I dette indlæg vil vi kigge lidt nærmere på de muligheder du har, når du deler dine blogindlæg på din Facebook side. Disse tips vil sikkert være simple for mange, men ikke desto mindre er faktum, at hvis man benytter dem rigtigt, så er det muligt at maksimere udbyttet af sine Facebook likes. Selv store eksisterende blogs vil kunne få lidt ud af disse simple tips.
Læs mere » Facebook markedsføring for bloggere
Alle disse tips er baseret på, hvordan du igennem Facebook har mulighed for, at tilpasse dine statusopdateringer – og især når du deler links på din Facebook side. Guiden har fokus på alle de muligheder du har, inden du trykker på Post.
I billedet ovenover er jeg ved at dele et indlæg omkring 10 SEO fejl bloggere skal undgå, og det ses at Facebook har fundet det billede, som de mener passer til vores blogindlæg. Herudover har Facebook også taget vores titel samt et udsnit af vores indlæg til beskrivelsen.
Ændringsmuligheder for billedet
Når det kommer til billedet, så har du flere muligheder. Du kan benytte pilene i øverste venstre hjørne til, at ændre billedet iblandt de billeder som der allerede er tilknyttet dit indlæg. Ved at benytte pilene, så har du kun mulighed for at vælge billeder du har indsat som enten featured picture eller i selve indlægget (der kan være tilfælde hvor featured picture ikke er en mulighed, benyt da Yoast, som vi fremviser i næste afsnit).
Hvis du står i en situation hvor, Facebook ikke giver dig mulighed for at benytte det billede som du ønsker, så kan du benytte dig af knappen Uploade Image. Dette giver dig mulighed for, at benytte de billeder du ønsker.
Benyttelse af Yoast til perfekte billeder på Facebook
Selvom Facebook giver en masse muligheder for at vælge billederne i indlægget, eller uploade et direkte fra din computer, så er dette ikke altid den bedste løsning. De situationer hvor det ikke er den bedste løsning er, når andre end dig selv deler dine blogindlæg på sociale medier som Facebook. Når andre end dig selv deler din blogindlæg på Facebook, vil de ikke brugen tiden på, at indsætte det korrekt billede.
Løsningen er at benytte plugin’et Yoast som giver dig muligheden for, at tilknytte et bestemt billeder der altid skal benyttes direkte til Facebook (Facebook’s OpenGraph/og:image). Dette er ikke en standardfunktion i WordPress, men igennem Yoast kan dette lade sig gøre.
Ændringsmuligheder for beskrivelsen og titel
Det er ikke alle der ved at du faktisk har muligheden for, at ændre både din titel og beskrivelsen (teksten under titlen). Titlen vil ofte være passende, da denne er skrevet til formålet, men beskrivelsen er ofte de første linjer af dit blogindlæg, som ikke altid er passende. Som det fremgår af billedet herunder, så har du muligheden for, at skrive præcis hvad du ønsker, så længde beskrivelsen holder sig indenfor 160-170 tegn.
De steder hvor det kan være en gode ide, at rette på din titel er, hvis denne er for lang, eller den ikke er dragene nok. Dette er en af de første elementer, som dine likes og deres venner ser, når du deler et blogindlæg. At have den rigtig titel kan, sammen med billedet, være en fornuftig beslutning for at tiltrække besøgende. Selve beskrivelse vil ofte være god at rette – den giver ofte god mening for din blog, men ofte ikke på Facebook.
Endnu engang tak for gode råd til at optimere 🙂