Vi har allerede skrevet omkring Google Analytics tips hvor vi har kiggede på, hvordan du benytter viden omkring dine besøgende til din fordel. I denne omgang vil vi kigge på, hvordan du forbedrer din blog overfor dine læsere ved, at afdække deres færden på din blog.
Under Målgruppe -> Brugerflow giver Google Analytics dig et overblik over dine besøgendes brugeradfærd på din blog, hvilket kan vise dig, hvilke indlæg folk lander på samt hvorfra de forlader den igen.
Sådan benytter du brugerflow
Der findes uendelig måder hvorpå du kan bruge disse informationer, som vil svinge fra blog til blog. I dette indlæg vil vi kigge på 4 måder, som den almindelige blogger kan bruge brugerflow.
Forsvinder folk fra din blog?
Vælg den forrige uge ved hjælp af datointervallet øverst for, at se hvordan brugerne navigerer din blog uge efter uge. Hvis du ser en side med et høj drop-off niveau (de røde pile), så kan det være en idé at tage et kig på dette indlæg. Er der et dødt link? Giver du besøgende mulighed for, at tage næste skridt? Skaber du interaktion med dine besøgende? Er der reklamer som skræmmer folk væk?
Er den næste side de besøger relevant?
Kig hvor de besøgende klikker sig hen, efter de har besøgt den første side på din blog – er dette en korrekt side? Hvad med den efterfølgende side?
De lyseblå/gennemsigtige pile fremviser hvor folk klikker sig hen, efter det forgående indlæg. Er dette det korrekte blogindlæg de klikker sig hen til? Er din navigation god nok (sidebar, topmenu)? Er din intern linkbuilding fordelagtig?
Udforsk de forskellige kilders brugeradfærd
I toppen (hvor der standard står land/område) kan du vælge kilde, hvilket giver dig adfærdsmønstret baseret på, hvilken kilde de besøger din blog fra (organisk igennem søgemaskinerne, fra sociale medier, fra andre eksterne blogs eller direkte til din blog). Ud fra dette kan du således se på, hvilken gruppe der bevæger sig hvordan på din blog – nogle grupper der falder fra? nogle indlæg som enkelte grupper ikke er på udkig efter? ranker du på de forkerte søgeord på søgemaskinerne?
Læs mere » Finder dine besøgende hvad de efterspørger?
Specifikke indlæg/sider du ønsker informationer omkring
Har du en specifik side eller indlæg, som du har en følelse af, hele tiden tiltrække trafik? Så kan du igennem brugerflow se hvorfra på din blog, denne trafik kommer. Du skal blot trykke på den udvalgte side og vælge ”Fremhæv trafik herfra”.
Billedet fremviser således hvilke andre blogindlæg på din blog, som sender trafik til dette specifikke blogindlæg (eller side). Dette benyttes eksempelvis til, at se hvorfra man tiltrækker trafik til ens vigtigste sider (f.eks. ens salgssider, ens e-mail signup side, ens social medie-profil side etc.). På baggrund af dette, vil det også være muligt at udpege andre steder på bloggen, hvor det vil være fordelagtigt at henvise til de vigtigste indlæg (f.eks. ift. at folk falder fra, der er mange besøgende etc.).
Har du spørgsmål til af Google Analytics brugerflow, så læg en kommentar herunder.