Brug tiden som jobsøgende online

Som jobsøgende har man ofte lidt mere tid – tid som hurtig kan bruges på at opbygge ens online tilstedeværelse. Rigtig mange danskere har hjemmesider, blogs eller andre online platforme, hvor de forsøger at opbygge et personligt brand. Og det er slet ikke en dårlig ide, det kan nemlig skubbe dig frem i køen til et job. 

Når man som jobsøgende har den ekstra tid, kan denne således nemt bruges på at gøre det samme. Enten med formå at styrke CVet i jobsøgningen, skabe en passiv indtægt eller simpelthen at skabe sit eget job. Da alle mennesker i dag kan lave sin egen hjemmeside er et nemt at komme i gang – og det samme gør sig gældende med f.eks. sociale platforme som Facebook og Linkedin. 

Kom frem i jobkøen igennem dine online muligheder

Sådan skal du bruge tiden

Når man har den ekstra tid som jobsøgende – selvom selve søgningen også tager tid – så gælder det om at bruge den effektivt. Derfor skal du på forhånd bestemme med hvilket formål din online tilstedeværelse, skal igangsættes. Skal det være et led i din jobsøgning og en måde hvorpå, du kommer først i køen til det næste job? Ønsker du at være selvstændig? Ønsker du at skabe en passiv indtægt?

I denne artikel vil fokusset være på, hvordan du kan udbygge din online tilstedeværelse for, at komme forrest i køen til jobsamtalerne (samt få indkaldelse til samtaler, som ellers ikke var kommet på bordet). 

Linkedin 

Linkedin er blevet platformen for de professionelle, og et sted hvor rigtig mange har noget at sige. Det gælder alt sammen om, at opbygge sig et netværk og være fremtrædende (igennem f.eks. blogindlæg, opslag, grupper, diskussioner etc.). Du kan hurtigt opbygge dit netværk og personlige brand, hvilket gør det nemme at blive spottet af virksomheder og evt. rekrutteringsvirksomheder. Benyt følgende tips til, at opbygge dit personlige brand igennem Linkedin. 

  1. Lav en søgning over relevante grupper for din fagområde, og tilmeld dig alle disse. Dem med mest- og relevant aktivitet, skal du være aktiv i. 
  2. Brug spørgsmål, emner etc. fremsat i disse grupper til, at få inspiration til indlæg du kan skrive på din Linkedin-profil eller ekstern blog. Del disse i grupperne, når det giver mening. 

Blog

En blog eller hjemmeside kan være din helt egen platform. Det vil ofte tage længere tid, at opbygge dit personlige brand igennem denne, men det er til gengæld nemmere at benytte på CV etc. Igennem denne kan du nemt fremvise din viden indenfor emnet – eller påbegynde opbygningen af ny viden. Benyt følgende tips:

  1. Skab en forbindelse imellem din blog og din Linkedin-profil, og del f.eks. i grupper og på din egen væg. 
  2. Sørg for jævnligt at holde din blog/hjemmeside opdateret, og tænk altid over kvaliteten af indholdet. 

E-bog

Alle mennesker kan efterhånden udgive en e-bog, da tekniske såvel som økonomiske krav hertil er minimale. At skrive og udgive en e-bog, er en praktisk måde at opbygge sit personlige brand. Selvom fremtidige arbejdsgivere ikke har læst din blog, så fremsender det er godt signal at have denne på CVet. 

Sådan skaber andre deres online tilstedeværelse

Det er altid nemmest at få ideer, når man ser på hvad andre mennesker har skabt. Derfor har vi fundet et par interessante personligheder, som herunder fortæller omkring deres projekter. 

Malene fra JustBrowsing.dk valgte at starte rejsebloggen, de første uger af hendes ledighed. Formålet med rejsebloggen var, at skabe fundament for et arbejde i rejsebranchen indenfor en periode på 1-2 år. 

Trine fra Studiebolig.dk valgte at starte portalen som ledig, men viden fra et tidligere job. Ideen var at hjælpe bloggere med, at markedsføre dem selv og deres blog, endnu bedre. Portalen er en del af Nicolajs personlige brand, og har givet flere jobmuligheder. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top