At samarbejde med virksomheder er noget, mange bloggere benytter sig af med stort held. Et samarbejde kan være til stor gavn for både virksomheden og selvfølgelig også bloggeren, men det er desværre ikke altid tilfældet. Det er derfor vigtigt, at tænke grundigt over et samarbejde, inden man hopper i med begge ben.

Vi vil her se på nogle af de punkter, man bør tænke igennem, inden man takker ja til et samarbejde med en virksomhed. Gør jer selv den tjeneste at gennemgå disse punkter næste gang I står overfor et kommende samarbejde, for på den måde har I nemlig bedre forhåbninger om, at ende ud med et vellykket resultat.

Overvej omfanget

De almindelige samarbejde er kortvarigt, og ofte handler det kun om et enkelt indlæg og måske en deling på de sociale medier. Har du overvejet en anden konstellation? Mange bloggere, såvel som virksomheder, har oplevet enormt gode resultater ved et længerevarende samarbejde. Dette kan gøres på mange måder, og det kan være sundt at tænke lidt ud af de vante rammer!

Læs mere » Guide til opstart af virksomhedssamarbejde

At finde en virksomhed der er interesseret i dette og hvor i begge kan drage nytte af det, kan være vanskeligt, men det kan godt betale sig at gøre benarbejdet. Vi foreslår at man tænker tanken og lægger op til det overfor virksomheden, hvis man ser muligheden. Det værste man kan få, er et nej!

Passer det ind?

Dette punkt har mange sikkert allerede med i deres overvejelser, når de indgår et nyt samarbejde. Passer produktet og virksomheden overhovedet ind med indholdet og temaet på min blog? Det er et vigtigt emne og har man en nicheblog, er det ofte lige til højrebenet, om et samarbejde er relevant.

Men har man f.eks. en livsstilsblog, kan det nogen gange være svært at sætte en grænse for, hvad der er relevant og hvad der ikke er. For det meste handler det om at have sit hjerte med i det, være loyal over for sine læsere og udtænke en god vinkel eller et godt tema.

Find et passende tema

For det med at finde et passende emne eller tema kan være altafgørende for, om et samarbejde bliver en succes. Dine læsere er trætte af at læse helt traditionelle anmeldelser, og desværre er virksomhederne ikke altid så fantasifulde. Men det behøves ikke at betyde, at du ikke kan være det!

Læs mere » Derfor skal du give din blog et ordenligt design

Et godt eksempel på en spændende og anderledes måde, hvorpå man kan nytænke den traditionelle måde at lave anmeldelser på, faldt vi over i forbindelse med det meget hypede Pokemon Go, som alle dyrkede i sommers. I den forbindelse havde Tabletcovers.dk, som blandt andet også sælger powerbanks, fået vinklet en række anmeldelser ved bloggere, til at omhandle deres forbrug af strøm i forbindelse med Pokermon Go og derfor nødvendigheden af powerbanks. Utrolig simpelt, men virkelig smart fordi så mange bloggere i forvejen skrev om deres interesse for det nye spil.

Dette er kun få punkter der kan være interessante at tænke igennem, i forbindelse med et virksomhedssamarbejde. Skulle I sidde inde med flere, som kunne være interessante for vores læsere også, så del dem endelig med os.

Malene Vinter

Mit navn er Malene Vinter og jeg skriver her på Unitate.dk omkring de mindre tekniske områder af blogging. Fokus er på, hvordan du opnår det bedste resultat i selve skriveprocessen. Udover Unitate så skriver jeg på boligbloggen Vinterfryd.dk.

Latest posts by Malene Vinter (see all)

Tips til at forbedre dit blogsamarbejde med virksomheder

One thought on “Tips til at forbedre dit blogsamarbejde med virksomheder

  • March 5, 2017 at 8:41 am
    Permalink

    For slet ikke at snakke om overvej udnyttelsen af bloggeren!
    Alt som bloggeren modtager, som de beholder, skal betales skat af. Det gør det hurtigt til en virkelig god forretning for virksomheden, der ved at sende et sølle produkt har færre udgifter end bloggeren selv. Mange bloggere ved desværre ikke hvad de er værd, og det ødelægger nemt fremtidige samarbejder, hvis man ikke tænker sig om. For det er lidt svært at betale skat med sin ‘gratis’ powerbank m.v. 🙂

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *