Er du vild med mode, skønhed eller noget helt tredje, og er skrivning dit frirum, hvor der er plads til at udfolde ord og meninger, så andre ikke vil kunne lade være med at købe det omtalte produkt? Så kan det være, at du skal udnytte muligheden for at blogge for webshops. Én af tidens bedste muligheder for reklame er ved at benytte sig af ’influencer marketing’, hvor du kan tjene penge ved at blogge for webshops, og de kan få spredt budskabet om deres produkter. Undersøgelser viser nemlig, at anbefalinger fra personer, vi har tillid til, er den største og mest stærke drivkraft, når det kommer til forbrugere og deres købsprocesser. Derfor er ’influencer marketing’ en marketingsstrategi, som mange virksomheder har inkorporeret i deres daglige arbejde. Men hvad følger der med af krav og fordele, hvis du skal blogge for webshops, og hvad kræver det af dig, hvis du gerne vil tjene penge på at blogge?
Influencer marketing
Influencer marketing er et fænomen, der griber om nutidens største marketingsstrategi, og som er blevet et meget velkendt begreb blandt marketingseksperter. Hele 75% af alle brands verden over benytter sig af influencers, der kan blogge for webshops og tjene penge på dette. Til gengæld står virksomheden langt stærkere med deres produkter, hvis en kendt modeblogger blogger for webshops, der sælger produkter, der kan appellere til bloggerens følgerskare. Influencer marketing er placeret i feltet mellem product marketing, PR og social marketing. Kort sagt går fænomenet ud på, at der skabes en relation og et samarbejde mellem indflydelsesrige personer, såsom bloggere, og virksomhed. Den pågældende blogger skal have et stort netværk inden for den pågældende webshops kategori, for både at kunne tjene penge og samtidig blogge for webshops, der gerne vil opnå et godt resultat. Influencer marketing er baseret på, at virksomheden kommunikerer sit budskab og sine produkter igennem en kendt stemme, som forbrugere ser op til og føler sig inspireret af. Formålet er at opnå mersalg, når der bliver blogget for den pågældende webshop.
Hvorfor bruge influencer marketing?
Du kan næsten se influencer marketing som en gensidig bonus. Som blogger kan du tjene penge ved at blogge for webshops, og som webshop vil du højest sandsynligt få et langt bedre salg på den pågældende vare eller med en unik rabatkode, som din blogger giver til sit netværk. Forbrugeres tillid til annoncer er dalende, og derfor er influencers indgangen ind til forbrugernes hjerter igen. Ved at få en influencer til at blogge for webshops, opfatter forbrugeren det som et kvalitetsstempel, og du skaber derfor en vis troværdighed om dit brand. Men bedst er alt er muligheden for at skabe en mere stærk og direkte relationer til din målgruppe, fordi indhold og budskab spredes på organisk vis.
For dig, der gerne vil tjene penge på at blogge for webshops
For at du kan blogge for webshops er der et par ting, der oftest afgør om en virksomhed kunne have interesse i at starte et samarbejde med dig. Hvis du skal tjene penge på at blogge for webshops, kræver det først og fremmest, at du har +1.500 følgere på din Instagram-profil, for at webshops vil finde din profil interessant. Samtidig er det essentielt, hvor dit netværk er placeret henne, både geografisk og aldersmæssigt. Er dine følgere i samme aldersgruppe og inden for det samme geografiske område, så kan lokale virksomheder og webshops være interesseret i at bruge dig som influencer, idet du kan ramme en helt specifik målgruppe. Og så skal du være tro mod den pågældende webshop og overholde aftaler og regner. Når du skal blogge for webshops, så viser de tillid til dig og forventer, at du er tro mod deres brand. Især når du skal tjene penge på at blogge, skal du se det som værende et arbejde, og ikke noget, der udelukkende omhandler dine egne holdninger til produktet. Derfor bør du også kun takke ja til webshops, hvor du kan stå inde for deres produkter.
Fordele ved at være influencer for en webshop
Som tidligere nævnt er jobbet som blogger for webshops oplagt for dig, hvis du er vild med nogle helt specifikke områder inden for mode, skønhed eller interiør, og at du samtidig gør en dyd ud af at ytre dig troværdigt og velformuleret. Som influencer får du lov til at lave noget af det, du har størst interesse inden for, foruden de fordele, der er forbundet med jobbet. Du kan, som nævnt, tjene penge på at blogge for webshops eller få rabatkoder til webshoppen, som du og andre kan anvende. Oftest vil dine fordele være større end, hvad dine følgere vil få ud af det, så der kan være mange penge at spare for dig. Du vil til tider også blive belønnet via sponsorater, som er specifikke produkter virksomheden sender til dig, eller som du selv får lov til at vælge. For ved at lade dig vælge din yndlingskjole og efterfølgende blogge for webshoppen vil både budskab og salgspotentiale blive langt større, og du vil selv kunne stå inde for produktet. Er du én af dem, der har rigtig mange følgere, vil der falde mange goder af til dig.
Hvad skal du overveje inden du takker ja?
Selvom jobbet som influencer på mange områder lyder for godt til at være sandt, og som et arbejde, hvor interesse og job stemmer overens, så er der et par ting du skal overveje, inden du takker ja til at blogge for webshops. For som influencer vil du give magten over dig til de webshops, du arbejder for. Derfor vil de kunne have indflydelse på, hvordan du skal blogge om deres webshop, hvad du lægger op på din profil, og hvilket signal du sender til dine følgere. Det betyder også, at din profil vil blive mere reklameorienteret, og at du vil få en række opslag, som du skal have liggende på din profil. Du mister altså noget af din frihed i forhold til, hvad du lægger op, men til gengæld får du lov til at tjene penge på at blogge for webshops – og det er trods alt enhver bloggers drøm.
Denne artikel er skrevet i samarbejde med den danske wDenne artikel er skrevet i samarbejde med den danske webshop e-Gear.dk