Vores hverdag bliver kun mere digital, og når man har en online blog, skal den da selvfølgelig også markedsføres online. Når det kommer til online markedsføring, er der et utal af forskellige muligheder. Det er helt individuelt, hvad der fungerer bedst for den enkelte. Det afhænger af mange ting, som eksempelvis hvem dine ønskede læsere er, og hvor de er nemmest at få fat i. Linkbuilding er en ret simpel form for markedsføring, og den passer faktisk til det meste. Linkbuilding kan nemlig tilpasses, så det viser lige præcis det, din blog står for, og hvad du har at byde på.
Hvad er linkbuilding?
Helt simpelt så er det linkbuilding, når du læser en tekst og støder på et link, som følger dig videre til en hjemmeside. Det bruges som online markedsføring og er faktisk et rigtigt smart koncept. Når du læser en opskrift på marcipanbrød på en blog, kunne Odense marcipan eksempelvis have betalt lidt penge for, at der i teksten kunne linkes til deres hjemmeside. På den måde vil læseren få øjnene op for, at det er Odense marcipan, som er ideelt at bruge i denne opskrift. Det vil sige, at linkbuilding er en effektiv og forholdsvis diskret måde at markedsføre sig selv, sin virksomhed eller blog på.
Når du linkbuilder, skriver du en tekst om et relevant emne. Når du har skrevet teksten færdig, indsætter du et link til din blog. Det kan være til startsiden, hvis den skrevne tekst nu handler om blogger-trenden generelt, men det kan også være til et specifikt blogindlæg, hvis du nu har en linkbuilding-tekst, som handler om det specifikke emne. Du kan indsætte links eksplicit og henvise læseren til at læse mere om emnet på din blog. Du kan også lave lidt implicit reklame og bare gøre en relevant sætning til et link, som fører over på din blog. Her er det den nysgerrige læser, som kunne finde på at trykke på linket, og altså komme videre til din blog.
Hvordan kan man bruge linkbuilding til at få flere besøg på bloggen?
Nu har du nok forstået, at linkbuilding er en form for online markedsføring, som kan give dig flere besøg på din blog. Så kunne det spørgsmål, du nu sidder tilbage med, meget vel være, hvordan du kan bruge linkbuilding? Det behøver heldigvis ikke at være svært. Du kan nemlig få masser af hjælp til at få produceret nogle rigtig gode, effektive linkbuilding-tekster af professionelle. Disse tekster skal selvfølgelig være relevante i forhold til din blog, og det er også vigtigt, at de er velskrevne, så de rent faktisk kan fastholde en læser. Det kræver et flydende og præcist sprog, men det kræver også nogle få indspark af noget, som løfter det hele. Om det så er humor, friske formuleringer eller noget helt tredje, er op til dig, eller den, som du får til at skrive teksten.
Den vigtige pointe er, at teksten og måden, den er formuleret på, netop skal afspejle, hvem din målgruppe er. Det kan godt være lidt svært at finde på en tekst, som afspejler lige præcis dét, og hvor det også giver mening at linke til din blog. Men det er jo netop de links, som er meningen med teksten. Så hvis du sidder og har problemer med at få den helt perfekte tekst skrevet, så tag kontakt til nogle professionelle. De danske markedsførings-specialister har i mange år haft fokus på online markedsføring, fordi det netop er så effektivt. Det koster heldigvis ikke alverden at få skrevet en professionel linkbuilding-tekst. Et mediebureau som SEO-Butler.dk er specialiseret i linkbuilding og vil være et oplagt sted at starte med linkbuilding.
Hvor kan mine linkbuilding-tekster blive udgivet?
Når du så har fået skrevet en fantastisk spændende tekst – med eller uden hjælp – er det tid til at finde ud af, hvilket medie teksten skal udgives på. Måske har du en tæt bloggerven, som blogger om et emne, som hænger sammen med det, du blogger om. Hvis din gode bloggerven vil udgive teksten på sin blog, kan det gøre nogle af din vens følgere nysgerrige. På den måde vil du måske kunne få nogle flere besøg på din blog.
Hvis din ven er så flink at gøre dig denne tjeneste, kan du jo tilbyde ham eller hende at gøre det samme. På den måde vil I kunne dele godt ud af besøg på de to blogs. Du kan også prøve at få nogle eksterne medier til at udgive dine linkbuilding-tekster. Hvis du blogger om mad, kan du snakke med de producenter, som du køber produkter fra. Måske de gerne vil henvise til dig, hvis du udgiver nogle gode blogindlæg med opskrifter, som inkluderer deres produkter? Ellers er der også store og små hjemmesider med gæsteindlæg, artikler, debatforummer og så videre om de fleste emner. Se, om der er en hjemmeside, som kunne være interesseret i at lade dig skrive et indlæg til deres side, hvor du så kan linke til din blog. Et uskyldigt og diskret link vel at mærke.
Hvorfor er linkbuilding så effektivt?
Det kan godt virke lidt kompliceret, men i virkeligheden er det meget simpelt. Grunden til, at linkbuilding er en rigtig effektiv form for online markedsføring, er, at du først vækker læserens interesse for et bestemt emne. Dernæst henviser du læseren til et sted, hvor der kan læses meget mere om det spændende emne, eller måske en hjemmeside, hvor man kan købe et relevant produkt. Magien sker, idet læseren nyder at læse teksten, som selvfølgelig ikke må virke som om, at det er reklame.
Det handler altså om en balancegang. Du skal sørge for at engagere læseren, men du må endeligt ikke skubbe læseren for meget i retning af din blog, for det må helst ikke være alt for åbenlys reklame. Når du først har fået styr på linkbuilding, har det nok givet dig blod på tanden. Så kan du kaste dig ud i nogle andre af de mange muligheder for online markedsføring, som der er at byde på. Det er i hvert fald den sikre vej til mange flere besøgende på din blog.