6 ideer til årets sidste blogindlæg

Når året lakker mod enden, så får de fleste bloggere lyst til, at skrive ét eller flere gode afsluttende indlæg – som kan runde hele året af på en god måde. Men hvordan gør man? Dette vil vi se på i dette blogindlæg.

Årets sidste blogindlæg-top

Vi har udvalgt 6 ideer til, hvordan du kan skrive disse ideer i indlægget herunder. Benytter du én eller flere af disse ideer, så har du også muligheden for, at skabe nye besøgende til din blog. Og hvorfor er dette så muligt? Simpelthen fordi, at folk har tiden til læse blogs i deres ferie, og hvis du får gjort nok opmærksom på dig selv, så kan det være disse nye læsere vender tilbage i det kommende år.

Herunder har vi indsat en liste med 6 ideer til, hvilke blogindlæg du kan udgive på din blog inden året er omme. Læs listen igennem, og find præcis dem passer til din blog og dine læsere.

#1 ”Dette har jeg lært i år…”

Hvis dine læsere har fulgt med igennem året, så har disse formentlig også en interesse i et opsamlende indlæg, med alt det du har ”lært/oplevet” igennem året. Dine læsere har været med igennem din udvikling, hvilket der selvfølgelig skal en afslutning på.

Du kan udvide dette indlæg med at se på, hvad de bedste, værste, sjoveste eller mærkeligste øjeblikke har været på bloggen. Simpelthen fremsætte alt det ypperste fra din blog, i ét enkelt indlæg. Alt efter hvilken type af blog du har, så vil det selvfølgelig være meget forskelligt.

Eksempelvis kunne en madblogger have stor succes med, at fremvise de 5 øjeblikke hvor det virkelig gik galt med opskriften samt, de 5 gange hvor det bliver langt bedre end det skulle.

#2 ”De bedste indlæg i år…”

Dette er ofte en af de nemmeste indlæg at skrive, men også en af de mere interessante af slagsen. Igennem Google Analytics kan du nemt se, hvilke af dine blogindlæg og sider, som igennem det seneste år har været mest besøgt. Følgende topliste-indlæg kan du udgive på din blog:

  • Liste over mest besøgte blogindlæg
  • Liste over mest kommenteret blogindlæg
  • Liste over indlæg med flest sociale delinger
  • Liste over dine egne favorit blogindlæg

At sammensætte en række af disse, kan selvfølgelig også være en mulighed for at skabe et godt og stort indlæg. Alt den data du har brug for, får du igennem din blog og Google Analytics.

Læs mere » Hjælp til Google Analytics for bloggere

Hvad der især gør denne type indlæg gode er, at det er en nem måde hvorpå du giver gamle indlæg nyt liv samtidig med, at du fremviser det bedste af det bedste, for nye besøgende.

#3 ”Dette vil I kunne læse om i 2016..”

Denne type indlæg er en god måde til både at fastholde eksisterende læsere, men ligeså at tiltrække nye. Indlægget skal indeholde en række elementer, som du ønsker at have fokus på i dine blogindlæg, i det kommende år. Skriv gerne hvorfor du forvente at fokus er herpå.

Ser du en række ændringer i den branche du befinder dig i, så kan du benytte muligheden til at give dine læsere et sneak peak på dette. Har du ikke nogen viden omkring dette, så spå selv om fremtiden, ud fra den viden du har opnået ved at drive din blog.

#4 ”Mit nytårsforsæt er…”

Der findes en række blogs, hvor den personlige relation imellem læserne og bloggeren er vigtig. Hvis du driver sådan en blog, så kan et blogindlæg omkring dit nytårsforsæt være en god måde, at styrke denne relation. Er der en mindre personlig relation imellem bloggeren og læseren, så er denne type indlæg ikke anbefalet.

#5 ”Fokus på læserne…”

Når ferietiden først står for døren, så har læserne formentlig mere tid, og derfor kan det være en oplagt mulighed, at sætte fokus på disse. Dette kan du gøre på forskellige måder:

  • Et indlæg hvor du sætter fokus på de personer, som har været aktive på din blog igennem f.eks. kommentarer, delinger etc.
  • Et indlæg hvor du sætter fokus på dine læsere ved, at stille disse spørgsmål som aktivt kan bruges på din blog.
  • Et indlæg hvor du fremviser en af dine faste læsere, som du på forhånd har f.eks. interviewet.

Indeholder din blog f.eks. guides, hvortil du har en række læsere som har benyttet disse, så kan du fremvise deres resultater på bloggen. En anden mulighed kan være et interview med en fast læser, hvor der sættes fokus på hvorfor denne læser med hos dig. Mulighederne er mange, og vil være påvirket af type af blog, indhold og relation til læserne.

#6 ”Fra mig til jer…”

Har du noget at give til dine læsere? Så kan det være oplagt i denne periode. Her taler vi ikke omkring en giveaway, men omkring noget fra dig, som dine læsere vil have gavn af. Hvis dine læsere allerede læser dine blog fast, så vil de sætter stor pris på noget ”ekstra” fra dig.

E-bøger fra Unitate.dk

En af de mere simple af disse kan f.eks. være en e-bog, som blot kan være en sammensætning af flere blogindlæg. F.eks. kan en madblogger udgive en e-bog med hendes bedste opskrifter, en boligblogger en e-bog med hendes bedte DIY projekter etc. Det vil afhænge af, hvilken type af blog der er tale om.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top