Virksomheder bruger både tid og penge på, at finde ud af så meget som muligt omkring deres kunder og hvordan de agerer på deres hjemmeside. Dette giver dem nemlig mulighed for at optimere af hjemmesiden, og dertilhørende øget profit. Selvom du ikke tjener penge på din blog, så burde du også vide hvem din målgruppe er samt hvordan de befærder sig på din blog. Disse informationer kan du kan bruge til ,at gøre din blog endnu bedre overfor de besøgende (og dig selv).

I dette indlæg vil vi kigge på, hvordan du kan få brugbare informationer omkring dine besøgende igennem GA (har du endnu ikke Google Analytics installeret, så læs med her). Dette indlæg vil være et af mange, hvor vi løbende giver gode råd til Google Analytics – i denne omgang med fokus på de besøgendes færden på bloggen.

Google Anaytics tips2

De grundlæggende oplysninger omkring dine besøgende og deres færden

GA giver dig en masse grundlæggende informationer omkring dine besøgende, som strækker sig lige fra geografi til hvilken computer de benytter. Eksempelvis kan du med GA få følgende oplysninger omkring dine besøgende:

  • Hvilket land kommer de fra
  • Hvilket sprog benytter de
  • Hvilken browser benytter de
  • Hvilket operativsystem benytter de
  • Hvilken internetudbyder benytter de
  • Hvilken skærmopløsning benytter de
  • Hvor du besøger fra (mobil, tablet eller pc)
  • Nye ift. tilbagevende besøgende
  • Tid brugt på bloggen

Ved at opsætte den korrekte Google Analytics kode, så har du lidt ekstra muligheder som bl.a. omfatter demografi, køn samt alder.

På denne måde har GA indsamlet en masse informationer til dig, som du kan bruge til at finde ud af hvem dine besøgende er og hvordan de færder sig på din blog. Herunder kigger vi på enkelte af dem, og hvordan du bruger dataene.

Kommer besøgende fra tablet, pc eller mobil-enheder?

Under Målgruppe -> Mobil -> Oversigt giver GA dig et overblik over, hvor stor en del af din trafik der kommer fra de enkelte enheder.

3 Tjek besøgende fra mobil, tablet og pc i GA

Ud fra disse oplysninger kan du f.eks. stille dig følgende spørgsmål:

  1. Er dit blogdesign tilpasset trafik fra mobil-, tablet- og pc-enheder?
  2. Er der grupper af disse, som tilbringer kortere tid på din blog? Hvorfor?
  3. Er der grupper af disse, som tilbringer længere tid på din blog? Hvorfor?
  4. Hvilken kilde bidrager med flest nye besøgende?

Hvilken browser benytter dine besøgende?

Under Målgruppe -> Teknologi -> Browser og OS finder du information omkring hvilken browser-software samt styresystem besøgende benytter for, at besøge din blog.

4 Hvilken browser og OS benytter folk til at besøge din blog

Ud fra disse oplysninger kan du f.eks. stille dig følgende spørgsmål:

  1. Hvilken browser er mest benyttet? Siger dette noget om din målgruppe?
  2. Er din blog optimeret til at se godt ud på top 5 mest benyttet browsere?
  3. Er der en nogle af disse browsere, som bruger mere eller mindre tid end gennemsnittet på din blog?
  4. Er der en nogle af disse browsere som besøger mere eller mindre sider end gennemsnittet på din blog?
  5. Hvilken browser skaffer flest nye besøgende til din blog? Kan denne information benyttes til din fordel?

I de næste 2 af snit, vil vi vise dig hvordan du ser hvilke blogindlæg på din blog, som faktisk tiltrækker læsere. Dette vil vi gøre både fra et overordnet niveau samt ud fra søgemaskinerne.

Hvilke indlæg læser din besøgende

For en given periode har du mulighed for, at se hvilke dele af din blog, som modtager flest besøgende. Under Adfærd -> Websiteindhold -> Alle sider fremviser GA præcis disse oplysninger.

1 Se hvilke sider folk besøger på din blog i GA
Se hvilke sider/blogindlæg på din blog som folk besøger. Trykker du på ”sidevisninger” får du fremvist de mest besøgte.

Disse informationer kan du bruge til følgende:

  1. Opdage hvilke blogindlæg som er ”vigtige” for din blog.
  2. Optimere disse vigtige blogindlæg for, at tiltrække flere besøgende.
  3. Fremvise disse blogindlæg på dine sociale medier.
  4. Indsæt ekstra opmærksomhed på sociale medier, nyhedsbrev i indlægget.
  5. Tjek hvilke sider, som er mindst ”vigtige” og optimer disse.
  6. Tjek vigtige informationer som antal besøgte sider, gennemsnitlig tid på siden samt meget andet.

Dette kan hurtigt give dig informationer omkring hvem dine besøgende er, samt hvordan de befærder sig på din blog.

Besøgende fra søgemaskinerne

Har du allerede forsøgt en smule med SEO, og har du allerede en ide omkring at du får en smule besøgende fra søgemaskinerne? Så er det meget simpelt for dig, at få en masse informationer omkring de besøgende du modtager lige netop derfra.

Anskaffelse -> Søgeord -> Organisk (Vælg efterfølgende ”Landingsside” i ”Sekundærdimension”).

2 Hvad besøger folk fra søgemaskinerne
Et næsten identisk billede som tidligere vil blive frembragt, hvis søgemaskinerne er din primære trafikkilde.

Disse informationer kan du bruge til følgende

  1. Se hvilken type blogindlæg søgemaskinerne foretrækker på din blog.
  2. Se hvilken type af indlæg de ikke foretrække (dem i bunden).
  3. Se informationer omkring antal besøgte indlæg på bloggen, gennemsnitlig tid brugt på bloggen samt hvor mange af disse der aldrig har besøgt din blog før.
  4. Udvælge blogindlæg som igennem optimering nemt kan skabe flere besøgende.
  5. Og meget meget mere

Har du et smart tip til benyttelsen af Google Analytics for din blog? Så læg gerne en besked herunder, og vi tilføjer den til listen.

Nicolaj Nielsen

Mit navn er Nicolaj Nielsen og jeg er den primære skribent her på Unitate. Jeg forsøger med en lang række guides, at lære nye og eksisterende bloggere omkring emner som SEO, WordPress, Design samt diverse optimeringsmuligheder. Læs f.eks. hvordan du laver en blog, hvordan man får styr på SEO samt mange andre guides.
Benyt Google Analytics til din fordel – lær dine besøgende at kende

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *