Opnå maksimal værdi af din blogs Facebook (Facebook markedsføring i 2015)

Det kan være svært at få den fulde værdi ud af sine følgere på Facebook, og ofte mangler man ideer til, hvordan man nemmest kan nå alle ens følgere. I denne guide vil vi fremsætte en række af de Facebook markedsføringstaktikker, som virker for bloggere i 2015. Find de rette facebook markedsføring tips herunder.

Tip 1: Video direkte til Facebook

Ved hjælp af video direkte til din blogs Facebook-side, så har du en god mulighed for at ramme dine følgere med indhold, som hurtig fanger deres interesse. Udover at Facebook har en præference for video postet direkte til Facebook (fremfor f.eks. Youtube etc.), så giver den automatiske afspilning en stor mulighed for, at fange og skabe interesse blandt dine følgere (samt bekendt af disse).

Video på din blogs Facebook-side

En række undersøgelser af videoafspilninger på Facebook fremviser, at denne type opslag har større sandsynlighed for at ramme dine følgere, end nogen anden type af opslag (tal fra 2015).

Der findes på nuværende tidspunkt tre forskellige muligheder for, hvordan du kan bruge video på din blogs Facebook-side. Disse tre muligheder er som følge:

  1. Post af video direkte til din blogs Facebook-side
  2. Post af video til sidebaren på din Facebook-side (feature video)
  3. Post en video-afspilningsliste (en række videoer som grupperes sammen)
Muligheder for video på Facebook
Følgende vindue finder du ved at trykke på fanen ”Videos” direkte under dit coverbillede (det kan være at du skal trykke på ”more”, før denne kommer frem).

Tip 2: Udnyt din CTR-knap

Facebook har givet muligheden for, at man kan få en Call-to-Action-knap på sin blogs Facebook-sides (ved siden af Like-knappen). Det er således en måde hvorpå, du hurtigt kan få folk til at besøge din blog (eller en bestemt side, alt efter hvilken knap du benytter).

CTR knap på din blogs Facebook side

Mulighederne er mange, og selvom de ikke pt. er særlig tiltalende til bloggere, så ændre Facebook sig ofte, og vil formentlig være endnu bedre fremover. På nuværende tidspunkt har du muligheden for, at få følgende tekster tilknyttet denne knap: Book Now, Contact Us, Use App, Play Game, Shop Now, Sign Up, samt Watch Video.

Tip 3: Udvælg den relevante målgruppe

Du har muligheden for at vælge, hvilken målgruppe dine opslag skal henvende sig til. Således er du sikret at ramme den korrekte målgruppe hver gang, og kan således med den korrekte taktik, nå flere af dine følgere og deres bekendte.

Udvælg målgruppe i facebook opslag

Ved at arbejde med at ramme den helt korrekte målgruppe med dine opslag, så skaber du bedre interaktion, som på sigt hjælper din blogs Facebook-side. Du kan vælge målgruppen ud fra køn, alder, placering, sprog, civilstatus samt uddannelsesniveau.

Har du ikke allerede denne mulighed, så kan du på din blogs Facebook-side under ”Settings” vælge denne løsning (jf. billedet herunder).

Udvælg målgruppe i facebook opslag - indstillinger

Tip 4: Dark post (annoncering)

”Dark post” er et udtryk som benyttes om opslag, der ikke vises på din tidlinjen. I stedet er disse opslag målrettet en udvalgt målgruppe, som du vælger. Dine opslag vil efterfølgende blive markedsført overfor disse uden, at indlægget fremgår af tidslinjen. I følgende situationer vil dette give mening for din blogs Facebook-side.

  1. Giver dig mulighed for at split teste dine opslag.
  2. Disse opslag fremgår ikke af din Facebook-side, og du kan således bruge det til at eksperimentere uden at ødelægge ”font-enden” på din Facebook-side.
  3. Du har mulighed for at lave opslag, som kan ses, af den del af din målgruppe, som du mener finder det interessant.
  4. En nem måde at skjule at du forsøger, at nå alle dine læsere med ét indlæg, ved at poste det flere gange som dark post.

Dette kan være nyttigt i mange forskellige situationer, men især ved split test, vil det give mening for mange bloggere. Du kan oprette tre eller fire forskellige varianter af det samme opslag, for på denne måde at se, hvilken type som fungerer bedste (men uden at ”fysisk” at skulle poste fire opslag til din tidslinje). Du finder muligheden for at lave disse ”dark posts” under ”Power Editor” (Læs Facebooks egen guide her).Power editor i Facebook

Tip 5: Post flere indlæg

En anden simpel strategi der kan anvendes er, at forhøje niveauet af opslag på din blogs Facebook-side. En række studier har fremvist at det totale antal interaktioner per dag er afhængig af mængden af opslag. Tricket er blot, at holde øje med ens følgere og deres reaktion herpå (antallet af kommentarer, likes, shares etc. over perioden).

Herudover, så kan du også benyttes oplysningerne fra Facebook til, at se hvilke typer på Facebook du skal henvende dig til (tjek dette igennem ”Facebook Audience Insights”).

Facebook Audience Insights

Tip 6: Vær med på bølgen

Det gælder om at være med på bølgen, og gerne en af de første. Mange mennesker har en tendens til, at like, kommentare eller dele et indlæg, hvis det kan styrke deres egen status, eller begrunde deres synspunkt på et bestemt emne. Derfor kan det være en ide hurtigt at dele indlæg, som støtter op, tager afstand, har en mening etc. omkring ”trending” emner.

Tip 7: Lær af dine fejl

Nogle gange kan det være en rigtig god ide, at lære af sine fejl! Og når det kommer til Facebook, så går dette ud på, at se hvad dine følgere ikke tager godt imod – og blive bedre på baggrund af denne information.

Lær af dine fejl med FAcebook insights

Under ”Insights” og ”post” får du en række informationer, som du kan bruge til at se hvordan dine følgere tager imod de ting som du poster på din blogs Facebook-side. Dette betyder at du f.eks. kan se hvor mange der på de enkelte opslag har valgt ”Hide post”, ”Hide all posts”, ”Report page as spam” og ”Unlike page”. Alt samme vigtige informationer, når det kommer til at vurdere kvaliteten af de enkelte opslag. Endvidere ser du også nemt for hvor mennesker de enkelte indlæg har nået, hvor mange likes etc. Alt sammen på en nem måde således, disse kan måles op imod hinanden.

Lær af dine fejl med FAcebook insights - 2

Har du et tip til, hvordan du vil ramme dine Facebook følgere i 2015? Så lad os høre fra dig herunder!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top