Sådan skriver du gode blogindlæg

Hvad kendetegner det gode blogindlæg?

Indlægget skal selvfølgelig formuleres i et godt sprog. Men hvad er godt sprog. Kan man sige, at godt sprog har særlige træk?

Nej, på nær ét punkt. En fejlfri tekst vil altid være bedre end en tekst med fejl. Det gælder uanset, hvem der læser teksten, og hvilken situation teksten er en del af. Stavefejl, grammatiske fejl og tegnsætningsfejl forstyrrer læsningen. Det er helt sikkert. Derfor er det vigtigt at få læst grundig korrektur på sine tekster, og hvis man ikke selv er en habil korrekturlæser, kan man få professionel hjælp, fx af et bureau som Opgavekorrektur.

Men ellers er det svært at definere den gode tekst, for om noget er godt vil jo altid afhænge af øjnene, der ser, og hvad læseren i øvrigt forventer af teksten.

Hvis læseren forventer af læse en sjov artikel, men møder en tragisk, er det en dårlig tekst, selv om sproget isoleret set er godt. Hvis en akademiker læser en videnskabelig artikel skrevet i et hverdagssprog, ja så vil artiklen givetvis også opleves som dårlig, selv om den måske har været udsat for en grundig korrekturlæsning og derfor er helt fejlfri.

Men hvad med blogs? Hvordan skriver man vedkommende og læseværdige blogindlæg? Emnet skal helst interesse læseren. Men det gør det ikke alene. Det handler også om, at skribenten skal gøre emnet interessant for læseren.

Her følger 5 træk ved det gode blogindlæg.

 

Identifikation

Det lyder hamrende kedeligt – identifikation. Men det er måske nok den enkeltfaktor, der er mest afgørende for, om du fastholder din læser.

Læseren skal kunne spejle sig selv i blogindlægget. Der skal være noget, der vækker genkendelse, noget, der taler til læserens følelser, eller noget, som læseren identificerer sig med.

Skriv personligt, tag udgangspunkt i dig selv, vær ærlig og konkret. Tag afsæt i dine egne erfaringer og oplevelser. Det gør indlægget mere nærværende og vedkommende, og det øger muligheden for identifikation.

 

Scenisk beskrivelse

Skriv om konkrete oplevelser på en måde, så læseren kan ‘mærke’ oplevelsen på egen krop. Brug sanseverber: dufter, skuer, lytter, mærker, fornemmer, smager, betragter med videre. Fortæl ikke om dine oplevelser, vis dem til læseren. Show it, don’t tell it er mantraet inden for fortællende journalistik. Det mantra kan overføres til blogindlægget. Skriv journalistisk.

 

Ekstrem sprogminimalisme

Skær alt det overflødige fedt fra. Skær helt ind til benet. Faktisk gør et lille snit i benet kun teksten bedre. Dit budskab skal være klart og præcist. Hvis det fylder mere end 8 ord, er det ikke skarp nok.

I det hele taget er gode blogindlæg sprogøkonomiske, grænsende til det nærige.

 

5 fejl er ok

Men 5 fejl pr. afsnit er en katastrofe for din troværdighed som blogger. Der findes store Facebook-grupper, der griner af bloggere, journalister og andre professionelle skribenter, når de ikke kan stave eller sætter kommaet forkert, så sætningen ændrer betydning.

Det er nok det værste sted at blive citeret. Det ønsker du ikke.

I en stor engelsk undersøgelse har tusindvis af personer svaret på, hvad der irriterer dem mest ved virksomheders brug af sociale medier. And the winner is: DÅRLIGT SPROG.

Man tror det er løgn, men selv på nettet er stave- og formuleringsfejl ugleset. Det gælder naturligvis også for professionelle bloggere.

Skriv ordentligt, og læs grundig korrektur på alt, hvad du poster. Hvis altså du gerne vil tages seriøst.

 

Ikke spidse albuer, men gerne lidt kant

Indlæg, der er skarpe, både sprogligt og indholdsmæssigt, er de mest læseværdige. Det er ikke en videnskabelig artikel, du skriver, så du må gerne være lidt firkantet, skarp i replikken og vinkle dit indlæg, så fokus og budskab står knivskarpt.

Læserne går ikke din argumentation efter i sømmene, og der er ingen, der forventer af dig, at du skriver meget pænt og afbalanceret. Vær til stede i teksten, provoker gerne en smule, giv dine meninger til kende, og vær gerne en smule skråsikker i dine budskaber.

Du mister måske et par læsere på den baggrund, men du vinder mange flere. Læserne vil gerne have lidt knald på i et blogindlæg. De er med på præmissen: at de læser bloggen delvist for at blive informeret, delvist for at blive underholdt.

Indlæg med kant er underholdende.

3 thoughts on “Sådan skriver du gode blogindlæg”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top