Sådan skriver du en god anmeldelse

Skriv en bedre anmeldelsen til din blog

Det er meget individuelt, hvad der gør en anmeldelse god på en blog. Dog vil vi alligevel forsøge at give vores bud på, hvordan du kan skrive en anmeldelse til din blog – som er så god folk kommer igen. I denne artikel tager vi udgangspunkt i en anmeldelse af et specifikt produkt. Det kan være en creme til en skønhedsblog. Det kan dog også være en anmeldelse af en film, en restaurant mv. Det afhænger af bloggerens emnevalg.

Hvilke anmeldelser vil du gerne selv læse

Overvej hvilke anmeldelser du selv nyder at læse på andre blogs og lad dig inspirere af disse. Kopiér aldrig en tekst eller skrivestil men lad dig inspirere. Hvis du skriver, som du gerne selv vil læse, får du det bedste og mest ærlige indlæg. Samtidig er det sjovere for dig at skrive anmeldelsen.

Kald indlægget noget relevant

Hvis du gerne vil have dine læsere til at klikke sig videre fra f.eks. Bloglovin’ eller Facebook, er det en rigtig god idé at kalde indlægget for noget relevant. Gerne noget med både anmeldelse og navnet på mærket samt produktet. På den måde ved dine læsere, hvad de kan forvente sig af dit indlæg og klikker ikke ind forgæves. Det samme gør sig gældende i Google’s søgeresultater (læs mere omkring SEO her). For at få flere til at klikke, så kan en cliffhanger eller resultatet af anmeldelsen også indgår her (læs mere omkring forbedre CTR her).

Anmeldelse

Tag dig god tid til at teste produktet

I de færreste tilfælde kan et produkt anmeldes efter få dage. Drejer det sig f.eks. om en ansigtscreme, er det en god idé at bruge produktet i nogle uger, inden du skriver en anmeldelse. Det kan være, du ændrer mening undervejs, hvis din oplevelse ændrer sig. Her er en god ting også at skrive små stikord i mellemtiden, så du kan huske dine første indskydelser. Ved at tage dig god tid til at teste produktet, bliver din anmeldelse mere værd for læseren.

Lullumut-blog-comwell-spa-spalosophy-dullegrej-skoslashnhedsprodukter-haringndcreme-fodcreme-anmeldelse-2_zpss83tobnw

Undgå at skrive en for kort anmeldelse

Når et blogindlæg skal skrives, gælder det om at finde den gyldne middelvej og hverken skrive et for kort eller et for langt indlæg. Når det gælder en anmeldelse, begår mange bloggere den fejl, at de nøjes med at skrive meget få linjer omkring et produkt, og det er sjældent noget, der kan bruges til ret meget for interesserede læsere. Uddyb og skriv hvorfor du har været glad for at teste produktet. Skriv alle de ting du gerne selv vil læse om et produkt, når du læser en anmeldelse på en anden blog. Svar på alle læserens spørgsmål på forhånd.

Bryd gerne teksten op i emner

Som vi rådgav før, er det ofte en god idé at skrive en længere tekst om det pågældende produkt. Men lange, tunge tekster kan også blive svære at komme igennem, og her vil det være en god idé at bryde indlægget op i små emner, som f.eks. i dette indlæg. Ved en produktanmeldelse kan det være konsistens, duft, udseende, virkning, pris mv. Overvej hvad du skriver om og tilføj så nogle emner. Ved et restaurantbesøg kan det være betjening, smag, atmosfære, beliggenhed, prisniveau mv. Hvis du ofte skriver anmeldelser, så vær konsekvent og brug de samme emner i samme rækkefølge, så dine læsere kan mærke bloggeren bagved indlægget fra anmeldelse til anmeldelse. Nævnes der f.eks. farver, ingredienser eller lignende, kan det være en god idé at opstille punkttegn eller bullits for at lette læsningen.

Lullumut-blog-cafetaxa-hoslashrsmholmsgade-noslashrrebro-avocadomad-5_zps288fef91

Vær ærlig

En gylden huskeregel er at være ærlig, når du skriver en produktanmeldelse. Det kan læserne mærke, og de vil komme tilbage og besøge din blog og læse dine anmeldelser igen. Men vær dog aldrig for ærlig. Hvis du ikke er tilfreds med produktet, kan du skrive det på en pæn måde i stedet for at bruge grimme ord. Du kan også overveje at skrive til virksomheden, du evt. samarbejder med, at produktet ikke fungerer for dig. På den måde bliver ingen utilfredse. I mange tilfælde vil en virksomhed hellere have et oprigtigt indlæg end et indlæg med et surt opstød. Vær også opmærksom på, at du kan have haft en dårlig oplevelse med et produkt, som ikke nødvendigvis har noget med selve produktet eller virksomheden at gøre. Det kan f.eks. have noget at gøre med postvæsenet, som har forlagt forsendelsen, eller produktet kan egne sig bedre til fedtet hud, hvor du måske har sart hud. En produktanmeldelse vil altid være subjektiv, og det er også en god idé at begynde indlægget med at skrive det. At dele en anmeldelse op i fordele og ulemper er også en god idé. Ofte kan en ulempe føre til en fordel og dermed ikke skade produktets omdømme. Hvis en anmeldelse ikke indeholder nogen former for ulemper omkring et produkt, kan din anmeldelse virke meget påtaget.

Skriv hvor produktet kan købes

Det er set før. Bloggere der ikke henviser til, hvor produktet kan købes. Husk altid som minimum at skrive, hvor det kan købes, og hvad det koster. En produktanmeldelse, hvor butik eller webshop og pris ikke fremgår, kan sjældent bruges til ret meget. Det er en lunken fornemmelse at have læst en lang anmeldelse af et produkt og så efterfølgende ikke kunne vide, hvor det kan købes, eller hvilket prisleje der er tale om. Giv læseren den oplysning, så vedkommende ikke er nødt til efterfølgende at Google sig videre for supplerende information.

Opsummér på din anmeldelse

Er dit indlæg meget langt, kan det være en god idé at slutte indlægget af med en opsummering på dine synspunkter. Det kan f.eks. være, hvad du synes bedst om ved produktet, og om prisen matcher produktet.

Brug billeder af produktet

Sørg for altid at bruge billeder af produktet i din anmeldelse. Helst dine egne billeder. På den måde kan læserne se, at du rent faktisk har haft produktet i hænderne og har haft mulighed for at teste det.

Lullumut-blog-oriflame-makeup-dullegrej-5_zps714e50f4

Skriv hvis du samarbejder med en virksomhed omkring indlægget

Ifølge Markedsføringsloven er det din pligt som blogger at skrive, hvis din anmeldelse har været en gave, er sponsoreret eller indeholder affiliate links. Gør opmærksom på det i alle anmeldelser. Det skylder du dig selv og dine læsere. Og overvej generelt om du vil gøre brug af bl.a. affiliate links i en anmeldelse. Gør det hvis det giver værdi for dig, eller du har et mål om at skabe en indtjening via din blog. Overvej også om det vil have en indflydelse på dine læsertal.

Skærmbillede 2015-05-04 kl. 19.00.01

Mix dine indlæg

Hvis din blog er en overvejende skønhedsblog, vil dine læsere ikke undre sig over, at der kommer indlæg med anmeldelse efter anmeldelse. Er din blog kombineret mellem mode og skønhed eller mere, bør der ikke være to anmeldelser samtidig. Gør det spændende med et nyt emne fra indlæg til indlæg.