Derfor bruger flere cykelwebshops bloggere i deres markedsføring

Blogs er det nye sort, når vi snakker online markedsføring, og det har de efterhånden været i nogle år – og med god grund. De er nemlig ikke kun en oplagt trafikkanal. Promovering og omtale på en relevant blog kan nemlig også være guld værd, når snakken falder på SEO.

Netop af denne grund har mange webshops fået øjnene op for markedsføring via bloggere/influencere, og især cykelwebshops lader til at have taget førertrøjen, når det kommer til markedsføring via blogs. Hvorfor? Det kigger vi nærmere på i dette blogindlæg.

Konkurrencen om cyklisterne er hårdere end nogensinde

Danmark er kendt som en cykelnation – vi cykler på arbejde, til skole og i fritiden. Faktisk indtager Danmark en flot andenplads i Europa, når det kommer til at bruge den tohjulede jernhest. Vores cykelkultur skaber helt naturligt et behov for cykelprodukter, herunder alt fra slanger til reservedele.

Som de fleste ved, betyder en høj efterspørgsel et tilsvarende udbud, og de mange cykelwebshops i Danmark bevirker, at konkurrencen om kundernes gunst og penge er hårdere end nogensinde før. Her kommer blogs og influencer marketing ind i billedet. For hvem er en bedre ambassadør for en cykelwebshop end en kendt personlighed, fx en professionel cykelrytter eller en anden person med en relevant følgerskare?

Vil have fat i og møde motionisterne i øjenhøjde

At konkurrencen i cykelbranchen er spidset til, er ikke den eneste grund til, at bloggere i disse dage er eftertragtede blandt ambitiøse cykelwebshops. I takt med at træningsbølgen har ramt Danmark, og flere bevæger sig ned i motionscentret eller ud på landevejene, finder danskerne nemlig inspiration og motivation hos bloggere og andre influencere. Skal man møde nuværende eller kommende cyklister i øjenhøjde, er der således ingen vej uden om bloggerne, der fungerer som repræsentant/talsmand for den pågældende webshop.

Omtale på en fitness- eller decideret cykelblog skaber dog ikke bare opmærksomhed blandt en relevant målgruppe med en naturlig interesse for produktet. Får man samtidig et link i en artikel eller et gæsteindlæg, logrer Google også med halen. Links er nemlig en af de absolut vigtigste faktorer i Googles regnskab, når søgemaskinen skal vurdere, hvem der skal indtage de fornemme placeringer på side 1, og hvem der ikke skal. Samspillet mellem de forskellige marketingdiscpliner betyder således, at markedsføring via blogs er en rigtig god forretning, som giver mening på flere fronter.

Afslutningsvist er bloggere en oplagt markedsføringskanal for cykelwebshops, idet en bloggers følgere ofte er loyale og har tillid til det, den pågældende blogger siger. Cykelforretninger, der som hovedregel forhandler de samme produkter, skal skille sig ud, da kunderne som udgangspunkt er ligeglade, hvor de køber deres cykelhjelm eller lygter. Ved at bruge bloggere kan webshoppen opbygge en relation og præference hos målgruppen, der udbreder kendskabet og opbygger loyalitet.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top