Holder du øje med dit brand online?

Holder du nok øje med, hvordan folk taler omkring dig på nettet? Det burde du faktisk, da din branding er meget påvirket af, hvordan folk taler omkring dig online. Dårlig omtale kan hurtig skade virksomhedens bundlinje, og skal tages yderst seriøst. Den dårlige omtale har det med at sprede sig, og forsvinder sjældent af sig selv. De forkerte links kan ligeså have en skadelig effekt på din organiske trafik, og således skade dine placeringer (læs mere her), hvis de blot får lov at forblive. 

Men jo hurtigere du agerer på disse situationer, jo nemmere vil det være at udbedre skaden og opretholde virksomhedens gode omdømme. Det er heldigvist nemt at gøre, hvis blot man kender til det rigtige værktøj samt tips og tricks til brugen.  

Sådan tracker du dit brand

Google Alert

Google Alerts er din indholdsdetektiv, og således en tjeneste som tilbydes af Google til, at spore når et bestemt søgeterm bliver nævnt i online aviser, blogs, forums etc. Tjenesten sender e-mails til brugeren, når der findes nye resultater, ud fra de opstillet kriterier. Tjenesten er gratis at benytte. 

Hootsuite

Selvom HootSuite er et social media managementværktøj, kan det også bruges til brandovervågning. Der tilbydes både en gratis og betalt udgave. Du får et samlet overblik over benævnelser af dit brand, på tværs af de række af de største sociale medie platforme. 

Google søgninger

Google indekserer store dele af internettet, og igennem simple Google-søgninger kan du således udnytte dette. Du har flere muligheder end Google Alerts, da du realtime kan fremvise resultater. Ved en simpel Google-søgning, kan du under ”Search tools” vælge det korrekte tidsperspektiv, og få f.eks. benævnelser indenfor den seneste time. Det er gratis at benytte. 

Ønsker du at bruge Google til, at finde seneste omtale fra en bestemt hjemmeside – f.eks. et forum – så kan dette gøres igennem site:forumnavn.dk og anvisningerne herover. 

Ahrefs

Igennem Ahrefs kan du få et overblik over, hvilke indgående links din hjemmeside har. Disse kan du nemt gennemgå for at finde eventuelle skadelige links eller dårlig omtale af din virksomhed. Tjenesten findes i en skrabet gratis udgave, og fuld adgang gives til betalende brugere.  

Igennem ”New Backlinks” har du muligheden for, at se de seneste indgående links, som Ahrefs har observeret. På denne måde, kan du hurtigt agere på evt. dårlige links/dårlig omtale. 

IFTTT

Med IFTTT kan du nemt tracke både dit brand og relevante hashtags på sociale medier, og få notifikationer omkring dette øjeblikkeligt (eller samle alt data i et dokument). IFTTT er særlig brugbart, hvis din online tilstedeværelset ikke er voldsom stor. Læs følgende guide til brugen af IFTTT. Tjenesten er gratis at benytte. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top