Ønsker du at have fokus på SEO når det kommer til din blog? Så er brugen af de rigtige ord i dine indlæg, af rigtig stor betydning. Til dette formål kan bloggere gøre brug af en søgeordsanalyse. Dette er en metode som virksomheder benytter i stor stil, når de opsætter deres webshops.

Igennem en søgeordsanalyse finder man de ord (eller sætninger), som er mest søgte, indenfor et bestemt område. Denne viden kan du benytte til, at planlægge og skrive dine indlæg på den bedst mulige måde i forhold til, at få besøgende fra søgemaskinerne. Når først man ved hvilke ord eller sætninger som folk søger på, så opnår man bedre forudsætninger for, at tiltrække besøgende fra søgemaskinerne.

Hvorfor er det en fordel for dig, at ramme de ord som folk søger på? Hvis du benytter denne viden til at skrive dine blogindlæg, så vil mængden af besøgende fra søgemaskinerne på sigt stige. Eksempelvis hvis du ønsker at skrive omkring en bestemt type tattoo – du ved ikke om folk søger på dyre tattoo eller tattoo med dyr. Igennem søgeordsanalysen opnår du denne viden, og kan derfor sammensætte indlægget således, det har størst mulighed for, at få besøgende fra søgemaskiner som f.eks. Google.

I de efterfølgende afsnit vil 7 steps vise dig, hvordan du udfører en søgeordsanalyse for din blog. Der vil være kort introduktion til, hvordan du benytter disse resultater fra din søgeordsanalyse til, at opnå de bedst mulige resultater.

<Step 1> Opret eller log ind på Google Keyword Planner

Besøg Google Keyword Planner hvor du skal logge ind for, at få adgang til det værktøj du skal benytte til din søgeordsanalyse. Du vil blive mødt af følgende billede.

1 Login på Google Keyword Planner

Hvis du har en Gmail-konto, så kan du ofte logge ind med denne. Første gang du logger ind vil det kræve flere oplysninger af dig. Skulle du være udsat for ikke at kunne logge ind med din Gmail, så kan du oprette en konto, som vi viser herunder.

Opret en profil med dine oplysninger ved at trykke på Start nu. Husk dine oplysninger da du skal benytte disse fremadrettet.

2 Opret en konto ved Google Adwords

Du skal oprette en konto hos Google Adwords, da det er deres Keyword Planner værktøj du skal anvende. Det vil ikke kræve betaling at benytte Google Keyword Planner til at udføre din søgeordsanalyse.

<Step 2> Find søgeordsplanlægning (Google Keyword Planner)

Vælg søgeordsplanlægning under værktøjer, som det fremgår af billeder herunder.

 3 Vælg søgeordsplanlægning under værktøjer

Du har nu flere muligheder, men værktøjet du skal gøre brug af for, at udarbejde din søgeordsanalyse er ” søg efter nye søgeords- og annoncegruppeidéer”.

4 Anvendelse af værktøjet

<Step 3> Indtastning af informationer til søgeordsanalysen

Du indskriver blot nogle af de ord, som du tror folk benytter indenfor dit valgte område. Eksempelvis hvis vi ønskede at skriv et indlæg omkring tattoo med dyr, så ville vi skrive forskellige sætninger fra dette.

5 Skriv de ord som du tror i Keyword Planner

Du har enkelt indstillingsmuligheder som du skal indstille alt efter, hvilket sprog du ønsker at skrive på, samt hvilket land du ønsker at skrive til. Du får derfor mulighed for at vælge land og sprog. Den sidste indstilling er vedrørende negative søgeord, som ikke vil være relevant for din søgeordsanalyse.

6 Dine indstillinger ved Keyword planner
Du har følgende indstillingsmuligheder for din søgeordsanalyse

Du udvælger blot de ord, som du allerede tror vil være relevant for din søgeordsanalyse. Skriv som minimum 2 ord for, at give Google informationer at arbejde med. Du vil opleve, at jo flere ord du skriver, jo mere har Google at arbejde med (mere omkring Googles søgeordsideer senere). Tryk derefter på søgevolume som vist herunder.

7 Vælg søgevolume og ord
Som det fremgår af vores resultater, så er der ikke mange der søger på de ord som vi indtastede.

Resultaterne af vores søgeord fremviste, at ikke særlig mange søgte på de ord vi valgte. Et af vores søgeord havde en volumen, og vil derfor være det oplagte valg. I efterfølgende afsnit skal vi se på, hvordan Keyword Planner kan give dig ideer til andre søgeord.

<Step 4> Ideer til søgeord fra Keyword Planner

Keyword Planner giver dig volumen på de søgeord som du har indskrevet. Udover at give dig volumen på dine søgeord, således du kan vælge det bedste af disse, så giver Keyword Planner dig også ideer til søgeord, baseret på dine indtastede søgeord. Google arbejder dagligt på, at blive bedre til at forstå ord og sætninger hvilket gør, at de ud fra dine ord, kan fremvise dig andre søgeord indenfor området. I vores tilfælde får vi således en masse tattoo relevante søgeord vi kan benytte.

8 Benyt søge ideer fra Google
Søgevolumen under ”gns antal månedlige søgninger” viser hvor mange søgninger der i gennemsnittet er om måneden på det valgte søgeord. Gennemsnittet er udregnet over de sidste 12 måneder.

Resultatet er herved en lang liste af søgeord – dine egne samt forslag fra Keyword Planner, som du kan gennemgå baseret på relevans og søgevolumen. Du har mulighed for at eksportere alle oplysningerne til en excel-fil, hvis du ønsker at forarbejde informationer derigennem.

<Step 5> Ekstra informationer

Udover den vigtige information omkring hvor mange som søger på et bestemt ord, så har du også mulighed for, at få oplyst en mere præcis volumen fordelt på måneder. Hvis dit søgeord er meget sæsonbetonet, så vil dette være fordelagtigt.

9 Se hvornår folk søger

Du skal ikke kigge på hverken konkurrence, foreslået bud eller eksponeringsandel. Disse begreber benyttes når man køber annoncering igennem Adwords, og er ikke relevant for dig.

<Step 6> Valg af det rette søgeord

Vi har sammensat et par enkelte tips til, hvordan du kan vælge de helt rigtige søgeord til dine blogindlæg. Det skal dog på forhånd siges, at der er så mange faktorer der kan være afgørende for, hvilke søgeord du skal satse på. Derfor er disse ikke facit, men blot en begyndende hjælp til dig.

  1. Det er ikke altid bedst at vælge det simpleste hovedsøgeord. F.eks. kan det være svært at få en placering på Google med ordet sko, da alle som har interesse indenfor sko, vil have fokus derpå. Det vil derimod være mere fordelagtigt, at vælge f.eks. bedste sko 2014. De fleste bloggere vil have godt af, at benytte sig af long tail sætninger, bestående af 2 til 3 ord.
  2. Sammensæt søgeord som har samme behov. Hvis du har fundet flere søgeord som i bund og grund dækker samme behov, så lav ét blogindlæg omkring dette. Fejlen sker ofte ved, at folk skriver f.eks. ét indlæg omkring søgeord 1 (f.eks. tattoo med dyr) og herefter søgeord 2 (f.eks. dyre tattoo) – folk som søger på dette har dog samme behov, og skal derfor lande på samme side.
  3. Finder du et søgeord, som du jævnligt gerne vil skrive omkring, så kan du med fordel oprette enten en kategori eller et tag for dette. Herigennem kan du skrive flere indlæg omkring emnet, og så vil folk komme fra Google til din kategori, og herved kunne læse alle dine indlæg.

<Step 7> Udvid din søgeordsanalyse

I dette tilfælde har vi gjort brug af Googles Keyword Planner, som også er en af de mest benyttede programmer til søgeordsanalyser. Der findes dog flere alternative løsninger, som vi blot vil liste herunder. Hvis Keyword Planner ikke er nok for dig, så kan du tage et kig på disse.

Herudover vil de avanceret også kunne kigge lidt på følgende hjemmesider:

Gør du brug af søgeordsanalyse eller værktøjer som Keyword Planner? Så smid en kommentar herunder – eller link til et indlæg, som er et godt eksempel derpå!

Nicolaj Nielsen

Mit navn er Nicolaj Nielsen og jeg er den primære skribent her på Unitate. Jeg forsøger med en lang række guides, at lære nye og eksisterende bloggere omkring emner som SEO, WordPress, Design samt diverse optimeringsmuligheder. Læs f.eks. hvordan du laver en blog, hvordan man får styr på SEO samt mange andre guides.
Søgeordsanalyse for bloggere

2 thoughts on “Søgeordsanalyse for bloggere

  • November 18, 2015 at 1:39 pm
    Permalink

    Hej med jer
    Jeg har varmt anbefalet jer i mit seneste blogindlæg, men jeg blev ikke hjulpet helt på jeres hjemmeside denne gang.
    Jeg har fulgt jeres guide her til punkt og prikke omkring søgeord, men allerede i starten gik det galt fordi der er sket store ændringer fra Google siden I har lavet guiden. Nu SKAL man oprette en Adword konto og lave en kampagne for derefter at sætte den på pause for overhovedet at tilgå siden værktøjer.
    Jeg vil derfor være rigtig taknemmelig hvis I ville opdatere denne guide, så andre nye bloggere også får mere gavn af den.
    På forhånd tak.
    Stella

    Reply
    • November 18, 2015 at 1:49 pm
      Permalink

      Hej Stella

      Vi er meget glade for, at du har givet os et par søde ord med på vejen. Som du skriver deri, så er det det med blog meget “learning by doing” 🙂 – Vi er ikke bevidste omkring denne ændring, og tak for tippet dertil. Så snart tiden tillader det, vil vi få tilrettet guiden. Held og lykke med bloggen fremover.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *