Som blogger er det dit arbejde at skrive inspirerende artikler, der kan skabe værdi for dine læsere. Din blog er din virksomhed, og den kræver vedligehold på samme måde, som havde du en hjemmeside. Det betyder, at du skal forholde dig lige så meget til SEO som en hvilken som helst anden virksomhedsejer, der har en webshop eller en hjemmeside.

For at skabe synlighed omkring, hvilket indhold der kan findes på din blog, skal du arbejde med dine meta descriptions. Disse er små reklametekster, der fortæller søgemaskinen om, hvad læserne kan forvente at finde på din blog.

Læs IT-nyheder hos Teknonytt.com og få viden om alle de vigtige tiltag, du kan gennemføre for at forbedre din blog på egen hånd.

Derfor er meta descriptions vigtige for din blog

Meta descriptions (eller metabeskrivelser som de hedder på dansk) er den korte beskrivelse, du kan vedlægge dit indlæg, når det postes online. Beskrivelsen har ikke indflydelse på din placering på Google, men den har stor betydning for dine læsere og dine potentielle følgere. Des mere klar og tydelige din lille reklametekst er, des lettere har brugerne ved at finde de rette blogs for dem. Du får større sandsynlighed for at generere nye læser, når dine meta descriptions er gennemskuelige og fortæller om indholdet på din blog.

På den måde vil beskrivelsen have indirekte indvirkning på din placering på Google. Den intelligente søgemaskine ranker også websites, i forhold til hvor mange klik de har fået. Derfor har det stor værdi, at du laver professionelle, gennemskuelige og velskrevne metabeskrivelser.

Gode råd til at udforme de skarpeste metabeskrivelser

Når du anser metabeskrivelse som en salgsannonce for din blog, kan dette hjælpe dig med til at gøre teksten så skarp og relevant som muligt.

Der er forskellige måder at lave metabeskrivelser på. Det vigtigste er, at du nævner det tema, produkt eller formål, som er centrum for dit indlæg. Skriver du om udenlandsferie, skal du nævne både ”ferie” og det land, du beskriver i din blog. Anmelder du produkter eller ydelser, skal betegnelserne og produktnavn fremgå.

Gør brug af CTA (Click To Action) i dine meta descriptions, når du optimerer dem. CTA er en opfordring til køb. Når du har en blog, skal det være en opfordring til læseren om, hvad vedkommende kan få ud af at læse dit indlæg.

Det er en maksimum begrænsning på, hvor mange antal anslag inklusiv mellemrum, din metabeskrivelse må indeholde. Du skal sørge for at have fokus på maksimum antallet på i alt 159 tegn (med mellemrum). Hvis din beskrivelse er længere, vil de sidste ord efter 159 tegn ikke figurere på Google.

Bliv belønnet af Google ved at optimere dine metabeskrivelser

Det vil tage lidt tid at blive dygtig til at lave metabeskrivelser. Når du har gjort det nogle gange, vil det være let og enkelt for dig. Det kan svare sig på både kort og lang bane at investere tid i at lave og optimere dine metabeskrivelser. Det tæller som et stort plus på Google, når du har skarpe beskrivelser, der indeholder CTA og ikke overstiger 159 anslag.

Sådan optimerer du meta description på din blog

Leave a Reply

Your email address will not be published.