Dette indlæg blev første gang udgivet i 2015, men er stadig relevante her i 2017. Derfor har vi valgt at lave et repost således, at du får det meste ud af din blog.
De fleste bloggere vil gerne have besøgende, som bliver så længe som muligt (højere besøgstid), læser en masse indlæg og lægger en kommentar eller to. Derfor er det en drøm for en blogger, at fordoble, tredoble eller firdoble sine sidevisninger og besøgstid – jo flere indlæg en besøgende læser, jo større er sandsynligheden for en potentiel ny fast følger, en kommentar eller et like på Facebook.
I dette indlæg vil vi komme med en række tips til, hvordan du får dine læsere til at interagere med din blog. Fokus vil således være på, hvordan du kan optimere både din blog og dine blogindlæg således, du får mere ud af de besøgende som du allerede modtager. Og hvorfor er antal sidevisninger så så vigtige i dette sammenhæng? I Google Analytics kan du finde denne information som fortæller dig, præcis hvor mange indlæg hver besøgende læser på din blog.
Tip 1: Det simple tip omkring indholdet
Vi starter med det kedeligste, men dog vigtigste tip ift. at forbedre besøgstiden. Indholdet på din blog skal være af rigtig høj kvalitet, og således være det som din målgruppe er på udkig efter. Sørg også for at have styr på det grundlæggende som f.eks., at skabe interessant indhold til din målgruppe, skrive nogenlunde grammatisk/sprogligt, brug flotte billeder, integrere indhold med sociale medier og få styr på SEO.
Besøge sektionen “bedre blog” her på Unitate.dk, som giver dig lige præcis de redskaber du har brug for, for at skabe dette gode indhold på din blog.
Tip 2: Få styr på de vigtige interne links
Når besøgende læser dine indlæg, så kan du igennem de interne link skabe interesse for andre indlæg. På denne måde får du den besøgende til, at læse flere indlæg på din blog, fremfor blot det første. Vigtigheden opstår da folk kommer fra alle mulige kilder – f.eks. søgemaskinerne, sociale medier, andre blogs eller noget helt fjerde. De er måske kommet med ét formål, og har derfor ikke interessen for at læse andet. Det er således din opgave at skabe denne interesse!
Et trick er eksempelvis at skabe interesse for et relateret emne (måske med en cliffhanger) og øjeblikkeligt herefter linke til et andet blogindlæg, som indeholder mere omkring dette emne. Folk åbner således dette indlæg i en nye fane, da du har skabt en ny interesse for dette emne.
Selvom vi anbefaler at du manuelt indsætter disse interne links, så kan følgende plug-in også hjælpe dig:
Vi vil altid anbefale at du selv står for din intern linkbuilding, og gør dette på baggrund af din søgeordsanalyse for ligeså at få SEO-værdien heraf. Ønsker du dog at anvende et plugin hertil, så kan følgende plug-ins anbefales:
- SEO internal linkbuilding
- SEO SearchTerms Admin
Tip 3: De andre links (relaterede indlæg)
Ved afslutningen af hvert af dine indlæg, bør du fremviser andre relevante blogindlæg for dine læsere. På denne måde kan nedbringe afvisningsprocenten på din blog og få besøgende til at læse andre blogindlæg.
Selvom det lyder godt i praksis, så er resultatet ikke altid herefter. Vi vil ofte råde folk til, at benytte intern linkbuilding som første prioritet. Når dette er gjort, så kan en af følgende plug-ins benyttes til fremvisning af relaterede blogindlæg.
- Related Post by Zementa
- Outbrain
- WordPress Related Posts
Tip 4: Overvej en intern søgefunktion
Oplever du at folk har svært ved at finde dine gamle indlæg, stiller spørgsmål i nye indlæg omkring allerede besvaret emner, mængden af indlæg er voksende etc., så kan en intern søgefunktion være en mulighed ift. at forbedre besøgstid. Ødelægger det designet på din blog, så kan du vælge kun at fremvise denne søgefunktion i en sidebar, når du er på de enkelte blogindlæg (alternativ kan en dedikeret siden til søgefunktionen oprettes).
Følgende plug-ins kan benyttes til søgefunktionen:
Tip 5: Skab overblik til vigtige emner
Så snart et emne bliver bredt, komplekst eller indeholdende en masse information, så kan du få gavn af at oprette en overbliksside som introducerer emnet, samt efterfølgende linker til relevante indlæg i en korrekt rækkefølge. F.eks. har vi samlet alle indlæg omkring SEO på denne side og alle omkring sociale medier på denne (tjek også hvordan vi på Vinterfryd.dk har denne side til DIY projekter). Disse sider adskiller sig fra f.eks. kategori- og tag-sider ved, at læserne hurtigt får skabt sig et overblik over de enkelte blogindlæg, inden de udvælger dem de vil læser (hvorimod man på en kategori-side får fremvist alle indlæg uden et overblik).
Denne viden kan du endvidere benytte til at lave lister, som f.eks. ”de bedste indlæg på blogge i 2015” eller ”de bedste indlæg indenfor emneX”. På denne måde får du folk til, at kigge mere rundt på din blog, især hvis de har interesse for emnet. Herudover kan du også indsætte dette i din sidebar, hvilket også kan trække besøgende rundt på bloggen.
Tip 6: Få styr på hastigheden
Vi har tidligere omtalt hvorledes hastigheden er en vigtig faktor overfor søgemaskinerne – men dette er også vigtig ift. brugervenlighed. Kort sagt vil en langsom blog skræmme folk væk, også selvom de kan lide indholdet, vil deres lyst til at læse andre indlæg blive mindsket. Selvom de gode fibernet forbindelser er blevet mere udbredt i Danmark, så har dette ikke gjort os mere tilbøjelig til at vente. Derfor skal dine blogindlæg gerne kunne loades på under 2 sekunder i gennemsnit.
Du kan teste hvor hurtig din blog er ved at bruge følgende værktøj. Optimalt er load hastighed under 2 sekunder, da hastighed over 4 sekunder afskrækker 40% af dine læsere (da dette tal var fra 2015, er det formentlig højere her i 2017).
Overholder din blog ikke disse krav, så kan du læse mere her omkring, hvordan du får din blog til at blive hurtigere. Udover brugeroplevelsen, så vil dette også gavne dig overfor søgemaskinerne.
Tip 7: Opdel indlæg i flere afsnit
Dette tip bør kun benyttes, når det virkelig giver mening for din blog, dine læsere og de enkelte blogindlæg. Du vil ofte opleve at opdeling af blogindlæg kan ske fordi, emnet er for komplekst eller en udvikling skal fremvises. Men i de situationer hvor det giver mening, der vil dine læsere komme igen for, at læse det næste blogindlæg. Endvidere vil du få ny læsere af de første indlæg til, at læse flere blogindlæg på din blog.
Rigtig god oversigt over ting man kraftigt bør overveje for at få mere ud af sine blogindlæg.
Jeg kender ikke til de plugins du nævner til Related Posts. Jeg har altid benyttet mig af YARPP (Yet Another Related Post plugin), fordi jeg mente/troede det var det bedste. Men det er måske et af dem du foreslår? 🙂
Hej Anton
Mange tak 🙂
Jeg vil som sådan ikke anbefale et plugin fremfor et andet, når det kommer til fremvisning af relateret indlæg. Så længe du har et – som passer på din blog designmæssigt – så har du klaret det første trin! Ofte vil det være design-delen af sådanne plugins der er vigtigt contra det tekniske – med mindre du selv kan style pluginnet 🙂 Find derfor et som virker for din blog – og prøv gerne et par stykker, hvis man er i tvivl.
Rigtig spændende læsning – vil prøve at se om jeg kan følge nogle af de gode råd
Godt du kunne bruge det til noget Karina 🙂
Hvis man aldrig har arbejdet med det før, så er der ofte noget at opnå 🙂
Go aften 🙂