Sådan bruger du sociale medier til at få trafik på din blog

Det kan godt være svært at nå ud med sit budskab på nettet, fordi det let kan drukne i alle de andre websites og blogs, der findes derude. Hvis det er dit mål, at få mere trafik på din blog og dermed få flere læsere og følgere, så kan du med fordel bruge de forskellige sociale medie-platforme, der findes på nettet. Her får du nogle tips til, hvordan du kan gøre det.

Vær engageret og social

Disse råd forudsætter, at du har en eller flere sociale medie-kontoer såsom Instagram, Facebook eller Twitch. Dine kontoer kan med fordel på den ene eller anden måde være forbundet med din blog eller virksomhed, således at når du kommenterer, deler, liker eller på anden måde engagerer dig med dine følgere eller andre konti, så bliver opmærksomheden henledt på din blog og dit brand. Du behøver derfor ikke engang kommenterer noget, der reklamerer for eller på anden måde gør opmærksom på dit brand. Du kan bare fokusere på at være autentisk og oprigtig i dine kommentarer.

Twitch

Vi starter med platformen Twitch. Denne platform er særdeles nyttig, hvis du er gamer, fordi den lader dig streame dit gameplay. Det betyder ikke nødvendigvis, at du behøver være en speciel form for gamer – der er faktisk en meget stor spændvidde, når det kommer til de forskellige streamere på Twitch. For eksempel så finder du både den populære xQc, som er kendt for at spille Minecraft, og Team PokerStars-spilleren Felix Schneiders, som streamer sine pokerspil under navnet xflixx, samt den interessante spiller, der under navnet loud_coringa spiller Grand Theft Auto – bedre kendt som bare GTA.

Der er altså en stor og bred pulje af spændende spillere i forskellige nicher og det betyder, at der er en niche for mere eller mindre alt. Det betyder til gengæld, at streaming på Twitch kan være en fremragende måde at plugge din blog på – uanset hvad den handler om. Mens du streamer, kan du nemlig tale om løst og fast og let komme ind på din blog. Platformen er også en god måde at dele dine tanker på og det er især et godt sted at reklamere, hvis du overvejer at udvide din blog med en podcast.

Fokuser på den platform, der giver mest trafik

Der er som bekendt mange forskellige sociale medier at vælge imellem. Vi kender nok alle TikTok, Instagram, Facebook, Twitch, Twitter, og mange flere, og der kan være en fordel i at brede sig lidt ud på de forskellige platforme, men faktisk viser undersøgelser, at der er nogle platforme, der er bedre end andre, og at det ofte kan være bedre at satse stort på én eller to platforme. Undersøgelser viser, at selvom Instagram nu er de unges foretrukne sociale medie-platform og at Facebook er mere til de ældre generationer, så er Facebook faktisk det bedste sted at reklamere, når det kommer til at drive trafik og nå ud til flest mulige mennesker. Undersøgelsen viser dog også, at for eksempel Twitter kan have en kæmpe indflydelse – det kræver dog, at ens tweets går viralt, så det når flest muligt mennesker. Ellers kan det sagtens være ligesom at råbe ud i et tomt rum.

I modsætning til dette og faktisk måske i modstrid mod gængse opfattelser, så er Instagram og Pinterest de platforme, der genererer mindst trafik til eksterne websites og blogs. Det vil sige, at selvom Instagram er et medie, der er godt til at reklamere i interne (det vil sige fra konto til konto), så er det svært at få engagementet ud over platformen og hen til en ekstern hjemmeside.

Gør opmærksom på dig selv

Vær ikke bange for at henlede opmærksomheden på dig selv og dit brand. Sørg for, at alle dine posts på sociale medier har et call to action og et plug, som for eksempel et link, til din blog eller website. Sørg for, at din bio inkluderer et link og måske en kort beskrivelse, lav sjove reels og stories og sørg for at være konsistent og forudsigelige i din tilstedeværelse.

Derudover er gode, at du skal finde ud af, hvordan og hvornår det er bedst at poste og hvilke slags posts, der giver dig flest interaktioner. Overvej at investere i et program, der tracker din blog eller websites, så du kan aflæse, hvordan du har flest interaktioner og mest trafik. Til slut er der bare at sige, at du skal sørge for at være dig selv og være autentisk. Autentiske blogs, hvor læseren kan mærke mennesket bag, klarer sig bedst.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top