette et element der skræmte dem væk. Læs mere omkring hvordan du laver en god om mig-side her.

Søgning på din blog 

Læs del 2 af indlægget her

Nicolaj Nielsen

Mit navn er Nicolaj Nielsen og jeg er den primære skribent her på Unitate. Jeg forsøger med en lang række guides, at lære nye og eksisterende bloggere omkring emner som SEO, WordPress, Design samt diverse optimeringsmuligheder. Læs f.eks. hvordan du laver en blog, hvordan man får styr på SEO samt mange andre guides.

Latest posts by Nicolaj Nielsen (see all)

Finder dine besøgende hvad de efterspørger? Google Analytics tips

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *