Der er et væld af SEO værktøjer til rådighed i dag, og som ny indenfor søgemaskineoptimering kan det være noget af en jungle. Læs videre, og opdag hvilke SEO løsninger du kan starte med – og som formentlig vil blive en uvurderlig, permanent del af dit arsenal.

SEMRush

Det er ikke tilfældigt, at værktøjer som SEMRush er blandt storfavoritterne i SEO verden. En af de mest nyttige features, er Domain vs Domain analyse. Den giver dig mulighed for at sammenligne dit site med en konkurrent. Platformen lader dig nemt og hurtigt danne et overblik over din ranking og identificere nye muligheder. Du kan sammenligne domæner og keywords, samt få konkrete forslag til, hvordan du kan optimere dit sites performance i forhold til søgeresultater.

Ubersuggest

Hvis du arbejder med søgemaskineoptimering, har du med statsgaranti hørt om SEO legenden Neil Patel. Det er nemlig manden bag Ubersuggest, hvor du kan lave din keyword research ud fra konkurrence, sværhedsgrad og søgeintention. I stedet for at ranke efter keywordet ‘spilleautomat’, er det for eksempel mere realistisk med ‘de bedste nye slot spil’. De bedste slots finder du i øvrigt på slotsbandit.dk – prøv endelig at lave en keyword analyse på sitet, med Ubersuggest! Platformen kan også udføre site audits, identificere fejl og mangler, og meget mere.

Google Trends

Dette Google værktøj er ganske gratis, og kan give dig indsigt i søgetendenser over tid. Du kan hurtigt identificere sæsonens tendenser, afdække keyword interesse ud fra geografi samt se hvordan visse søgeord falder eller stiger i interesse over tid. Al den data kan blive til stor nytte for dig, når du skal vælge et emne, definere hvilke keywords er potentielt fremtidssikrede, og hvornår visse emner bliver mest søgt på. 

Serpstat

Hvis du leder efter en komplet platform til alle dine SEO, PPC, og content marketing aktiviteter, er Serpstat er stærkt valg. Mens den ikke er gratis, er løsningen både effektiv og budgetvenlig på samme tid. Med Serpstat får du ikke bare traditionelle SEO analyserapporter, men også en række fede features, såsom Missing Keywords. Afgør forinden, hvor bredt dit site er, i forhold til temaer og keywords. Se bare hvilke emner det finske site hybriditalo.fi handler om. Kan du regne ud, hvilke keywords sitet prøver at ranke på?

Google søgning

Hvis disse platforme er for komplekse, og du bare vil hurtigt i gang, kan du dyppe tæerne i SEO med en ganske almindelig Google søgning. Denne basale teknik fungerer også med Youtube, Instagram og diverse andre platforme. Indtast et ord eller en sætning i søgefeltet, og se en liste over de mest populære forslag. Disse forslag udgør relaterede, populære søgninger i prioriteret rækkefølge.

Incognito

En essentiel, hjernedødt simpel, men yderst effektiv måde til at nulstille din identitet i forhold til Internettet. Åbn en Incognito fane eller vindue, og du ser Internettet, som hvis din ‘profil’ oplevede det for allerførste gang. Dermed kan du sætte dig ind i din målgruppes oplevelse, ved at simulere deres oplevelse på din egen enhed. 

Konklusion

Nu har du praktisk talt alt, du behøver, for at arbejde effektivt med SEO i din content marketing. Der findes et utal af SEO værktøjer til alt fra keyword-mæthed til analyseværktøjer, og når du har mestret det basale, kan du altid bevæge dig over til dem efter behov.

5 skarpe SEO værktøjer, du bør kende

Leave a Reply

Your email address will not be published.