Sådan indgår du et samarbejde med en virksomhed som blogger

Du er sprunget ud i livet som blogger og har nu opbygget en base af følgere. Virksomheder banker dagligt på for at forhøre sig om samarbejder. Men hvordan griber du det helt konkret an, så du ikke bliver snydt? Det kigger vi nærmere på i dette indlæg, hvor vi klæder dig på som blogger til at indgå et samarbejde med en virksomhed.

Altid på skrift

En mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, men alligevel bør du undgå udelukkende at lave en aftale med en virksomhed over telefon eller et fysisk møde. For det første er det svært at bevise, hvad man egentlig har aftalt, hvilket kan blive en dyr fornøjelse, hvis I senere bliver uenige. Desuden er det væsentligt nemmere at forholde sig til en skriftlig aftale og ikke en fjern samtale for et par måneder siden. Sørg for at skrive ned, hvad aftalen omfatter, prisen, opsigelse og andre vigtige detaljer.

Konkretiser aftalen med tal

Vage formuleringer og generelle vendinger åbner en dør for, at virksomheden helt eller delvist kan løbe fra aftalen. Hvis samarbejdet udelukkende handler om at udbrede kendskabet til virksomhedens brand, kan det være svært at sætte tal på, hvornår du har opfyldt din del af aftalen, men hvis det er muligt, er det en rigtig god idé at stille nogle succeskriterier op – på denne måde har I begge noget at forholde jer til. Det kunne være, at du som blogger skal levere 2 sponsorerede indlæg inden for 14 dage, sende 1.000 besøgende videre til virksomhedens hjemmeside eller skabe 10.000 kr. i omsætning via affiliate-links.

Smykkefirmaer – som f.eks. Smykkekaeden.dk – er eksempler på webshops som arbejder sammen med bloggere.

Husk, hvad du siger ja til

Det afsluttende råd er ganske simpelt og giver sig selv, men det er alligevel her, at mange falder i. Uanset hvor gode intentioner virksomheden måtte have bør du altid læse aftalen grundigt igennem og ikke være bange for at stille spørgsmål til dens indhold. Når du først har skrevet under, er der som udgangspunkt ingen kære mor, og derfor er det alfa og omega, at du ved, hvad du siger ja til.

Skal du anmelde produkter? Er der krav om, at du bruger video i forbindelse med reklamen for virksomheden? Måske er du bundet af aftalen året ud? Er der tale om en engangsaftale, kan det virke som en bagatel, men er du blevet tilbudt en større aftale, kan det være en god idé at køre aftalen forbi en advokat eller en, der har forstand på kontrakter.

Overvej desuden altid, om virksomheden, du planlægger at samarbejde med, matcher din blog. Er der tale om en lyssky forretning, kan selv store pengebeløb være en rigtig dårlig forretning. Promover generelt ikke noget, du ikke selv ville købe.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top