Du har sikkert allerede læst en masse omkring SEO her på Unitate, og er begyndt at optimere din blog til, at modtage besøgende fra søgemaskinerne. I denne omgang vil vi fremvise dig en SEO checklist, som du kan bruge på alle dine blogindlæg. SEO Checklisten vil således fremsætte alle punkter, som du skal være bevidst omkring for, at optimere det enkelte blogindlæg til det valgte søgeord for, at modtage mest mulig trafik fra Google.

Det er vigtigt, at du blot ser denne liste som en checkliste og således ikke facit. Dette betyder, at ikke altid punkter vil være nødvendige i alle situationer. Denne on-page checkliste tager udgangspunkt i, at du allerede har udvalgt det emne/ord, som det pågældende blogindlæg skal modtage trafik på, fra søgemaskinerne (læs mere omkring søgeordsanalyse her).

  1. Indeholder din URL det valgte emne/ord?
  2. Indeholder din page title det valgte emne/ord?
  3. Indeholder din page title imellem 30-55 tegn?
  4. Indeholder din meta beskrivelse det valgte emne/ord?
  5. Indeholder din meta beskrivelse imellem 60-151 tegn?
  6. Indeholder din overskrift (H1) det valgte emne/ord?
  7. Har du sikret, at dit indlæg kun indeholder én overskrift (H1)?
  8. Indeholder dine underoverskrifter (H2-H4) det valgte emne/ord?
  9. Indeholder filnavnet på dine billeder det valgte emne/ord?
  10. Indeholder billedets alt-tekst det valgte emne/ord?
  11. Fremgår det valgte emne/ord i de første 100 ord af teksten?
  12. Fremgår det valgte emne/ord jævnt i indlægget?
  13. Fremgår dit valgte emne/ord naturligt i indlægget?
  14. Har du skrevet et langt blogindlæg, som tager fat i alle områder indenfor emnet/ordet?
  15. Har du givet dine læsere mulighed for, at dele dit indlæg på de sociale medier?
  16. Har du inddraget emner tæt relateret til det valgte emne/ord (f.eks. set ved Googles egen fremvisning af ” Søgninger relateret til..”)?
  17. Har du linket til andet relevant indhold eller kilder (eksternt fra din blog)?
  18. Er det hurtigt for din browser at indlæse blogindlægget?
  19. Har du optimeret størrelsen på billederne inden, disse blev indsat i indlægget?
  20. Har du indsat interne links til andre indlæg, som relaterer sig til det valgte emne/ord?
  21. Har du tilknyttet relevante kategorier og tags?
  22. Er indlægget nemt at læse og er det renset for fejl?
  23. Har du sikret at din URL ikke indeholder stopord?
  24. Har du sikret at din URL ikke er længere end 200 tegn?
  25. Har du lagt op til, at folk interagerer med dit indhold?
  26. Har du gjort brug af kursiv- samt fed skrift ved det valgte emne/ord?
  27. Har du opsat specifikke billeder til sociale delinger? (læs mere her)

Mange af de elementer som fremgår af denne on-page SEO checkliste, vil du kunne holde styr på igennem SEO pluginnet Yoast. Dette plugin fungerer til WordPress, og kan benyttes af folk uden teknisk viden.

Læs mere » Søgemaskineoptimering (SEO) for bloggere

Nicolaj Nielsen

Mit navn er Nicolaj Nielsen og jeg er den primære skribent her på Unitate. Jeg forsøger med en lang række guides, at lære nye og eksisterende bloggere omkring emner som SEO, WordPress, Design samt diverse optimeringsmuligheder. Læs f.eks. hvordan du laver en blog, hvordan man får styr på SEO samt mange andre guides.

Latest posts by Nicolaj Nielsen (see all)

SEO on-page checkliste for bloggere

2 thoughts on “SEO on-page checkliste for bloggere

  • May 8, 2015 at 11:27 pm
    Permalink

    Hej Nicolaj.
    Tak for nogle rigtig gode og brugbare guides og blogindlæg. De har hjulpet mig meget her i opstarten af min nye blog.
    Jeg har dog et enkelt spørgsmål til dig. Du skriver at URL’en ikke må indeholde stopord. Hvad er disse stopord for nogle ord? Dem vil jeg gerne undgå :).

    Reply
    • May 9, 2015 at 8:48 am
      Permalink

      Hej Anne

      Mange tak for din kommentar 🙂 Altid dejligt høre, når folk kan bruge vores guide til noget 🙂

      Stopord er “fyldord/forholdsord” (f.eks. og, i, på etc.) som er ord som Google tillægger lav eller ingen værdi (ses f.eks. når du på Google søger på “bedste hoteller på og omkring Århus”, så tillægger Google værdien til “bedste”, “hoteller” og “Århus” fremfor på, og & omkring). Disse kan derfor af flere tekniske årsager ift. SEO, udgå fra din URL.

      NB: Selvfølgelig vil det ikke altid være tiden værd, men husk på, at dette er en komplette SEO on-page checkliste.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *