Disse SEO-tekster skal du have på din webshop

Når du har en webshop, kan det være altafgørende, at du kommer op i søgeresultaterne på Google, når forbrugere søger på noget, der er relevant for din virksomhed. Ikke nok med at du skal komme op i søgeresultaterne, skal du helst ligge som en af de første, hvis du vil være sikker på, at forbrugeren faktisk kommer ind på din side.

For at rangere højt på søgemaskiner som Google er du nødt til at arbejde med SEO. SEO står for Search Engine Optimization. I dette indlæg giver vi dig nogle gode råd til, hvordan du arbejder med dine SEO-tekster på din webshop og på den måde skaber mere trafik til din hjemmeside.

I dette indlæg fokuserer vi ikke på de mange mekanismer bag SEO og Googles algoritme. Vi går direkte i kødet. Du får derfor konkrete råd til, hvordan du kan arbejde med dine tekster på din webshop for at rangere højere på Google.

Forsideteksten

Forsiden er den side på din webshop, som vejer mest, når det kommer til SEO. Det er derfor vigtigt, at du giver din forsidetekst lidt kærlighed. Der er flere måder, du kan gribe din forsidetekst an på. Mange vælger at benytte webshoppens brandnavn som søgeord. Dette giver også rigtig god mening.

Er du et velkendt brand, kan der være mange søgninger på dit brand. Her er det en fordel, hvis forbrugeren bliver ledt direkte ind til din forside. Når du skriver din forsidetekst, er det derfor en god idé at inkludere dit brandnavn som søgeord.

Er der tæt konkurrence imellem dig og lignende webshops, kan det være en god idé at overveje at have fokus på andre søgeord også. Sælger du fx herretøj, og er der stor konkurrence på markedet, kan det være en god idé at fokusere på ”herretøj” som et søgeord på din hjemmeside.

Hvis du har skrevet en bedre forsidetekst rent SEO-mæssigt end konkurrenten, vil din forside alt andet lige rangerere højere på Google end konkurrentens. Det er derfor værd at prioritere en god forsidetekst.

Se et eksempel på en god forsidetekst her.

Kategoritekster

Når du har en webshop, vil du typisk have produkter i flere forskellige kategorier. Hvis vi går tilbage til eksemplet med herretøj, kan du fx have kategorier med bukser, T-shirts, skjorter, jakker osv. Det kan også være du har inddelt i brands, hvis du fører forskellige brands på din webshop.

Uanset hvordan du vælger at inddele dine produkter på din webshop, skal du skrive kategoritekster til alle dine kategorisider. Det er nemlig også med til at give din webshop en bedre placering på Google.

Inden du går i gang med dine kategoritekster, er det en god idé at lave en søgeordsanalyse. En søgeordsanalyse kan nemlig give dig et indblik i, hvad det er for nogle søgeord, du skal have fokus på, når du skriver dine kategoritekster.

Når du har fundet de rette søgeord til de enkelte kategorisider, skal du have dem flettet let og naturligt ind i dine kategoritekster – både i brødteksten og din over- og underoverskrifter. Det er svært at sige helt præcist, hvor lange dine kategoritekster skal være, da det afhænger af branchen, og hvor hård konkurrencen er. En tommelfingerregel er 500 til 1.000 ord.

Produkttekster

Når du har produkter på din webshop, skal disse også have produkttekster. Disse er nemlig også med til at forbedre din SEO. Når du skal skrive SEO-tekster, skal du tænke på, at Googles algoritme også kigger på din hjemmeside helt overordnet.

Hvis algoritmen kan opfange, at du har gjort meget ud af dine produkttekster for at give forbrugerne en bedre oplevelse, vil algoritmen også belønne dig med en bedre placering på Google. Det er derfor værd at prioritere sine produkttekster.

Når du skal skrive dine produkttekster, er det vigtigt, at du har kunden in mente. Dette er selvfølgelig også vigtigt ved de andre tekster, men det er især vigtigt her. Produktteksterne skal nemlig være stedfortræder for den traditionelle sælger i fysiske butikker.

Når det kommer til længden, varierer det igen, alt efter hvilken branche du befinder dig i, og hvor mange konkurrenter du har. En tommelfingerregel er, at produkttekster har en længde på 100 til 300 ord.

Vi har nu givet dig et bedre overblik over, hvilke tekster du skal fokusere på på din webshop, hvis du vil arbejde med din SEO. Det kan kun gå for langsomt med at komme i gang. God fornøjelse.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top