SEO-optimering af din blogs forside

Når de fleste bloggere påbegynder at arbejde med SEO på deres blog, så ligger fokus ofte på optimering af de enkelte blogindlæg og kategorier. Dette betyder ofte, at en af de vigtigste sider glemmes – nemlig forsiden. Du kan gå glip af meget trafik ved ikke, at optimere din blogs forside – ikke blot direkte til din forside, men som effekt af, at du ikke har gjort det klart overfor Google hvad dine fokusområder er.

Læs mere » On-page SEO checkliste til bloggere

I dette blogindlæg vil vi komme omkring de vigtige spørgsmål vedrørende hvorfor og hvordan, når det komme til SEO optimering af forsiden. Læs med herunder.

Sådan optimerer du din blogs forside

En normal forside på en blog, har ikke særlig meget unikt indhold (altså udover de mange blogindlæg som dynamisk fremvises på forsiden), hvilket kan gøre det svært når det kommer til optimeringen. Der er dog stadig mange muligheder som du kan gøre brug af, som vi vil fremvise i de næste afsnit.

  • Page title
  • Meta beskrivelse
  • Interne links
  • Andre on-page optimeringer

De efterfølgende teknikker ligger op til, at du allerede har udvalgt det/de emner (søgeord) som du mener vil være relevante for din forside. Foretag på forhånd en søgeordsanalyse for at afdække, hvad dine læsere søger efter. De fleste bloggere vil have gavn af, at vælge type blog (f.eks. fitnessblog, boligblog, livsstilblog, morblog etc.) sammensat med deres fokusområder (f.eks. indretning, træningsprogram, mor til mor råd, guides etc.).

Udnyttelse af page title

Når det kommer til din page title, så har mange bloggere for vane blot, at vælge deres blognavn/navn som page title. Udnyt de muligheder som søgemaskinerne stiller til rådighed, og skriv en page title på 30-55 tegn.

Skærmbillede 2015-02-25 kl. 16.24.44Selve opsætningen af page title kan du nemt gøre igennem Yoast, hvor du under SEO -> Titles & Metas -> Home får muligheden for, at opsætte page title (samt meta beskrivelse).

Læs mere » Sådan forbedrer du din CTR og får flere besøgende

Udnyttelse af meta beskrivelse

Udover page title, så kan du også skrive en meta beskrivelse til din forside, som skal være imellem 60- 151 tegn. Dette er beskrivelsen som fremvises på søgemaskinerne under page title og URL (jf. den grå tekst i billedet herover).

3 råd til at skrive en god meta beskrivelse

  1. Skab en spænding, som giver folk lyst til at klikke sig ind på din blog (dog uden, at du lover noget som bloggen ikke holder).
  2. Fremsæt gerne den problemstilling som din blog løser for læseren. F.eks. ved at besvare spørgsmålet ”hvad kan læseren få ud af din blog nu og fremover”.
  3. Benytte de samme søgeord som du har valgt at fokusere på i page title (eksempelvis i dette tilfælde, hvor blogtype – fitnessblog – samt formål – trænings/kostprogram – benyttes).

Udnyttelse af interne links

Når det kommer til interne links til forsiden, så går det simpelthen ud på, at du linker til forsiden forskellige steder på din bloggen. De søgeord som du har valgt at benytte til din forside, skal du benytte effektivt i dine interne links. Dette kan eksempelvis ske ved, at der indsættes linket direkte i de udvalgt ord, eller at linket indsættes i indhold tæt relateret til ordet.

Eksempel på interne links på Unitate
Udsnit af et blogindlæg, hvor der er lavet interne links til andre blogindlæg på Unitate (husk at disse i dit tilfælde, skal linke til forsiden). Se indlægget her.

Rent praktisk vil vi anbefale, at du indsætter interne links til din forside følgende steder (ikke alle mulighederne skal benyttes altid, men er blot muligheder, som skal vurderes fra situation til situation).

  1. Direkte i indlæg (jo mere relevante indlægget er, jo bedre).
  2. Direkte fra sider (f.eks. er om mig-siden oplagt, eller andre relevante sneeze-sider).
  3. Footer, sidebar eller forfatter beskrivelse (vær forsigtig med disse, da de ofte vil forekomme på alle dine sider – mere omkring dette i næste afsnit).

 Udnyttelse af andre on-page optimeringer

Som du ville gøre det med et blogindlæg, så kan du også forsøge at optimere overskriften (H1) samt statisk indhold på forsiden. Når det kommer til overskriften på forsiden, så er det sjældent at blogtemaer giver disse muligheder, så teknisk viden omkring kodning kan være påkrævet.

Når vi snakker omkring statisk indhold på forsiden, så har du dog flere løsningen uden at have teknisk viden. Du kan indsætte indholdet i en sidebar- eller footer-widget, hvor du skriver den ønskede tekst. Til dette formål er det vigtigt, at man opretter en unik sidebar/footer til forsiden således, at denne tekst ikke fremgår af alle dine sider/blogindlæg.

Sådan laver du en custom sidebar i WordPress

Herover har vi benyttet pluginnet Custom Sidebars som giver os mulighed for, at oprette unikke sidebar, som kun er tilknyttet til enkelte sider fremfor hele bloggen. Visse temaer giver også denne mulighed uden et plugin.

Når du har fået sat dette op, så er der blot tilbage at skrive noget godt og spændende tekst. Skriv gerne tekst som passer på din blog samtidig med, at det integrer hvilken type blog du har samt hvad du blogger om. For de fleste bloggere vil det give mening, at tage udgangspunkt i om mig-siden.

Hvorfor skal du optimere din blogs forside?

Ligesom med meget andet SEO, så er formålet ofte at modtage mere trafik fra søgemaskiner som Google. Det samme gør sig gældende med SEO-optimeringen af din blogs forside, hvor du med de fremstillede tiltag, vil forbedre dine muligheder for at modtage organisk trafik.

Der er 2 grunde til, at optimering af forsiden er vigtig

  1. Din forside er den stærkeste side på din blog, og således den som har bedst mulighed for at klare ”konkurrencen” på resultatlisten.
  2. Ved at optimere din forside til specifikke søgeord, så fortæller du overfor søgemaskinerne hvad din blog overordnet omhandler. Dette kan have en positiv effekt på andre relaterede placeringer på resultatlisterne (som således kan skabe mere trafik til de specifikke blogindlæg).

2 thoughts on “SEO-optimering af din blogs forside”

  1. Siden en stor del af de besøgende på bloggen kan komme fra Google og andre søgemaskiner, kunne det være fantastisk, hvis man kunne split-teste Title og Meta-description for at se, hvad der giver flest klik og dermed besøgende.

    Nu er det desværre ikke muligt, at lave en kontrolleret A/B split-test i søgemaskinernes resultatsider, er der en anden måde, man kan få nogen gode pejlinger på hvad der kan lokke folk til at klikke på netop din blog i søgemaskineresultaterne.

    Kort og godt er tricket, at lave nogle tekstannoncer på f.eks. AdWords eller Facebook-annoncer. Ved at lave forskellige variationer i tekstannoncens overskrift og annoncetekst, har du efter et stykke tid data på hvad der virker bedst til at få folk til at klikke sige frem til din blog – eller alle andre slags sider, du kunne være interesseret i at få flere besøgende til.

    Det siger sig selv, at dine tekster også gerne skal indeholde de søgeord, du gerne vil findes på. For hvis din side ikke rangerer godt i søgemaskinerne, er det nærmest ligegyldigt hvor tillokkende din Title og Meta-description er, for der er ingen der kommer til at se den, i hvert fald ikke i søgemaskinerne.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top