Første afsnit af Løvens Hule på DR1 havde over en halv million seere. Mere præcist fulgte 661.000 med, da håbefulde iværksættere trådte på scenen for at pitche deres idé og forhåbentligt lave en aftale med en eller flere af de 5 investorer. Udover den store interesse fra seerne er der også stor opbakning til programmet blandt de danske iværksættere, som på fjerde sæson fortsat deltager med gode ideer. Men selvom en idé kan være nok så god, ser vi fortsat deltagere, som fejler i eksekveringen og begår fejl, som koster Løvernes interesse. Efter fire sæsoner kan vi altså godt er der altså en lang række erfaringer, som fremtidige deltagere kan finde nyttige.  

Inden vi går i gang, er det vigtigt at pointere, at der er enormt meget erfaring at hente blandt tidligere deltagere. Eksempelvis har de tidligere deltagere Statum lavet en fremragende podcast med tidligere deltagere fra Løvens Hule.

Hvad har vi lært?

  1. En god idé alene er ikke nok.

Vi går nok alle med en drøm om en dag at knække koden og få den helt geniale ide, der bare sælger sig selv. Problemet er, at succes som iværksætter sjældent kommer den vej igennem. Ofte skal man kæmpe hårdt for at få en ide, som bare fungerer nogenlunde. Derefter skal ideen ændres 100 gange, inden man kan få etableret en nogenlunde forretning. Og dette ved Løverne godt. Derfor er ideen selvfølgelig vigtig, men det handler i ligeså høj grad om personen bag ideen og derfor også ideens eksekveringspotentiale. En ide kan ikke gøre det, det handler lige så meget om eksekveringen, teamet, og viljen til at lykkedes.

  • Tænk dig om, når du sætter din valuation

At sætte en valuation er ikke som at kaste en dartpil tilfældigt på en dartskive også bare tage det første og bedste runde tal, som dukker op. Det handler derimod om at værdiansætte din virksomhed ud fra faste og gennemførte beregninger for at vurdere værdien. Overvej, hvor mange procent af din virksomhed du vil ofre, og hvor mange penge du reelt har brug for, eller om det i højere grad er Løvernes ekspertise du skal jagte. Sætter du prisen for højt, får du ikke Løverne med, og sætter du den for lavt, sælger du ud. Uanset hvad, bliver du slagtet, hvis du ikke kan argumentere fornuftigt for din valuation.

  • Hav styr på dit pitch

Giver i høj grad sig selv. Selvom du får god tid hos Løverne, er det stadig en rimelig intens situation, hvor der skal males et flot, men ærligt, billede af din virksomhed, markedet, potentialet, nøgletal osv. Det er derfor vigtigt, at du er skarp og konkret, når du forklarer om din virksomhed. Det vigtigste du kan gøre for et gennemført pitch er at øve dig en hel masse, inden du deltager – gerne overfor nogen, der kan udfordre dig.

  • Forbered dig på indvendinger

I forbindelse med dit pitch kan du ikke undgå, at der kommer indvendinger. Disse indvendinger er ikke Løverne, som forsøger at slagte dig og dit produkt. Oftest er det faktisk en indikation på, at Løverne lytter til dig og oprigtigt er interesseret i dit produkt. Som investor handler det i høj grad om at forudse faldgruber ved potentielle investeringer. Derfor går Løverne kritisk til dig og derfra vurderer, hvordan du behandler deres indvendinger.

Du kan læse meget mere om indvendingsbehandling her.

Hvis vi skal slutte af med et bonus råd, så er det en god ide at se en masse af de tidligere afsnit. Her skal du sørge for, at du kan svare på de samme spørgsmål, som tidligere deltagere får, samt hvordan du vil agere i de situationer, du ser på tv.

4 trin mod succes i løvens hule

Leave a Reply

Your email address will not be published.