Overskriften, eller titlen, er noget af det mest afgørende for, om folk besøger din blog og rent faktisk læser indlægget. Typisk er overskriften nemlig det første, folk ser, når de støder på dit blogindlæg på f.eks. din Facebook-side, på BLOGLOVIN’ eller andre steder. Kodeordene for den gode blogoverskrift er, at den skal være fængende, relevant for din målgruppe og skarpskåret.

Overskrifter

Med skarpskåret mener jeg, at den naturligvis skal være dækkende for, hvad indlægget handler om. Men den må gerne være sat lidt på spidsen og vække læsernes nysgerrighed. Skarpskåret betyder også, at den er vinklet og i ultrakort format opsummerer, hvad indlægget handler om.

Lav flere udkast

Det er vidt forskelligt, hvor tideligt i processen en idé til blogindlæggets overskrift opstår. Nogle gange kommer overskriften før selve blogindlægget, og andre gange har man skrevet et super godt indlæg, og så bøvler man med at give det den perfekte titel.

Det kan tage tid at komme på den helt rigtige overskrift. Tag dig den tid! En god idé kan være at skrive flere forskellige bud på, hvad overskriften kan være. Det tvinger dig til at tænke lidt ud af boksen og giver dig nye (og måske bedre) idéer. Til sidst kan du rette dem til, udvælge de tre bedste, gøre dem endnu mere interessante for til sidst at vælge den overskrift, der lyder allerbedst. Du skal gerne kunne opsummere indlægget helt kort og præcist i én overskrift – ellers skyder du måske lidt for meget med spredehagl i din tekst og bør overveje at lave det til to eller flere indlæg fremfor et.

Tænk målgruppen ind i overskriften

Bloggere ”lever” jo af, at nogle gider klikke sig ind og læse indlæggene. Derfor giver det kun mening at tænke sin målgruppe ind. Særligt i overskriften, som skal fungere som lokkemad. Nogle gode råd til at få hjernecellerne stillet ind på publikummet er:

  • Gør det klart for læserne allerede i overskriften, hvad de får ud af at læse indlægget.
  • Vær præcis og væk nysgerrigheden med din overskrift – men server ikke alt på et sølvfad. Der skal jo gerne være en grund til at klikke sig ind og læse hele indlægget, så du skal ikke afslører alt i overskriften.
  • Løs læsernes problemer. Mange søger på internettet efter løsninger på alverdens problemer (også de helt små!). Derfor er det en god idé at tænke problemløsende i din overskrift. Eksempelvis: ”Nem og gratis julepynt”, ”Guide til den perfekte eyeliner”, ”Sådan redigerer du billeder” eller ”Hurtig og simpel håropsætning”.
  • Din overskrift kan også lokke med, at indlægget indeholder alt man behøver at vide om et emne. Eksempelvis: ”Komplet pakkeliste til sommerferien”, ”Den ultimative kaffetest” eller ”De ti bedste maveøvelser”.
  • Tal direkte til læserne i overskriften. Det kan gøres helt simpelt ved at skrive ”du”. Eksempelvis: ”Sådan laver du en ny bogreol” eller ”Tyve ting du behøver til skolestart”.

Find inspiration alle vegne

Det er dumt at direkte kopiere overskrifter fra andre. Men der er så absolut intet galt i at få inspiration. Rent faktisk kan inspiration komme mange steder fra, også i situationer, hvor du måske ikke tænker over det. Du kan øve dig i at blive inspireret, hvis du ikke allerede har nemt ved det.

Læs mere » 3 vaner det gør det nemt at skrive blogindlæg

Stil dig ved området med aviser, ugeblade og magasiner næste gang du er i supermarkedet. Læg mærke til de forskellige overskrifter. Disse overskrifter har præcis samme formål som overskrifterne til dine blogindlæg – de skal skaffe læsere og give lyst til at vide mere. Du kan notere de bedste/mest fængende ned, og så kan du tænke over, hvorfor netop disse skilte sig ud.

Citat

Når du står og venter på bussen eller holder for rødt i lyskrydset så åbn øjnene og vær opmærksom. Der er overskrifter og reklamer overalt. Måske er der en stor reklame på bussen. Den indeholder med garanti en skarpskåret overskrift, som måske kan give dig inspiration eller i det mindste gøre dig opmærksom på, hvor kort og præcist budskabet skal sælges.

Lev op til din overskrift

Du skal levere det, som du lover læserne. Selvom overskriften skal være opfindsom og vække nysgerrighed, så skal den naturligvis hænge sammen med blogindlæggets indhold. Hvis du lokker med en liste over de ti bedste gyserfilm, så nytter det ikke noget, at dit indlæg handler om de tre seneste, du har set. Hvis du lokker med en afsløring af noget personligt, så er du nødt til at leve op til det i indlæggets tekst. Hvis du skuffer læserne, så fremstår du utroværdig, og så klikker de måske ikke på dine fremtidige, spændende overskrifter.

Lær af dine egne erfaringer

Du kender din målgruppe bedre end nogen andre. Ved at analysere, hvordan tidligere overskrifter har præsteret kan du blive klogere på, hvordan du skal skrue fremtidige overskrifter sammen. Overskrifter, der fungerer på én blog fungerer ikke nødvendigvis på alle andre blogs. Læserne er vidt forskellige, og det er derfor også forskelligt, hvad der får dem til at klikke sig ind på et indlæg. Dine egne data er derfor den bedste kilde til at finde ud af, hvilke overskrifter, der virker bedst på netop din blog.

Læs mere » Analyser din blog med Google Analytics

Line Clemmensen

Line Clemmensen

Skribent at Unitate.dk
Jeg hedder Line Clemmensen, og jeg er nyeste skribent på Unitate. Min baggrund er inden for journalistik og strategisk kommunikation, hvilket er interessant at inddrage i bloggeruniverset. Jeg skriver indlæg, der bl.a. omhandler at optimere sin blog ved at tænke simple dele af journalistik og strategisk kommunikation ind i sit arbejde med den.
Line Clemmensen

Latest posts by Line Clemmensen (see all)

Lav overskrifter, der giver kliks

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *