Læser du en masse af de tunge bøger indenfor markedsføring, så vil du hurtigt støde på bl.a. begrebet ”brand recognition”, som betegner opbygningen af en identitet for de tjenester, produkter eller ekspertise man repræsenterer. Det område som mange helt store virksomheder arbejder med, og som du også burde med din blog.
At have fokus på at opbygge din blogs brand, vil kun gøre det nemmere at få den succes, som du ønsker. Et logo kan langt hen af vej, hjælp dig med at opbygge dette brand.
Et logo får din blog til at fremstå mere professionel
En af de vigtigste grunde er, at logoet får din blog til at fremstå som værende mere professionel samtidig med, at du har nemmere ved at stå ud i mængden af bloggere. Et element som i stigende grad bliver vigtigt, da der konstant kommer flere bloggere til.
Selve logoet kan bestå af tekst, design elementer eller begge. Studier fremviser, at logoer som indeholdende mere end blot tekst, har større sandsynlighed for at skabe genkendelse hos besøgende. Hvis f.eks. man tænker på Apple eller Nike, så giver dette god mening. Tag derfor et aktivt valg omkring, holdt op mod den identitet din blog har, hvad dit logo skal indeholde.
Udover dette er der selvfølgelig også den effekt, at besøgende ikke ved hvorvidt man er seriøs med bloggen, hvis denne ikke har et flot logo. Sættes besøgende i sådan en situation, kan det betvivles hvorvidt de kommer igen.
Konstant branding igennem de sociale medier
Med flere mennesker der dagligt bruger sociale medie, har der aldrig været et bedre tidspunkt til, at skabe et logo til din blog. Når du bruger tjenester som Twitter, Facebook, Instagram og alle de andre, får du muligheden for at tilføje dit logo og blive brandet derigennem. Hvis du tilføjer mulighederne for annoncering, som f.eks. igennem Facebook og Instagram, så opnår man en endnu højere grad af branding (læs mere omkring Facebook annoncering her).
Næste gang du gennemgår de seneste opdateringer på Twitter eller Facebook, så tage et kig på alle de ikoner virksomheder og bloggere bruger, og se hvor stor betydning det har for dig, ift. at genkende hvem der er tale om.
Omkostningerne er minimale
Omkostningerne bliver kun nævnt i dette indlæg, fordi dette ofte er folks begrundelse for ikke at få et logo til deres blog. Man tror at omkostningerne er høje, og glemmer muligheden for benyttelse af online tjenester samt selvlæring af fotoredigering.
Har du evnerne selv, eller lysten til at prøve dig frem, så kan du benytte dig af et gratis program til fotoredigering. Herudover har du også muligheden for, at få professionelle til at lave logoet for dig.
Prisen for at få lavet et logo, kan i dag være så lavt som 40 kr. – og for 100 kr. kan du få et kvalitetslogo til din blog. Et af de steder som du f.eks. kan gøre brug af, er portalen Fiverr, hvor en række designere billigt tilbyder deres evner.
Vi vil snarest komme med en guide til, hvordan du benytter Fiverr til f.eks., at få det bedste logo til din blog – samt meget meget andet.
Jeg har længe gået med ideen om, at jeg skal have “mere” i mit logo. Det består nemlig kun af mit navn nu, med en “smart” skrifttype. Synes omkring ideen med, at benytte skrift/navn og “rigtige” logo elementer deri – ligesom i f.eks. også har gjort med “U’et”.
Det kan være en rigtig god ide, blot at kombinere logo-elementer og sit navn.
Vi har snart en guide klar til Fiverr, som kan hjælpe dig med at få skabt dit næste blog logo 🙂
Et logo er virkelig kendetegnene på ens personlighed, og det gælder om at knytte logoet så tæt på en, at det er tydeligt at genkende identiteten ved blot at se eksempelvis ikonet i et logo.
Jeg er meget inspireret af din artikel og finder mange relevante informationer omkring logoets betydning.
Hej Kiranan
Det er helt korrekt 🙂 Selvom man kun er en blog, og ikke en webshop etc., så kan logoet betyde rigtig meget.
Med dit arbejde med Grafikr.dk, kender du formentlig rigtig mange cases på, hvor vigtigt et logo er 🙂