Lad os starte med sandheden; som blogger er det ikke altid nemt at få sine indlæg delt på Facebook, af relevante læsere. Nogle gange er man blot heldig, og så går ens indlæg ”viralt” og bliver delt af en masse mennesker, uden at man selv kan forklare præcis hvorfor.

Indlæg går viralt

Men selvom der er en del held involveret, så kan man selvfølgelig gør sit for, at skabe de bedste muligheder. Derfor har vi sammensat en liste med de elementer, som du skal have styr på for at maksimere muligheden for at dine indlæg bliver delt.

Sæt dit fokus på billedet

Folk på de sociale medier er som harer i billygtens lyst, og bliver tiltrukket af gode og flotte billeder. Og alle statistikker fremviser da også, at links med (flotte) billeder får flere likes, når de bliver delt.

Der er nogle standardregler du kan benytte til at udvælge det rette billede, som kan give en større mulighed for delinger og likes. Selvfølgelig vil disse regler ikke kunne benyttes i alle situationer.

  1. Glade mennesker på billederne giver ofte flere delinger/likes.
  2. Gå efter farver som er blå og hvide, da din delinger vil falde mere i med Facebooks design, og gør således at folk ikke springer over dem. Brug meget stærke farver til delementer, som er vigtige for budskabet.
  3. Overvej at indsætte et logo på dine billeder, som er nemt genkendeligt.
  4. Giver du noget til læserne i indlægget (f.eks. tips, gratis downloade etc.), så lad dette fremgå af billedet med en kort tekst/figur.
  5. Mærkeligt eller skægt. Kan du benytte et billede som er mærkeligt eller sjovt, så er der større sandsynlighed for at det bliver delt. Det skal dog have relationen til den faktiske historie.

Få de rigtig meta-oplysninger

Sørg for at tildele alle dine indlæg de rigtige meta-oplysninger, således disse altid ser perfekte ud når de deles. F.eks. som det ses med Facebook-delingen herunder, så sørg for at billedet, titlen og teksten altid sidder i skabet.

Hvis du f.eks. selv tilretter disse tekster, når du deler dine indlæg på Facebook, så sker dette ikke automatisk, når andre deler dine blogindlæg. Derfor skal disse tilrettes direkte på din blog, ved de enkelte blogindlæg (gøres f.eks. igennem Yoast).

Deling af indlæg på Facebook
Godt eksempel på, hvordan billedet og titlen ikke er optimeret 100%. I sådan en situation kan vi rette direkte på Facebook, men det sikre ikke at det flotte resultat fremkommer når andre deler.

Sæt fokus på at andre deler

Man kan ikke blot sidde tilbage, og vente på at ens indlæg bliver delt af andre. Du har smidt det på din egen Facebook-side, og fået de links du kunne der – men hvem har delt dit blogindlæg?

Tag et kig i dit netværk og se på, hvem der kunne have interesse for dit blogindlæg. Få relevante mennesker derfra til at dele dit blogindlæg. Kig herefter på relevante bloggere i din branche, og se om nogle af disse kunne have interesse i at dele dit blogindlæg?

Lig op til deling og debat

I selve afslutningen af dit indlæg (samt evt. i tilknyttede tekst på din egen Facebook-side), kan det give mening at ligge op til at folk deler og evt. deler med deres egen mening.

Malene Vinter

Mit navn er Malene Vinter og jeg skriver her på Unitate.dk omkring de mindre tekniske områder af blogging. Fokus er på, hvordan du opnår det bedste resultat i selve skriveprocessen. Udover Unitate så skriver jeg på boligbloggen Vinterfryd.dk.

Latest posts by Malene Vinter (see all)

Sådan får du dine indlæg delt på Facebook
Tagged on:         

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *