Guide til Facebook Pixel

Facebook Pixel er et vigtigt element, hvis du vil udnytte mulighederne for at anvende retargeting på Facebook. Det kræver, at du har installeret en Facebook Pixel på din blog, hjemmeside eller webshop. Men hvad er det for en størrelse, hvordan opretter du den og hvordan får du sat den op på dit website? Det får du svar på her!

Skrevet af Laust Kehlet, traffic manager i prissammenligningsportalen PriceShare.dk

Du har sikkert allerede selv opdaget, at du får vist annoncer på Facebook for de hjemmesider eller webshops, du har besøgt for nyligt. Det kaldes retargeting og fungerer ved, at ejeren af det websted, du har besøgt, har installeret en såkaldt Facebook Pixel på sitet.

Facebook pixlen er i virkeligheden en lille stump JavaScript-kode, der bruges til at registrere de Facebook-brugere, som besøger siden og sende informationer om dit besøg tilbage til Facebook. Når du så efterfølgende logger på din Facebook-konto, dukker der annoncer op for den pågældende side.

Sådan opretter du en Facebook Pixel

Vil du selv udnytte mulighederne for retargeting, skal du installere en Facebook Pixel-kode på din side. Det kræver at du først opretter en Facebook Pixel på din annoncekonto i Facebook Business. Derefter skal du:

1. Klikke på Tools-menuen – burgermenuen øverst til højre.

2. Vælge Pixels.

3. Klikke på Opsæt pixel-knappen

4. Vælge hvordan du vil implementere koden på din hjemmeside.

Læs mere » Sådan kommer du i gang med Facebook annoncering

Sådan opsætter du en Facebook Pixel

Så snart du har klikket på Opsæt Pixel-knappen, oprettes pixlen og den tilhørende kode. Du får nu vist flere muligheder for at implementere pixel-koden på dit websted.

Bruger du f.eks. et webshopsystem som Magento eller Shopify, kan du vælge Brug integration eller tagadministrator. Det giver dig også mulighed for at opsætte Facebook pixlen med Google Tag Manager, så du slipper for at rode med kode på hjemmesiden overhovedet.

Du kan også vælge at kopiere den rå kode ind på hjemmesiden i head- eller footer-koden på hjemmesiden. Klikker du på Kopiér og indsæt koden, får du vist den kode, du skal bruge.

Bruger du et CMS som f.eks. WordPress, kan du installere et særligt plugin (gratis version / betalt version), der indsætter koden for dig. Dette plugin skal blot bruge dit pixel-id. Så her vælger du Kopiér og indsæt koden og lukker pop-vinduet. Så kan du kopiere pixel-id’et, der står i boksen til højre på Pixels-siden på Facebook Business.

Sådan tjekker du, at Facebook Pixel er installeret korrekt

Når du har indsat koden til Facebook Pixel på din hjemmeside, kan du enten vente lidt og kontrollere om Facebook selv kan registrere din Facebook Pixel. Hop lidt rundt på hjemmesiden og få eventuelt et par kollegaer eller venner til at gøre det samme og refresh så Pixels-siden på Facebook Business.

Nu skulle der gerne dukke nogle besøgsoplysninger op, ligesom Pixel-knappen skal lyse grønt og der skal dukke nogle data op i grafen.

Du kan også installere det smarte lille plugin Facebook Pixel Helper, der fås til Google Chrome. Her får du klar besked om, hvorvidt Facebook Pixlen er aktiv – uanset hvilken side på nettet, du besøger.

Bruger I cache på jeres hjemmeside eller webshop, skal du lige huske at tømme den først. Før begynder Facebook Pixlen ikke at registrere de besøgende.

Hvad kan du bruge Facebook Pixel til

Ved hjælp af Facebook Pixel kan du bruge informationer om, hvilke Facebook-brugere der har besøgt din side, til at vise målrettede annoncer for de pågældende brugere på Facebook. Hver gang en Facebook-bruger besøger din side, føjes de til en særlig målgruppe, som du opretter i Facebook Business Annonceadministrator eller på Pixels-siden. Derefter kan du så oprette særlige annoncer til de enkelte målgrupper.

Annoncerne kan målrettes meget nøjagtigt efter hvilken side, den besøgende har været inde på. Du kan også oprette annoncer, der går efter at minde Facebook-brugere om, at de stadig har noget liggende i deres indkøbskurv på din webshop eller bruge dem endnu snedigere. Det vender vi tilbage til sidst i artiklen.

Sådan sætter du din første retargeting-annonce op

Når din Facebook Pixel er sat op, installeret og virker, kan du begynde at samle de besøgende i særlige målgrupper, som du så kan oprette målrettede Facebook-annoncer til

1. Det gør du ved at åbne Facebook Business, klikke på Tools og så vælge Pixels.

2. På Pixels-siden klikker du på Opret målgruppe-knappen lige over grafen.

3. Nu kan du vælge mellem om målgruppen skal være:

— Enhver, som har besøgt hjemmesiden
— Dem som har besøgt en bestemt sid
— Dem som kun har besøgt en bestemt side og ikke andre sider på hjemmeside
— Dem som ikke har besøgt hjemmesiden inden for en bestemt tidsperiode

4. Vælg derefter den tidsperiode, der skal være gældende og vælg endvidere om du vil medtage tidligere trafik på websitet.

5. Giv målgruppen et bestemt navn, så du kan genkende den igen, når du skal oprette annoncer til den. Du kan eventuelt tilføje en uddybende beskrivelse, hvis du klikker på Tilføj en beskrivelse-linket.

6. Klik på Opret målgruppe-knappen.

Gentag nu denne proces for de forskellige målgrupper, som du ønsker at oprette.

Derefter kan du gå ind i Annonceadministrator på Facebook Business og oprette en eller flere Facebook-annoncer til de forskellige målgrupper. Dog skal du være opmærksom på, at der skal være minimum 20 brugere i en målgruppe, før du kan oprette annoncer til den.

Videoen herover kan ligeså hjælpe dig igang med Facebook pixel, samt hvordan du opsætter dine første annoncer. Videoen er ikke udarbejdet af os.

Facebook Pixel + lead-annoncer = et stærkt match

Du kan også kombinere retargeting-muligheden med lead-annoncer og på den måde få tidligere besøgende til at skrive sig op til jeres nyhedsbrev. Det foregår helt uden, at den pågældende bruger skal forlade Facebook eller bruge tid på at udfylde en formular. Alt hvad han eller hun skal gøre, er at klikke på en Tilmeld-knap i lead-annoncen. Det gør det noget nemmere for folk at tilmelde sig og dermed bliver de nemmere at overtale.

Du kan også bruge en lead-annonce til at få tidligere besøgende til f.eks. at bede om et opkald fra jeres salgsafdeling. Alt hvad Facebook-brugeren skal gøre, er at klikke på en knap. Så får alle relevante kontaktinformationer på den pågældende Facebook-bruger.

I kan også bruge lead-annoncen til at kvalificere kundeemnet yderligere. Dels har I adgang til alle deres demografiske data og kan få viden om, hvad de interesserer sig for med videre, via de oplysninger I får overført fra Facebook. Men I kan også bede dem svare på nogle spørgsmål eller vælge nogle prædefinerede svarmuligheder i en formular. Så bliver det nemmere for jer foretage en mere relevant kvalificering af kundeemnet, inden I tager fat i dem.

Næsten lige så effektivt som e-mail marketing

Ved hjælp af Facebook-pixlen kan I også bygge en målrettet serie af Facebook-annoncer, der skaber en kunderejse for den enkelte Facebook-bruger. Det er specielt effektivt, hvis I vil sælge dem dyrere eller mere komplicerede tjenester og produkter.

Kunderejsen indledes ved, at de kommer ind på en given side på jeres hjemmeside. Herefter bruger I informationen om dette besøg, til at vise Facebook-annoncer over for vedkommende, der peger dem i retning af den næste side på jeres hjemmeside, som er relevant for dem at besøge. Det kan I så gentage et antal gange, før I så viser dem annoncer for en salgsside for det produkt eller den tjeneste, I vil sælge dem.

Opret en separat målgruppe for hver side i kunderejsen og opret derefter en Facebook-annonce for den næste side, kunderne skal guidens hen til. Uanset hvilken side i kunderejsen, folk lander på, vi de efterfølgende får vist annoncer for den næste side på deres rejse.

Derved kan I målrettet øge interessen for eller ”uddanne” det pågældende kundeemne, så købsparatheden er helt i top, når I viser salgsannoncen. I kan også vise flere forskellige annoncer for et enkelt trin på kunderejsen og så bruge Facebook-brugerens valg til at målrette kommunikationen yderligere.

Det gør Facebook-annoncering næsten lige så effektivt som e-mail marketing, blot uden at det enkelte kundeemne behøver at tilmelde sig jeres nyhedsbrev.

Avancerede sporingsmuligheder

Du har mulighed for at opsætte nogle mere avancerede sporingsmuligheder, der bl.a. gør det muligt at spore bestemte konverteringer og finde ud af, hvilke af dine annoncer der har skabt konverteringen. Hvordan det gøres, kan du læse mere op på Facebook Business.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top