I sidste indlæg fremvist vi hvordan, du kunne optimere din blog ved at vide, hvorfra dine besøgende forlod din blog. Ideen er, at jo længere dine læsere bliver på din blog, jo mere loyale bliver de, jo flere kommentarer ligger de etc. I denne guide skal vi som lovet kigge på, hvad folk søger på, på din blog.
Søgninger på din blog
Det er ikke sikkert at denne viden er tilgængelig for din blog, da oplysningerne kun er tilgængelige, hvis du har en søgefunktion tilknyttet din blog. Har du implementeret en søgefunktion på din blog (f.eks. i dit widget-område), så giver Google Analytics dig relevante informationer herfra.

Dine besøgende benytter søgefunktionen fordi de er på udkig efter noget på din blog, som de ikke kan finde fra deres nuværende position. Disse informationer kan bruges til rigtig meget – bl.a. hvorvidt dine interne links, menu-struktur etc. er i orden. Herudover kan det også give dig informationer omkring relevante emner, som dine besøgende har været på udkig efter, som muligvis ikke har været at finde på din blog.

Læs mere » Google Analytics gratis e-bog
Informationerne fremviser, fra hvilke sider folk påbegynder en søgning. Disse informationer kan du bruge til at se, som tidligere nævnt, hvorfra på din blog der er behov for optimering (menu, links eller selve indholdet). Du har også mulighed for, at tjekke præcise hvilke søgeord som folk benytter. Dette kan være vigtige informationer i en analyse af, hvad folk forventer at finde på din blog.

Helt simpelt kan du bruge dette til, at finde ud af hvad dine læsere efterspørger – og efterfølgende give dette til dem. Kan du se at folk søger efter inspiration til sommermoden, og har du endnu ikke skrevet omkring denne, så er der en oplagt ide til næste indlæg.
Læs også følgende indlæg
- Undersøg hvorfra folk afslutter din blog (Google Analytics)
- Lær dine besøgende at kende med Google Analytics