5 grunde til at blogging og SEO går hånd i hånd

SEO – også kendt som søgemaskineoptimering – kan virke som en kringlet affære, hvis man som blogger mest er interesseret i at lave lækkert indhold til sine læsere. Blogformatet spiller dog godt sammen med SEO, og ved at bruge tid og energi på SEO kan du nå ud til mange flere læsere. SEO-indsatsen kan udføres af et professionelt SEO bureau, men som blogger kan du selv gøre nogle ting for at forbedre din ranking. Neden under kan du læse fem grunde til, hvorfor blogging og SEO går hånd i hånd, og hvad du kan gøre, for at søgeoptimere din blog.

1. Du laver hele tiden nyt indhold til din blog

Som blogger laver du konstant nyt materiale, som udgives på din blog. Du kan endda udgive flere indlæg på en dag, hvis det er det, du har lyst til. Og jo nyere dit indhold er, jo flere sider kan søgemaskinerne indeksere.

Søgemaskiner elsker hjemmesider – herunder blogs – som opdateres ofte. For dem betyder en ofte opdateret hjemmeside, at det er en aktiv og relevant hjemmeside. En hjemmeside, som kun sjældent opdateres, vurderes af søgemaskinerne til at være gammel og irrelevant.

Søgemaskinerne går op i at vise det nyeste indhold til brugerne for at sikre, at indholdet er så brugbart som muligt.

Det betyder, at du får et stort potentiale for at snuppe førstepladsen på søgemaskinens resultatside, hvis du blogger jævnligt.

2. Du bruger relevante søgetermer

Når du skriver om et bestemt emne, bruger du sikkert forskellige ord, som har en form for relation til hinanden. Skriver du for eksempel et indlæg om indretning, kan det være, du nævner ord som møbler, værelse, design, bolig og så videre.

Når du bruger relatede ord, kan søgemaskinerne bedre pinpointe, hvad dit indlæg helt præcist handler om. Søgemaskinerne bruger herefter denne viden til at vurdere dit indlægs relevans, og om det skal vises for brugere, som har brugt nogle af de samme ord i deres søgning.

Du kan med fordel indtænke denne strategi i dine fremtidige indlæg, men hold det så naturligt som muligt. Søgemaskinerne er nemlig kloge nok til at udpege og blackliste sider, som propper deres indhold med søgeord.

3. Du linker til andre hjemmesider – og de linker til dig

Mange bloggere samarbejder med hinanden og med virksomheder, og det betaler sig at fostre relationer med andre. Blogging giver dig nemlig rig mulighed for at linke til andre sider, som har relevans for dit indlæg. Disse andre sider linker måske tilbage til dig, og når de gør det, hjælper de dig med at generere endnu mere trafik – trafik, som du ikke ville kunne generere på egen hånd.

Nogle eksterne sider har mere pondus end andre, og søgemaskinerne prioriterer links fra sider med høj autoritet. Så hvis du eksempelvis har skrevet et indlæg om sygdom og vacciner, og du får Statens Serum Institut til at linke tilbage til dit indlæg, får du en kæmpe guldstjerne af Google.

4. Dine blogindlæg er delbare

Mange bloggingplatforme – hvis ikke dem alle sammen – tilbyder funktioner, som gør det nemt at dele indlæg. Dette kommer dig til gode i den digitale popularitetskonkurrence, som også kaldes søgeordsoptimering. Mange søgemaskiner rykker dig nemlig op ad ranglisten, hvis de ser, at mange deler dine indlæg, og at mange åbner dine indlæg og læsere videre.

Som blogger kan du udnytte dette fif for at opnå en højere ranking. Det kræver dog en indsats og hårdt arbejde at udvikle godt indhold, som dine læsere faktisk gider læse.

5. Du bruger billeder

Når du blogger, bruger du sikkert ofte billeder til at understøtte budskaberne i dine indlæg. Det gavner ikke kun dine læsere men også søgemaskinerne, som kan bruge billederne til at finde frem til dig.

Når du bruger billeder i dine blogindlæg, bør du derfor navngive dem og deres alt-tekst efter de søgetermer, du gerne vil rangere på, eftersom søgemaskinerne også læser og bruger disse informationer til at vurdere relevans.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top