Brug Excel til at organisere dine blogindlæg

Hvis du driver en blog med det formål at tjene penge, så kræver det en ihærdig indsats.


Hvis du er smart, kan du bruge Excel til at styre dine processer med og optimere dine blogindlæg.

Har du ikke styr på de mange fede funktioner i Excel, kan et Excel kursus være godt givet ud.

Her får du 3 ideer til hvilke faner, dit Excel ark som minimum skal indeholde.

1. Fane – publicerede indlæg

En succesfuld blog kommer med tiden til at indeholde rigtig mange indlæg. Det er vigtigt, at du har styr på dem. For det første fordi du ikke skal skrive om det samme flere gange, men for det andet også fordi der kan være brug for at gå tilbage og opdatere dit indhold.

Derfor bør første fane indeholde en oversigt over publicerede indlæg. Her kan du så bruge farvekoder til at holde styr på hvilke indlæg, der skal opdateres hvornår, samt du får en hurtig oversigt, hvis du på et tidspunkt skal referere til et gammelt indlæg, gen-poste det eller linke til det i forbindelse med et andet indlæg.

2. fane – Brainstorm

At have en succesfuld blog kræver hyppige indlæg, og du har sikkert en passion for det, du skriver om, derfor er det ikke svært at finde på nye ideer.

Brug fane 2 til at skrive dine ideer ind. I forbindelse med research af et emne kan der også ofte dukke flere ideer op til andre emner, eller du er måske faldet over noget i nyhederne, på sociale medier, på en bytur eller et helt andet sted, som du gerne vil skrive om – få det skrevet ind, så du ikke glemmer det og sidder og mangler inspiration, når du skal udgive et nyt blogindlæg.

3. Fane – Statistik

Der kan være stor uenighed, om hvilken værdi der ligger i brugen af statistik, men ofte kan du altså bruge statistik til at forbedre din blog med. Derfor er det en god ide at samle så meget statistik som muligt.

Der findes mange punkter du kan lave statistik over; vælg dem, der er relevante for dig, se f.eks.:

  • Kommentarer pr. indlæg
  • Antal besøg
  • Varighed af besøg
  • Antal klik på links
  • Antal indlæg i x tid


Ved at sammenligne forskellige faktorer, kan du se om det ene påvirker det andet, giver flere blogindlæg pr. uge f.eks. flere besøgende.

Hvilke emner og blogindlæg hitter mest, hvilke links har du tjent flest penge på osv.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top