Google svarboks – sådan får du mere synlighed

Er du faldt over situationen hvor Google allerede på deres resultatliste, fremviser svaret på dit spørgsmål? Det er noget som vi allerede så i 2015, men som er blevet mere udbredt her i Danmark i 2017. Google svarboks er kommet for at blive.

Hvis du endnu ikke er helt sikker på, hvad det faktisk er for noget, så se eksemplet herunder. I dette eksempel har Google valgt direkte fra resultatlisten, at fremvise svaret på spørgsmålet ”Hvordan laver man en blog?”:

For de søgende er det helt sikkert noget de er glade for, da de hurtigt kan få svaret på deres spørgsmål. Det er således ofte bedst benyttet på simple spørgsmål som f.eks.; ”hvor længe koger man et æg”, ”Hvor mange meter til en centimeter” og lignende. Det vil sige spørgsmål, hvor det er nemt at tage svaret og forsvinde igen.

Men det er også en mulighed ved mere komplekse spørgsmål, som f.eks. herover, hvor du både hjælper dem med svaret, men også får dem fordi din hjemmeside eller blog.

Men vigtigst af alt er selvfølgelig, at du får mere synlighed i Google overfor relevante besøgende til din blog. I stedet for at konkurrere med mange forskellige blogs, hjemmesider etc. omkring de søgende, bliver du nu fremvist langt mere tydeligt end alle de andre.

Læs også >> Sådan søgemaskineoptimere du din blog

Men selvom du kunne have interesse for at få denne flotte fremvisning i Google, så er der ikke bare en tænd/sluk-knap. Men der er selvfølgelig en række trin, du skal følge for at opnå Google svarboks. Det handler primært omkring at fremsætte det korrekte svar på den korrekte måde.

Trin 1: Vælg et spørgsmål der er relevant for din blog, og som du kan besvare for dine eksisterende og fremtidige søgende.

Trin 2: Tjek om der allerede er en Google svarboks på spørgsmålet, da det ofte er nemmest at få svarboks, hvis ingen er at finde på Google.

Trin 3: Skriv kvalitetsindhold, der er relevant for temaet og brug så meget ”fakta” som du kan finde omkring emnet.

Trin 4: Strukturere siden med brugeroplevelse i tankerne – tænk gerne på den røde tråd igennem hele blogindlægget.

Trin 5: Hvor det er relevant benyt da en klart punktopstilling. Denne må gerne omfatte “hvordan”-spørgsmålet og dertilhørende svar.

Trin 6: Gennemfør SEO-praksis som grundlæggende optimeringer på siden, temarelevante interne links og alt det andet du ved om SEO.

De svarbokse som ofte er relevante for bloggere, vil være dem tilknyttet direkte og konkrete spørgsmål. Tænk gerne i ”hvordan” eller ”lister”. Hvis spørgsmålet er hurtigt og nemt at besvare, og blot er et delelement i dit blogindlæg, så kan du med fordel bruge den korrekte formatering til, at sætte mere fokus på spørgsmålet og svaret. Det skal visuelt fremstå tydeligt hvor selve svaret og selve spørgsmålet fremgår.

Hvis spørgsmålet er mere omfattende at besvare, så kan du med fordel opridse svaret i punkter først i indlægget, og efterfølgende gå mere i dybden med besvarelsen af spørgsmålet. Her er det vigtigt at forsøge at besvare spørgsmålet så meget som muligt, i den indledende punktopstilling.

For at komme i betragtning til at få Google svarboks, vil det være en fordel at være repræsenteret på side 1 på Google. Brug evt. værktøj som Accuranker til at finde mulige placeringer på relevante søgeord, som du kan optimere til Google svarboks.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top