Mange virksomheder har fået øjnene op for, hvad blogging kan gøre for deres brand og position i branchen. Inden for webshops er det efterhånden normalt, at nyere shops har en blog, selvom mange af de store gamle spillere halter efter.
Der er dog en række faldgruber, som mange virksomheder lander i, både omkring implementering og eksekvering, og det skal vi se lidt nærmere på i dette indlæg.
Subdomæne eller subfolder?
Vi starter med et lidt teknisk spørgsmål, som handler om, hvordan bloggen placeres på hjemmesiden rent teknisk. Der er to muligheder:
- Placering på subdomæne
- Placering i subfolder
Ud fra et søgemaskine-teknisk synspunkt er det smartest at vælge subfolder-modellen. Det vil sige, at man placerer bloggen på samme måde som computershoppen Refurb.dk har gjort: www.refurb.dk/blog/
Udfordringen med at placere bloggen på et subdomæne (blog.subdomæne.dk) er, at Google opfatter et subdomæne næsten på samme måde som et nyt domæne, og dermed mister man noget af den autoritet, som shoppens domæne har optjent gennem tiden.
Det betyder, at de indlæg, du laver på din blog, vil få en bedre placering i søgemaskinerne, hvis du bruger subfolder-modellen. Det er også en fordel, når der bliver linket til dit indhold, da linket så vil styrke dit hoveddomæne og ikke dit subdomæne.
Brug bloggen som forlænget kundeservice
Emnerne fra kundeservice-opkald er et godt sted at finde emner til indholdet.
Ved at lave dybdegående svar på kundernes spørgsmål kan du være sikker på at ramme nogle emner, som er vedkommende for kunderne, og på den måde ramme nogle søgninger på Google fra potentielle kunder.
Disse gode indlæg og svar kan også bruges af kundeservice, som kan sende kunder et link til et uddybende svar, i stedet for hver gang at skulle forklare det samme igen og igen.
På den måde vil bloggen blive en forlænget arm for kundeservice og på sigt blive en rigtig god vidensbank, som kan bruges til at aflaste kundeservice.
Vælg en ikke-reklamerende tone og sprog
En blog adskiller sig fra de øvrige sider på en virksomheds hjemmeside ved at være af mere redaktionel karakter og dermed ikke for sælgende, men i stedet beskæftige sig med emner, der ligger forud for et salg. På den måde kan bloggen være med til at eliminere nogle af de bekymringer og holdninger, som kan afholde en besøgende fra at blive kunde.
Man kan fint dele nyhedsbreve og tilbud, men det er en god idé at have en overvejende mængde indhold, som i højere grad handler om branchen samt tendenser inden for det pågældende fagområde. Det er nemlig utrolig kedeligt at læse en blog, hvor en virksomhed reklamerer for, hvor gode deres egne produkter er.
Et godt eksempel er bloggen hos tøjsiden Katoni, som fx. bringer størrelsesguides, modetips og i det hele taget indhold, som hjælper læserne til at blive klogere på tøj. Det virker bedre end at lægge en række produktlister op med priser i et reklamerende format.
En anden fordel ved indhold, der hjælper dine kunder, er, at de bliver bekendte med dit brand og måske på et senere tidspunkt vil købe dine produkter.
Når du laver indholdet, så sørg for at bruge søgeordsværktøjer som Google Keyword Planner til at finde ud af, hvor mange der søger efter hjælp til det problem, du løser. Kigger vi på størrelsesguiden, er der cirka 4.000 om måneden, der søger på dette ord.
Det er ikke det nemmeste ord at få gode placeringer på, men laver du fx en størrelsesguide til bukser, bliver det en del nemmere, og her er der stadig 300 søgninger om måneden.
Laver du en rigtig god guide, kan du være heldig, at andre hjemmesider linker til den, og det giver både din blog og webshop bedre placeringer i søgemaskinerne.
Se gerne bloggen som et sted, hvor I kan etablere jer som en toneangivende autoritet i branchen, og hvor man finder det bedste indhold, der relaterer til de produkter, I sælger.
Gør det let for folk at dele og like indholdet
Når nu I tager jer god tid til at skrive noget lækkert indhold til bloggen, så sørg for, at det er meget let at dele og like indholdet. Det kan fx gøres med en ’social bar’, som lægger sig vertikalt eller horisontalt i toppen af indholdet.
Eksempel på hvordan man på Kaffeteriet.dks blog gør det nemt, at dele indlægget på både Facebook og Twitter. Det fremgår i bunden af indlægget, og kun de dedikeret læsere ser og deler derved indlægget.
Det kan være en god idé at vælge en løsning med en ’floating’ funktion, som betyder, at ikonerne til deling er synlige hele tiden, også når personen scroller ned over indlægget, for man ved aldrig hvilken linje, der inspirerer til deling.
Så er der vist bare tilbage at ønske pøj pøj med skriveriet!