Den korrekte URL-struktur for dine blogindlæg

Søndagstips #2_2

Når det kommer til URL-strukturen på din blog, så kan det være fordelagtigt, at gøre brug af den bedst mulige løsning – om dette kommer fra et design-, SEO- eller brugerperspektiv, så giver vi dig her nogle simple tips, som du kan benytte på din blog.

De første indstillinger

Hvis du benytter WordPress på din blog, så kan du som standard ikke ændre i URL’en for dine blogindlæg. Som standard vil din URL-struktur fremgå således.

1 Standard URL-struktur i WordPress

Det første du skal gøre er, at ændre din URL-struktur, hvilket gøres under settings og permalinks. Her skal du vælge Post name. Når du har valgt denne indstilling, så vil din URL fremgå som ditdomæne.dk/titel-på-dit-blogindlaeg. Alternativt kan man også gøre brug af Month and name, hvor URLen vil fremgå således ditdomæne.dk/år/måned/titel-på-dit-blogindlæg.

2 Vælg Post name under permalinks

Når du har ændret på disse indstillinger, så vil du under hvert enkelt blogindlæg opleve, at din titel (under ”Enter title here”) vil fremgå som din URL.

3 Ændret til rigtig linkstruktur

Efterfølgende vil du have mulighed for, at ændre på URL’en i de enkelte blogindlæg. Dette gøres blot ved at trykke på Edit. Når du er nået til dette stadie, så kan du gør brug af de enkelte tips som vi fremviser i dette søndagsindlæg.

Tips til den optimale URL-struktur

Du har nu lært hvordan du får mulighed for, at ændre på din URL for de enkelte blogindlæg, og kan derfor gøre brug af følgende tips. Disse tips kan benyttes direkte på dine blogindlæg fremadrettede. Ønsker du at ændre i eksisterende blogindlæg, så skal du først læse vores afsnit omkring viderestilling.

1) En kort URL er at foretrække

De indstillinger som vi har foretaget indledningsvist gør, at din titel automatisk bliver din URL. Men da titlen på ens blogindlæg ofte kan være meget lang, så vil ens URL blive tilsvarende lang.

Det vil ofte være fordelagtigt at vælge en kortere URL, med kun de vigtigste elementer af din titel. Dette vil både være godt overfor søgemaskinerne, designet samt de personer som trykker på din URL på f.eks. de sociale medier.

I dette tilfælde hedder vores indlæg den korrekte URL-struktur for dine blogindlæg, imens vi har en URL som hedder Unitate.dk/korrekt-url-struktur-blogindlaeg.

2) Benyt de rigtige ord

Når det kommer til søgemaskiner som Google, så kan det være en fordel, at benytte de rigtige ord i din URL. Til dette formål kan det være en fordel, at læse vores guide til søgeordsanalyse for bloggere (Faktisk er denne guide uundværlig hvis du vil nå langt med din blog).

3) Bindestreger ikke understreg

Det er vigtigt at du gør brug af bindestreg imellem ordene, og ikke understreg (underscore). Eksempelvis skal din URL-struktur se således ud; ditdomæne.dk/din-url-her og ikke ditdomæne.dk/din_url_her.

Google behandler bindestreger som mellemrum mellem ord, mens den tildeler understregninger som ekstra dele af ord, hvilket selvfølgelig ikke er brugbart.

4) Benyt statiske sider

De fleste blogger vil ikke støde på dette problem, men det sker i ny og næ, at bloggere benytter plugins, som tilføjer dette til deres URL. Derfor skal du altid hold dig fra at bruge tegn som disse i din URL-struktur &,#,?, =.

5) Benyt ikke tal i din URL

Det er ofte fordelagtigt at benytte tal i titlen på blogindlægget (f.eks. top 10, de 3 bedste), men disse hører ikke hjemme i din URL-struktur. Hvis det er nødvendigt for forståelsen af dit blogindlæg, så skal du blot skrive tallet i din URL (top ti, de tre bedste etc.). Alternativt, så kan du gøre brug af ord som top, bedste etc.

6) Benyttelse af æ, ø og å

Den måde hvorpå URL-strukturen virker, gør det svært at gøre brug af æ, ø og å. Derfor skal du altid benytte ae (æ), oe (ø) samt aa (å) i stedet for de respektive bukstaver i  din URL. I de fleste tilfælde vil WordPress automatisk gøre dette, men tjek altid dine blogindlæg før udgivelse.  

7) Benyttelse af vanity URL (EKSPERT MODE)

Benytter du forskellige værktøjer som gør, at din URL-struktur ikke altid er kort og optimal (f.eks. pga. campaign URL-struktur fra Google analytics), så kan du gøre brug af vanity URL’er. Dette går kort ud på, at du får en kortere URL, som du nemt kan dele, og som vil lede til dit blogindlæg.

Eksempelvis leder følgende URL http://goo.gl/jvdEtf til vores guide til, hvordan du opretter din egen blog. Det er ikke altid kønt, men i visse situationer kan det være brugbart.

Vælg den bedste URL-struktur for din blog på forhånd, og bruge dette som regel igennem alle dine blogindlæg. Dette vil gøre din blog mere organiseret for brugerne, søgemaskinerne og potentielle nye læsere.

Viderestilling af gamle URL’er

Hvis disse tips er noget for dig, og du også ønsker at rette dine gamle blogindlæg, så skal du hurtigt have lidt information omkring 301 viderestilling.

Dit gamle indlæg har måske allerede links fra andre blogs, links fra de sociale medier og er blevet indekseret af Google – derfor kan du ikke blot rette deres URL. Når du retter i dem skal du nemlig opsætte 301 viderestilling fra den nye URL til den gamle URL. Dette gør således, at besøgende fra andre blogs, Facebook, Google til dette indlæg, vil blive ledt hen til det rigtige blogindlæg.

  • Step 1) Hent pluginnet Simple 301 Redirects.
  • Step 2) Indtast den eksisterende URL.
  • Step 3) Indtast den ønskede nye URL.
  • Step 4) Ret URL’en på indlægget til ønskede URL.

4 Benyttelse af 301 viderestilling ved gamle blogindlæg

Hvilke tips ville være brugbare for dig og din blog? Smid en kommentar herunder.

Vidste du? At Unitate.dk har en Facebook-side, hvor der sker en masse andet end her på bloggen?! Hør f.eks. hvad andre bloggere har af holdninger til vores indlæg lige nu. Kort sagt, hvis du vil have endnu mere ud af Unitate.dk (og din egen blog), så tag et smut over til Unitate.dks Facebook-side.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top