At oprette en blog du kan være stolt af

I denne guide vil vi kigge på, hvordan du kan oprette en blog som du kan være stolt af – og som således har større chance for, at få succes. Der findes rigtig mange danske og udenlandske blogs hvilket betyder, at du skal gøre noget ekstra når du opretter din blog for, at få succes. I denne guide vil vi gennemgå hele processen med at oprette en blog, men vil især ligge fokus på de punkter du skal være opmærksom på for, at få en unik blog du kan være stolt af. Men vigtigst af alt vil vi selvfølgelig besvarer hvordan opretter man en blog, og en blog du kan være stolt af.

Herunder fremviser vi de enkelte punkter som du skal igennem for, at oprette en blog, samt de punkter du skal igennem for at skab den helt unikke oplevelser for læseren – således du kan være stolt af bloggen.

(hop direkte til selve oprettelsen af bloggen her)

Trin 1: Vælg det rigtig emne

Trin 2: Vælg det rigtige blog navn

Trin 3: Opret blog: Køb af domæne/webhotel

Trin 4: Installation af WordPress

Trin 5: Vælg det rigtige design

Trin 6: Skriv det første blogindlæg

Trin 7: Vælg den rigtige markedsføring

Som du kan se, så vil det kræve lidt at oprette en blog som du kan være stolt af. Vi vil igennem denne guide gennemgå alle trin i selve oprettelsen af bloggen – dvs. køb af domæne, opsætning af webhotel samt installation af WordPress. Herudover vil vi lægge fokus på de områder, hvor du skal gøre noget ekstra for, at oprette en unik blog.

Trin 1: Vælg det rigtige emne

Noget af det vigtigste du skal tage stilling til, når du ønsker at oprette en blog du kan være stolt af, er valget af emne. Emnet for din blog vil have en stor betydning for, hvor store en succes din blog vil blive. Ofte vil det tage tid at vælge emnet for bloggen, men du kan også være heldig at vågne op med den helt rigtige ide. Uanset hvilken situation du står i, så vil følgende afsnit kunne afgøre om det emne du har valgt, er det rette. Opret en blog med det rigtige emne, kan være rigtig svært og endnu svære fordi, der ingen facitliste er. Efter at have arbejdet med blogs i mange år, og holdt øje med hvad er blev en succes og hvad der ikke blev, har vi fået en masse viden, som vi kan give videre til dig.

Følgende områder skal du have i tankerne, når du vælger dit blog emne.

  • Kend dig selv: Hvad er dine interesser, ekspertiser og erfaringer?
  • Kend dig selv: Hvad elsker du at skrive og snakke om?
  • Research: Hvor mange andre befinder sig indenfor disse områder?
  • Research: Hvor lang tid kan du snakke og skrive omkring disse områder?

Er emnet populært

Dine egne interesser er vigtige, men det er selvfølgelig også vigtigt når du opretter en blog, at emnet er ”populært” blandet den danske/udenlandske befolkning. Det er en balancegang, når vi snakker om populariteten af emnet. Emnet skal ikke være for populært (= mange konkurrenter), men heller ikke upopulært (= ingen læsere).

Selvfølgelig betyder dette ikke, at du skal smide emner væk, som der kun er få folk der har interesse for. En niche blog med få læsere, kan sagtens blive en succes. Benyt f.eks. viden fra en søgeordsanalyse til, at finde ud af hvor mange som søger efter emnet.

Er emnet i vækst eller skrumper det?

Tænk også over hvorvidt emnet du opretter en blog omkring, kan være i vækst eller ved at skrumpe ind. Dette kan have stor betydning for din succes. Et skrumpende felt kan sagtens være en mulighed, hvis konkurrencen ikke allerede er for hård. Benyt både søgeordsanalyse samt Google Trends til at beslutte dette.

Hvordan er konkurrencen?

Her skal man være påpasselig, da vi alt for ofte ser at man vælger at oprette en blog, uden at tænke over hvor stor konkurrencen er på området. Tjek derfor antallet af store, små og medium blogs indenfor det emne du har tiltænkt. Tænk endvidere over, om der er andre hjemmesider/portaler/forums, som også ”tilfredsstiller” det emner du har i tankerne. Alle disse er dine potentielle konkurrenten.

Hvad mangler konkurrenterne?

Om der er mange eller få konkurrenter indenfor emnet, så er det vigtigt at du finder du af hvilke mangler de har. Disse mangler kan nemlig være en måde hvorpå, du får succes og kan være stolt af den blog , som vi viser dig hvordan du opretter.

Er der nogen fremtid indenfor emnet?

Er der nogle udfordringer som gør, at emnet ikke vil være relevant i fremtiden? Eller vil dette specifikke emne altid forblive – og således have folk som er på udkig efter ny information hertil?

Trin 2: Vælg det rigtige blog navn

Vi har forsøgt at hjælpe rigtig mange på vej, når det kommer til at vælge det rigtige blog navn og det er ofte disse råd, som vi henviser folk til.

  1. Det valgte emne for bloggen er vigtigt. Du kan sagtens finde på det perfekt navn, men hvis det ikke passer til emnet, så vil du få det meget svært fremover. Folk skal gerne hurtigt kunne associere navnet med dit emne og senere være med til, at skabe en forbindelse imellem disse.
  2. Længden på navnet er vigtig. Da bloggens navn vil blive afspejlet i den URL som bloggen har, så er det vigtigt, at denne ikke bliver for lang. Det vil nemlig gøre det svært for besøgende at se hvad der står i din URL. Herudover vil det være svær for folk at huske, hvis de ønsker at genbesøge din blog.
  3. Navnet skal ikke være svært at stave. Det er vigtigt at folk kan stave til dit navn således, at folk nemt kan komme direkte til din blog.
  4. To ord er godt, men ét er bedst. Det kan være svært at finde på et godt navn, som kun består af ét ord, men hvis du kan, så er dette at foretrække.
  5. Uden ”-”. Det flotteste resultat kommer ofte ved at sammensætte navnet, fremfor at benytte bindestreg. Det er normalt for bloggere, og vil således være bedste at vælge.
  6. Drop de små ord. ”The”, ”i”, ”en” etc. er ikke altid de bedste muligheder at benytte i dit blog navn. Kan dit navn fungere uden, så vil dette i de fleste tilfælde være at foretrække.

Det kan være svært at opsætte en proces for, at finde på selve dit blog navn, men vi vil give et forsøg på dette herunder. Processen herunder er et eksempel på, hvorledes du kan finde på det helt perfekt navn til din blog.

Step 1: Brainstorm på ord du forbinder med det valgte emne.

Step 2: Nedskriv disse ord i en cirkel omkring emnet.

Step 3: Vælg næste step i brainstorming, hvor du finder på ord, ud fra de ord du har fundet i første omgang (disse sættes i forlængelse heraf, på papiret).

Step 4: Fjern ord som ikke lyder godt, for lange eller svære at stave.

Step 5: Forsøg at sammensæt en eller flere af disse ord.

Step 6: forsæt indtil du har 5 navne.

Step 7: Lig dem alle væk, og vente et par timer med at kigge på dem igen. Hvilke husker du bedst?

Step 8 : Vælg det perfekte navn til din blog.

En af de sidste test du kan benytte for at vælge er, at benytte venindetesten. Denne går ud på, at du ringer til en eller flere veninder, hvor du fortæller omkring navnet. Hvis din veninde spørg efter navnet igen, eller ikke selv kan udtale eller stave det, så er der problemer.

Trin 3: Oprette en blog: Køb af domæne/webhotel

Du har nu fundet det helt rigtige emne samt navn, som skal gøre at du får en unik blog du kan være stolt af. Du er derfor kommet til selve oprettelsen af bloggen, hvor du i første omgang skal have bestilt domænet samt webhotellet.

Der findes overordnet 2 løsninger, når det kommer til valg af disse, nemlig:

  1. En blog på eget domæne (blognavn.dk)
  2. En blog på subdomæne (blognavn.blogspot.dk)

I denne guide vil vi fremvise dig, hvordan du kan oprette en blog på eget domæne, da dette er første skridt på vej til at skabe en succesfuld blog du kan være stolt af. Kigger du på de store danske blogs, så vil du også opleve at langt størstedelen af disse, vil have blog på eget domæne. Herudover vil dette også give dig en masse tilpasningsmuligheder fremadrettet.

Bestil domænet hos Unouro

Det første du skal gøre er, at bestemme hvilket sted du ønsker at have dit webhotel. I dette eksempel fremviser vi oprettelsen af din blog igennem Unoeuro, som både har en billig pris, nem opsætning af WordPress samt automatisk backup af din blog.

Besøg Unoeuro her (åbnes i et nyt vindue).

1 Opret blog på eget domæne ved Unoeuro

Øverst på siden skal du blot indtaste det navn som du har valgt. Herefter trykker du på søg for, at undersøge hvorvidt dette blog navn er ledigt. Følgende billede vil blive fremvist.

2 Søg efter det valgte blog navn på Unoeuro

Får du fremvist billeder som herover med ”Ledigt”, så er alt i skønnest orden, og du kan gå videre med oprettelsen af din blog. Er du uheldig, så er det tilbage på tegnebrættet og finde det næste perfekte navn til din blog.

Når du har fundet et navn til bloggen som er ledigt, så er det blot at trykke ”bestil” i højre side. Her vil det være oplagt, at du vælger .dk muligheden. I visse tilfælde vil det være en ide at vælge .com muligheden. Ønsker du begge muligheder, så læs omkring hvad du kan gøre her.

Vælge webhotel

Du har nu valgt det navn som du ønsker, og næste skridt går du på at vælge det rette webhotel.

3 Vælg dit webhotel ved oprettelse af en blog

For de fleste bloggere vil det mindste webhotel være nok (Bronze), og da du altid har muligheden for at opgradere din blog på et senere tidspunkt, så anbefales det at starte her. Den primære forskel imellem disse er den mængde plads du har til rådighed.

Tryk derfor ”bestil” nederst på siden – under Bronze. På næste side skal du blot indtaste din oplysninger samt efterfølgende betale for bloggen. Prisen for en almindelige blog (som vi fremviser her) bliver ca. 265 kroner.

4 Indtast dine oplysninger inden bloggen

Tillykke.

Trin 4: Installation af WordPress

Du har nu fået styr på dit domæne og webhotel, hvilket betyder, at næste skridt er at få installeret dit ”Content Management System” også kendt som CMS. I denne guide vil vi fremvise hvordan du installerer WordPress, som er det CMS som benyttes af flest bloggere i Danmark.

I dette afsnit vil vi fremvise dig præcis, hvordan du installerer WordPress på din blog. Det første du skal gøre er, at logge ind på din profil på Unoeuro og vælge ”1-Click installation” i venstre side (se herunder).

5 Opret en blob hos Unoeuro med WordPress

At oprette en blog med Wordpres er nemt, og kræver slet ikke nogen teknisk viden. På siden for 1-click installation skal du blot vælge WordPress i nederste højre hjørne (tryk på ”vælg”).

6 Selve installationen af WordPress

På vinduet herover skal du blot udfylde oplysningerne omkring login, password samt e-mail. Herudover kan du vælge sproget, som skal fremgå af dit CMS.

Så snart du er færdig med dette, så trykker du ”Installer nu” hvorefter, at selve installationen af WordPress påbegyndes. Dette kan tage flere minutter (fremvises på skærmen).

Så snart dette er sket, mangler du blot at godkende selve domænet ved DK Hostmaster, før du kan se selve bloggen. Tjek således din e-mail og følg de instruktioner der fremgår heri (kræve blot at du logger ind med fremsendte kode og godkender).

Trin 5: Vælg det rigtige design

At oprette en unik blog som du kan være stolt af, kræver det helt rigtige design. Udover valg af emne og navn for bloggen, så er dette et af de vigtigste elementer når det kommer til at oprette din unikke blog. Derfor har vi dedikeret dette afsnit af guiden til, at hjælpe dig med at finde det helt rigtige design. Opret blog og skriv det første indlæg med det samme, er ikke altid den bedste løsning. Vi vil anbefale at du bruger tiden på, at finde det helt rigtige design.

Benyt disse tips til valg af design

Tip 1: Design ud fra industri

Det er formentlig det mest indlysende punkt, men det er ligeledes det vigtigste punkt. Du bør vælge et tema, der relaterer sig til den niche du befinder dig i. Hvis du har en blog om politik, så skal du ikke bruge designet fra en modeblog etc.

En god metode vil være, at finde en bred række af bloggere indenfor dit valgt områder. Du skal på baggrund af disse nedskrive de delelementer, som går igen fra blog til blog. Disse elementer kan være med til at fremvise, hvilket design du skal gå efter – både ift. at adskille sig fra konkurrenterne samtidig med ikke, at adskille sig for meget.

Tip 2: Arbejd efter det simple

Der findes rigtig mange temaer på markedet – betalte såvel som gratis – og en del af disse kommer i meget komplekse udgaver. Det ser måske meget godt ud i demoversionen, men det bliver hurtigt tungt og skaber ofte en kludret funktionaliteten. Jo mere simpelt dit design er fra starten, jo mindre fejl vil du støde på undervejs.

Læg dit fokus på at finde et design som er simpelt, men som har en masse udvidelsesmuligheder. Dette tjekker du ved at sikre, at der ikke er begrænsninger på footer samt sidebar områderne. Der er colum-funktioner samt en indbygget styling-sektion, således du ikke selv skal rode med CSS.

Tip 3: Check at temaet fungerer i alle browsere

Når du har fundet et tema som du gerne vil benytte, så er det ofte oplyst hvorvidt dette tema er optimeret til de forskellige browsers. Men du kan nemt teste dette selv, bare ved at åbne preview-temaet i forskellige browsers. Vi anbefaler at du finder et tema som fungerer i Chrome, Safari, FireFox samt Internet Explorer. Har du mulighed for at teste temaet i forskellige versioner af Internet Explorer, så vil dette være en fordel, da dette er den browser som ofte skaber problemer.

Tip 4: Tjek disse udbydere af designs

Du kan finde utallige råd til producenter af temaer på nettet, hvilket blot bekræfter at der findes tusind og endnu tusind temaer rundt omkring på nettet. Hvad du skal kigge efter er især, at der er support tilknyttet temaet, da du således nemmere kan rettet de småfejl, som du kan rande ind i på sigt. Herunder har vi listet nogle af de udbydere, som tilbyder god support samtidig med, at de producerer nogle flotte temaer.

  • Headway Themes (se deres temaer her).
  • ThemeForest (Se deres populære temaer her)
  • Elegant Theme (se deres temaer her)
  • Temify.me (se deres temaer her)

Sådan installerer du dit design

Når først du har fundet det helt rette design(/tema), så er det rigtig nemt at installere dette på din nyoprettet blog. Du skal blote følgende disse enkelte tips.

  1. Download temaet til din computer.
  2. Login på din blog og find ”Appearance” i venstre side.
  3. verst skal du nu vælge ”Add new”.
  4. Tryk herefter ”Upload Theme”, som du finder øverst.
  5. Tryk ”Vælg fil” og navigere til zip-filen på din computer.
  6. Tryk ”Install now” hvilket kan tage et par sekunder.
  7. Tryk ”Aktiver” på næste skærm.

7 Sådan installerer du dit tema

Trin 6: Skriv det første blogindlæg

Din blog er oprettet og det er tid til det første blogindlæg, hvilket du blot skal springe ud i. Den fejl som rigtig mange begår er, at de er for perfektionistiske med deres første indlæg – og aldrig får det udgivet. Selvfølgelig skal dit første blogindlæg være godt, men det er vigtigst at du får udgivet det, samtidig med at du skriver en kontinuerlig strøm af blogindlæg fremover. Herunder har vi samlet et par tips, som du kan benytte når du skriver det første indlæg. Det er vigtigt at du tager kritisk stilling til hvilke du vil benytte, alt efter hvilken niche du befinder dig i.

  • Fortæl omkring dig selv.
  • Fortæl omkring hvorfor du blogger.
  • Fortæl om hvad din blog vil indeholde fremover.
  • Hvordan kan dine læsende komme med feedback.

Herudover vil det være vigtigt at have følgende punkter i tankerne (disse gælder også for en lang række af dine blogindlæg fremover).

  • Hav fokus på dit publikum – det publikum du ønsker at tiltrække.
  • Vær nyskabende – er det valgte emne/blogindlæg allerede skrevet, så find en ny vinkel derpå.
  • Brainstorm hele konstant – og nedskriv alle dine ideer løbende.
  • Find på overskriften først – og vær ikke bange for at tilpasse den løbende.
  • Skab en rødtråd – forsøg allerede fra starten, at skabe den røde tråd du ønsker i dit indlæg.
  • Skab en god introduktion – en god introduktion får læserne til at læse videre, hvilket derfor er den vigtigste del af dit indlæg.
  • Benyt de rigtig billeder – i selv indlægget skal du have fokus på billeder, lige så meget som du har på selve teksten.

Trin 7: Vælg den rigtige markedsføring

Du har fundet på emnet, navnet, oprettet bloggen med det rette design samt skrevet dit første indlæg – er du tilfreds? Du har sikkert allerede en god fornemmelse i maven omkring den oprettet blog, men vi vil lige give dig et par tips med på vejen omkring, hvordan du markedsføre din blog og dine blogindlæg. Jo flere læsere, jo mere stolt kan du være.

Opret blog med ét formål er ofte et godt råd, det samme gør sig gældende med markedsføring. Du skal markedsføre din blog og dine indlæg med ét formål – er dette at få flere læsere? Få de rette læsere? Få dig til at fremstå som ekspert? Brande dig personligt? Skaffe dig et job? At tjene penge? Det formål du vælger vil påvirke hvilke tips du vælger herunder – vælg således kun dem, som du mener bibringer værdi til din nyoprettet blog.

Tip 1: Nyhedsbrev. Opsæt allerede nyhedsbrev-signup fra starten, selvom du ikke ønsker at sende noget ud. Senere vil du sætte pris på, at du har opsat og indsamlet en liste med relevante faste læsere.

Tip 2: SEO: Læs op på alt omkring søgemaskineoptimering på forhånd, da dette vil kunne give dig en masse relevante besøgende fra søgemaskiner som f.eks. Google.

Tip 3: Gaver. Tilbyd dine læsere noget udover dine blogindlæg. F.eks. er e-bøger meget op i tiden, og vil være en oplagt mulighed for at få faste læsere. Overvej f.eks. at give en e-bog væk imod at folk tilmelder sig til dit nyhedsbrev.

Tip 4: Sociale medier: Når det kommer til de sociale medier, så gælder det om at være tilstedeværende der hvor dine læsere og potentielle læsere er. For de fleste bloggere vil det således give mening at kigge på konkurrenterne for at se, hvor de er tilstedeværende – og vigtigere, hvor de ikke er tilstedeværende. Opret de sociale medie-profiler du vil benytte allerede nu.

Tip 5: Netværk: Allerede fra starten kan det være en ide, at have fokus på at opbygge dig et netværk af folk, som kan være ambassadører for din blog – dvs. de kan eksponere dig og dine indlæg. De fleste bloggere vil have gavn af, at opbygge tætte relationer til relevante bloggere indenfor deres felt (eller felter tæt relateret dertil).

Har du en blog som du er stolt af? Skriv da hvorfor du er stolt af din blog i en kommentar herunder.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top