Hvis du har læst vores guides til hvordan du tjener penge på din blog, så har du hørt at en af mulighederne er, at samarbejde med virksomheder. Har du endnu ikke læst dette indlæg, som giver dig et overblik over alle de muligheder du har for, at tjene penge på din blog, så skynd dig forbi guiden nu.

Dine muligheder

Hvis du ønsker at samarbejde med virksomheder, så er der flere forskellige muligheder du kan benytte. Vi vil her fremvise de tre mest brugt (men der findes sikkert mange forskellige afarter heraf).

  1. Anmeldelse af produkter. I denne type modtager du et produkt fra virksomheden, som du anmelder og skriver om på din blog. Bagefter må du beholde produktet, og kan betragte dette som din betaling.
  2. Sponsorerede indlæg. Denne type samarbejde går ud på, at du imod betaling skriver omkring et produkt, virksomhed eller serviceydelse. Denne type af samarbejde kan også indeholde fysiske produkter udover betalingen.
  3. Konkurrence indlæg. Denne type samarbejde går ud på, at give et produkt væk til en af dine læsere, i en giveaway-konkurrence. Denne type af samarbejde kan også indeholde et produkt til bloggeren, som betaling for samarbejdet.

Alle disse typer kan selvfølgelig sammenkobles på forskellige måder for, at skabe et unikt samarbejde for netop din blog.

Hvordan indgår du samarbejde med en virksomhed?

4*hænder_3Den simple måde er at kontakte virksomheden igennem e-mail for, at hører om de kunne have interesse i et samarbejde med din blog. Når din blog er blevet store nok, så vil du også opleve, at virksomhederne kontakter dig.

Før vi guider dig til at samarbejde med virksomheder, så er det vigtigt at du forstår hvilke parametre virksomhederne bedømmer din blog på samt hvad virksomhederne får ud af et samarbejde med din blog.

Det helt store mål med et samarbejde med virksomheder er, at begge parter får noget ud af dette! Efter at have siddet på begge sider af bordet, så må dette være vores bedste råd på området.

Følgende parametre er vigtige for virksomhederne

4*hænderVirksomhederne indgår selvfølgelig ikke denne type af samarbejde med blogs, uden at de på den ene eller anden måde får noget ud af det. For virksomhederne er dette en del af deres markedsføringsstrategi. Følgende punkter er nogle, som virksomhederne ville kigge efter ved din blog.

  • Blogger du på eget domæne? (læse i guiden Hvordan laver man en blog for, at hører hvorfor virksomhederne foretrækker eget domæne, samt en guide til at oprette en blog på eget domæne).
  • Hvor mange unikke besøgende har du om måneden? Jo flere unikke besøgende du har på din blog, jo mere tiltalende kan det være for virksomhederne at samarbejde med dig. Dog er der andre parametre, der kan tale for at samarbejde med din blog, selvom du har et mindre antal følgere. Læs mere omkring hvordan du ser unikke besøgende igennem Google Analytics her.
  • Hvor mange følgere på sociale medier? Det fremviser seriøsitet at have følgere på de sociale medier – dette behøver ikke at være mange, men at man blot har oprettet disse, og fået følgere viser, at du har gang i din blog. Selvfølgelig kan antallet også symbolisere mulighed for indtjening for virksomheden.
  • Dig og din blog. Du må aldrig glemme hvor du selv er, er du god til at skrive indlæg? God til at anmelde/kommentere/etc. på din blog? Er du god til at interagere med dine bloglæsere? Alt dette er vigtigt for virksomhederne.
  • Match imellem dig, din blog og virksomhedens produkter. Der skal selvfølgelig være et match imellem det som du skriver om på bloggen, og det virksomheden sælger. Hvis det er et niche område du omfatter, så kan dette betyde meget – især hvis antallet af bloggere på området er småt (dette var f.eks. gældende på fitness området i 2012/13, hvor kun få fitness bloggere var eksisterende i Danmark).
  • Page Rank. Et begreb som kan betyde noget for virksomhederne, som du kan tjekke lige her. Det kan være teknisk at forklare dette begreb, men jo højere jo bedre. De fleste danske bloggere ligger imellem 0 og 4.

.. og hvordan ved jeg så alt dette? Ja, jeg har såmænd siddet på den anden side af bordet, hos virksomheder som ønsker at samarbejde med bloggere.

Hvorfor indgår virksomhederne samarbejde med blogs

4*hænder_2Når du ønsker at tjene penge på din blog, så er det også vigtigt at du ved hvorfor virksomhederne ønsker at indgå et samarbejde med din blog. Der findes flere begrundelser for dette, men overordnet, så kategoriseres alle disse sig under fire hovedområder.

  • Søgemaskineoptimering. For at opnå organisk trafik igennem søgemaskinerne, så kan det være en fordel at søgemaskineoptimer sin webshop – en af måderne til dette kan være links fra din blog. Har du husket at søgemaskineoptimer din blog med Yoast?
  • Branding. Virksomheder ønsker konstant tilstedeværelse overfor deres målgruppe (eller potentiel ny målgruppe). Dette kan gøres ved konstant, at blive eksponeret igennem blogs hvor kunderne læser med dagligt.
  • Ønske om salg. Har din blog mange besøgende eller de rette besøgende, og kan disse bliver overtalt til at købe igennem en webshop du linker til. Hvis dette er tilfældet, så vil de fleste virksomheder heller ikke sige nej til at samarbejde med dig.
  • Det tætte samarbejde. Nogle virksomheder samarbejder tæt med bloggere for, at kom tættere på deres kunder, og dem som kan betragtes som trendsættere. Dette samarbejde kan gavne virksomheden og bloggeren på mange måder, igennem en vedvarende kommunikation.

Dette er formentlig ikke de eneste grunde til, at virksomheder samarbejder med blogs, men vi vil vove den påstand, at de fleste andre vil kunne kategoriseres under en af disse fire områder.

Sådan samarbejder du med virksomheder 

<Step 1> Find virksomheder indenfor din niche.

Indenfor det felt du skriver, er der nogle virksomheder som kunne være interessante at samarbejde med? Hvorfor er de interessante for dig? Hvad kan du bidrage med til disse virksomheder?

Nedskrive en liste med disse virksomheder, og udvælg de enkelte som du ville kunne stå indenfor på din blog, og som vil kunne gavne din blog og dine bloglæsere. Krydre du dette med de virksomheder, hvor du kan gavne dem, så har du en god liste.

<Step 1.1> Find PR bureau med samarbejdspartnere indenfor din niche.

Ofte så er det virksomhedernes PR/kommunikations- eller markedsførings samarbejdspartner, som står for kontakten til bloggerne. Find enten dem som passer til din niche eller dit lokalområde.

<Step 2> Tænk over hvad du kan birage med!

Som allerede omtalt, så er dit kommende samarbejde med virksomheder et noget-for-noget forhold. Hvad kan du bidrage med i dette samarbejde? Gennemgå punkterne ovenover som guide til, hvad du kan birage med!

<Step 3> kontakt til virksomhederne.

Når du har styr på alt dette, så kan du tage kontakt til virksomhederne du har udvalgt. Dette gøres nemt igennem e-mail, hvor du fortæller hvorfor du skriver? Hvem du er? Hvem din blog er? Hvorfor du har valgt lige præcis at skrive til dem? Samt detaljer omkring din blog (besøgende, sociale medier etc.)?

Det kan også være en fordel, og en måde at fremstå professionel, at vedhæfte en PDF-fil. I denne PDF-fil skal virksomheden kunne læse mere omkring din blog, dine bloglæsere samt statistik over din blog og dine sociale medier. Ligesom en ansøgning, er der en vis grad af behov for, at sælge sig selv overfor virksomheden.

Det er vigtigt at du er bevist omkring, at alt den indtjening du opnår igennem din blog betragtes som B-indkomst, og skal derfor indmeldes hos skat. Du kan læsere omkring disse regler her.

Har du andre tips til samarbejde med virksomheder, så læg endelig en kommentar herunder, med dine forslag. 

Nicolaj Nielsen

Mit navn er Nicolaj Nielsen og jeg er den primære skribent her på Unitate. Jeg forsøger med en lang række guides, at lære nye og eksisterende bloggere omkring emner som SEO, WordPress, Design samt diverse optimeringsmuligheder. Læs f.eks. hvordan du laver en blog, hvordan man får styr på SEO samt mange andre guides.

Latest posts by Nicolaj Nielsen (see all)

Samarbejde med virksomheder
Tagged on:

4 thoughts on “Samarbejde med virksomheder

  • Pingback: Hvordan afholder du en blog giveaway - Unitate

  • Pingback: Hvordan blogger man! Lær at blogge med guiden fra Unitate!

  • June 10, 2016 at 10:10 am
    Permalink

    Tak for en udførlig guide, det er virkelig rart at læse.

    Jeg har googlet og googlet, men jeg søger vejlendning til,hvordan jeg skal fastsatte honoraret for et sponsoreret indlæg. Om det skal være en fast pris for indlæg eller en timepris. Og jeg aner faktisk slet ikke, hvad der vil være en fair pris. Det er som om, at bloggerne holder kortene tæt til kroppen på dette punkt, så jeg aner ikke, hvad jeg skal gå ud fra…. hmm..

    Reply
    • June 10, 2016 at 2:54 pm
      Permalink

      Hej Kamilla

      Mange tak 🙂

      Ja, det er korrekt at rigtig mange bloggere holder kortene tæt 😀 Jeg har været på begge sider af bordet, så kan måske være en smule behjælpelig. De fleste virksomheder ønsker at betale et fast beløb, med mindre det er et meget stort projekt (over flere dage – eller over flere geografiske placeringer). Mange virksomheder vil gerne betale med produktet, men flere og flere er også begyndt at give en kontant betaling herudover.

      Den kontant betaling afhænger af, hvor stor og hvor præcis din målgruppe er, ift. virksomhedens målgruppe. Er f.eks. 80% af din målgruppe relevant for virksomheden, er dette relevant. Størrelsen har selvfølgelig ligeså en betydning. Jo flere oplysninger ud har, som trækker i den rigtige retning, jo højere vil din betaling være.

      Men dette kommer jo ikke tættere på en pris for dig 🙂 Og det bliver endnu svære ved, at det er forskelligt fra branche til branche. En strategi er, at starte med denne formel: “Timepris*antal timer + Værdiens af ens blog”. F.eks. kunne en “medium” bloggers timepris være 150/200 kr., og indlægget tage 2 timer at research/skrive. Hertil medregnes et “tillæg” for den værdi, som bloggen giver for virksomheden. Hertil kommer de førnævnte elementer som målgruppe, størrelse men også følgere på sociale medier etc.

      Et eksempel fra det virkelige liv:
      Blog med 10.000 unikke følgere pr. mdr., og hvor 60% af læseren var relevant. Social medie profiler på ca. 5.000 + følger:
      250 (timepris) * 2 (timer) = 500
      1000 (værdi blog + sociale medier) = 1000
      Total pris = 1.500 kr.

      Håber dette hjalp en smule 🙂

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *