Udover at intern linkbuilding er en god måde, at få dine besøgende til at læse flere indlæg på din blog, så er det også en god taktik når det kommer til søgemaskineoptimering (SEO). Når du benytter dig af intern linkbuilding, så vil du gradvis gøre din blog mere og mere venlig overfor søgemaskinerne. Det fantastiske med intern linkbuilding er, at det er en af de nemmeste måder at benytte sig af SEO på.
Interne links er hyperlinks som peger fra et blogindlæg til et andet blogindlæg på samme domæne. At skabe forbindelse imellem indhold på din blog, igennem links, er kendt som intern linkbuilding.
Hvorfor skal du som blogger gøre brug af intern linkbuilding?
Der er mange fordele ved brugen af intern linkbuilding – nogle af disse vil være relevante for webshops, og nogle vil være relevante for bloggere. Vi vil tage udgangspunkt i dem vi mener, er de vigtigste for bloggere.
- De interne links vil hjælpe søgemaskinerne med, hurtigere at gennemgå og indeksere alle dine blogindlæg.
- De interne links benyttes af søgemaskinerne som vejskilte, og du hjælper herved disse til at finde ud af, hvad blogindlægget omhandler.
- De interne links får besøgende direkte fra Google til, at besøge andre indlæg på din blog, hvilket betragtes af Google som et kvalitetssignal (dette måles igennem bounce rate i Google Analytics).
Udover disse simple SEO-mæssige fordele af intern linkbuilding, så vil du også opleve, at dine bloglæsere tilbringer længere tid på din blog, læser flere indlæg og skriver flere kommentarer til dine indlæg.
Læs mere » SEO for bloggere
Hvordan kan du gøre brug af intern linkbuilding?
De fleste bloggere er faktisk ret gode til intern linkbuilding, men der er selvfølgelig altid mulighed for forbedringer. Derfor har vi herunder sammensat nogle enkelte tips til, hvordan du kan benytte intern linkbuilding på din blog.
Når vi taler om intern linkbuilding, så er det alle de links der fremgår af din blog, som peger til et andet indlæg på din blog. Der er derfor tale om links i tekst, sidebar, footer, menuer etc.
- Manuelle interne links (tilføjelse af links til dine blogindlæg)
- Automatiske interne links (Plugins: seneste indlæg, populære indlæg, relaterede indlæg etc.)
- Breadcrumbs (ofte kun afvendt af webshops)
- Menu, sidebar etc.
- Sitemap (f.eks. det indbygget i Yoast).
Ikke alle disse er lige vigtigte, og mange af dem har du allerede styr på. De fleste bloggere har allerede det nødvendige sitemap og de nødvendige plugins. Hvad der virkelig kan gøre en forskel for din intern linkbuilding er, hvordan du tilføjer links til dine blogindlæg, hvilket vi kort vil kigge på i det efterfølgende.
Tilføjelse af interne links i blogindlæg
Når man benytter intern linkbuilding for webshops, så gøres dette ofte med formål at for sine call-to-action salgssider frem på søgemaskinerne. Samme fokus vil være tilstedeværende ved blogs, men det er ofte ikke enkelte sider, men hele bloggen der er i fokus.
Det er ofte den mest krævende løsning da det manuelt kræver, at du indsætter links i dine blogindlæg. Selvom det er den mest krævende løsning, så vil det ofte være den mulighed, hvor effekten er størst.
Når du skal indsætte et link fra et blogindlæg til et andet, så kan du gøre brug af din viden fra din søgeordsanalyse (Har du ikke læst denne guide endnu, så vil dette helt sikkert være et kig værd). Grunden er, at Google betragter dine interne links som vejskilte, og kan derfor benytte denne viden til, at ranke dine andre indlæg på resultatlisten. Hvis du ønsker at ranke på ordet kartoffelsuppe med din super gode opskrift på kartoffelsuppe, så linker du enten i det præcise ord (“kartoffelsuppe”) eller i en sætning hvor det indgår (“Se også denne lækre kartoffelsuppe”).
Læs mere » Guide til korrekt søgeordsanalyse
Metoder til manuel intern linkbuilding i blogindlæg
- Link til relevante indlæg med søgeord.
- Udgiv Best Of-indlæg, med link til populære indlæg.
- Link temaord til kategorien*.
- Benyt title-tag ved links**.
- Indsæt links i dine billeder.
* Hvis du blogger omkring fitness/kost, så kan du hver gang du nævner ordet LCHF linke til din kategori med alle dine LCHF-opskrifter (dinblog.dk/category/lchf). Udvælg 5-10 kategorier (kan også være blogindlæg, hvis du ikke skriver jævnligt omkring emnet) som er vigtige for din blog, og link til disse hver gang du næver ordet. Tænk det som en hjælp til dine læsere, ved ord som ikke alle kender. F.eks. kan fitnessbloggere linke til deres kategorier, når de nævner en bestemt træningstype (f.eks. kredsløbstræning).
** Når du benytter title-tags i dine links, så vil læserne opleve, at der fremkommer en tekst, når du holder musen henover linket. Det er uklart om hvorvidt det hjælper SEO, men kan du lide effekten, så kan det anbefales.
Hvilke faldgrupper er der ved intern linkbuilding?
- Fejlagtigt benyttelse af ord når der linkes. Dette sker f.eks. hvis du linker med et ord, som et indlæg ikke omhandler. Tjek altid at det indlæg du linker til, er det mest rigtige i tilfældet.
- Fejlagtigt linker med samme ord, til flere forskellige sider. Dette sker f.eks. hvis du har to 2 indlæg omhandlende det samme, og linker med samme ord til begge. Vælg det bedste indlæg af disse (eller link til kategorien, hvis du forsat vil skrive flere indlæg indenfor emnet).
Selvom du har gjort disse fejl på din blog, så har det ikke ødelagt noget for din blog. Du kan sagtens rette op på fejlene, når du finder dem. Interne links er blot en af mange metoder til, at fortælle Google hvad et blogindlæg omhandler.
Benytter du interne links på din blog? Så del gerne dine erfaringer herunder, eller lig et link til et indlæg, hvor du har gjort det.
Hej Tak for din relevante artikel.