Der har været giveaways i næsten lige så lang tid, som der har været blogs. For mange er et noget som går hånd i hånd, og der findes således heller ikke særlig mange bloggere, som ikke på et eller andet tidspunkt har afholdt en giveaway.

Læs også >> Giveaways for begyndere

For bloggerne er det meget simpelt ønsket om, at få endnu flere faste læsere, Facebook likes, Instagram følgere – eller noget lignende – til bloggen, som trækker. For virksomhederne er brandingen, linket samt det mulige øget salg, som trækker dem til.

Sådan laver du en god giveaway

Men du kan ikke længere blot afholde en giveaway, og tro at alt kommer af sig selv. De dage er formentlig ovre, hvor man kunne høste en maste glade følgere, bare ved at afholde konkurrence.

Der er nemlig mange om buddet – måske for mange – men i hvert fald nok til, at du skal tænker dig over, hvordan du skaber en giveaway der skiller sig ud.

Tip 1: Hvordan deltager man?

Den nemmeste måde at adskille sig fra mængde på er ved, at gør noget anderledes i selve måden hvorpå man deltager. De sædvanlige giveaways hvor man blot skal skrive ”deltager” og indsætte et link, giver ikke længere nok incitament for læseren.

Overvej f.eks. om de skal gøre noget nyt – fortælle en historie? tage et billede af deres eget forsøg? skrive et digt? synge en sang? Mulighederne er mange! Kan det ligeså tænkes sammen med den faktiske gevinst, så det giver mening, så fanger du nemt interessen hos læserne.

Tip 2: Hvilket medie skal du benytte?

For bare få år siden der forgik de fleste giveaways på de mange danske blogs. De seneste år er de dog flyttet meget over på Instagram. Du skal særligt tænke over to spørgsmål – hvor befinder dine læsere sig? og hvor deltager de oftest i konkurrencer?

Folk er blevet forvendt til at deltage i konkurrencer på sociale medier, så enten skal du vælge at gøre det her og følge med mængden, eller forsøge noget helt nyt. Hvis folk gerne vil vinde præmien, skal de nok deltage i din konkurrence.

Tip 3: Hvad er den rette præmie?

Vi kan ikke komme udenom, at en af det vigtigste elemente i en giveaway konkurrence er selve præmien. Det er først og fremmeste præmien som får folk til at deltage, selvom andre elementer af konkurrencen også godt kan være en stor hjælp hermed.

At give et gavekort er altid en god ide, da du således er sikker på at ramme bredt – da gavekortet ofte giver flere muligheder end ét specifikt produkt. Dog er gavekort, i almindelighed, også brugt i rigtig mange giveaways. Man kunne f.eks. udvide med gavekort til noget, som der ikke tidligere har været konkurrencer omkring – særligt hvis det har relation til indholdet på din blog. Et godt eksempel herpå kunne f.eks. være et oplevelsesgavekort.

Tip 4: Hvordan trækker du en vinder?

Måde hvorpå folk deltager og vinderen bliver trukket, hænger selvfølgelig meget sammen. Men vi kan ikke komme udenom, at folk er blevet trætte af den normale ”vi trækker en tilfældig vinder”. Så glemmer de hurtigt din konkurrencer og vender ikke tilbage for at se, om de har vundet på et senere tidspunkt.

Trækker du derimod vinderen på en interessant måde, som deltagerne gerne vil opleve, så får du et større publikum hertil – og til alle dine fremtidige giveaways.

Du kunne f.eks. livestream direkte på Facebook, hvor du f.eks. kan læse nogle af deltagernes svar op (kræver en deltagelsesproces der er lidt mere end normal).

Malene Vinter

Mit navn er Malene Vinter og jeg skriver her på Unitate.dk omkring de mindre tekniske områder af blogging. Fokus er på, hvordan du opnår det bedste resultat i selve skriveprocessen. Udover Unitate så skriver jeg på boligbloggen Vinterfryd.dk.
Tips & tricks til giveaway i 2018

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *