Guide til opsætning af den perfekte sidebar

Har du ikke viden omkring kodning af din blog, så er widget-områderne som f.eks. din sidebar, en af de områder hvorpå, du nemt selv kan gøre en indsats. Du har således muligheden for, at tilpasse din sidebare for at skabe en optimal oplevelse for dine besøgende.

Perfekt sidebar-blog

I dette indlæg skal vi se på, hvilke muligheder du har for at opsætte den perfekte sidebare. Herunder gennemgår vi hele den proces du skal igennem for, at få den perfekte sidebar, og giver efterfølgende tips til, hvad den perfekte sidebar skal indeholde. Brug disse tips som udgangspunk til at lave din egen sidebar, tilpas løbende og få optimal værdi af dine besøgende

Trin 1) Opdeling af bloggen

Det første du skal gøre er, at opdele din blog i delelementer/delemner alt efter type af indhold der er at finde derpå. F.eks. kan dette være blogindlæg, sider samt forside. Det næste skridt er, at opdele disse i yderligere delelementer. F.eks. kan man have tre typer af blogindlæg og 2 typer af sider.

Eksempel fra Unitate.dk

  1. Forside
  2. Sider = 1) oversigtsider 2) kontakt-sider
  3. Indlæg = 1) Guides, 2) Rådgivning samt 3) Nyheder

Ideen er, at du med opdelingen går så meget i dybden som overhovedet muligt, da dette vil skabe de bedste resultater.

Trin 2) Målegruppe inddeling

Du har nu opdelt din blog i delelementer, alt efter hvilken type indhold der er derpå – og herved også (formentlig) i forhold til hvilken målgruppe der læser samt ønsker at læse indholdet. I trin 2 skal du nu sætter ord på, hvilke typer af besøgende der læser de forskellige typer af indhold. Alder, køn, formål med at læse med, er vigtige elementer at nedskrive.

Eksempel fra Unitate.dk

  1. ”Guides omkring WordPress” -> Mænd og kvinder, 18-35, delvis tekniske, ønsker hjælp til en flot og funktionel blog.
  2. ”Guides til Sociale medier” -> Mænd og kvinder, 20-40 år, ønsker mere trafik til deres blog, ønsker personlig branding.

Ideen er, at du finder ud af så mange oplysninger som muligt omkring disse besøgende. Se på hvorfra de besøgende kommer (igennem Google Analytivcs) samt tænkt logisk ift. selve indholdet.

Trin 3) Opbygning af sidebar

Du har nu fået opdelt din blog i en række delelementer ift. emner samt fået klargjort, hvilken type af besøgende der besøger disse delelementer. Ideen er nu, at tilpasse din sidebar efter emne og besøgende, og således opbygge den perfekt sidebar til din blog.

Dette betyder således, at du skal have forskellige sidebars alt efter, hvilket delelement samt målgruppe der er fokus på. At opbygge forskellige sidebars alt efter placering på bloggen, er ikke standard i en række temaer, og herved kan pluginnet ”Custom sidebar” være behjælpeligt. I videoen herunder fremviser vi hvordan dette plugin kan benyttes.

Videoen herover fremviser hvordan du, igennem pluginnet ”Custom Sidebar”, kan lave unikke sidebars på din blog, alt efter placering.

Der er flere forskellige elementer du kan inddrage i din sidebar, men formålet skal blot være, at være relevant for det respektive emne samt dertilhørende målgruppe. Herunder har vi samlet en række af de elementer, som du kan gøre brug af i din sidebar.

  • Seneste blogindlæg indenfor det specifikke emne og målgruppe.
  • Fremvisning af top 5 populære indlæg indenfor det specifikke emne og målgruppe.
  • Fremvisning af grafisk banner med fokus på dine bedste blogindlæg indenfor det specifikke emne og målgruppe.
  • Fremvisning af sign-up til nyhedsbrev tilegnet den problemstillingen de besøgende kan antages at have, på baggrund af det specifikke indhold.
  • Fremvisning af ”trust”-signaler for, at give folk holdningen at du er ekspert indenfor emnet, hvis emnet ligger op til dette (f.eks. fremvisning af professionelt billede, andre cases etc.).

Dette var blot et par eksempler på, hvordan den perfekte sidebar kan opsættes. Når du har været igennem de tre trin, vil det blive tydeligt, hvilke elementer som skal fremvises i sidebaren.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top