Skab trafik fra din Facebook-side

At skabe nok interaktion på din blogs Facebook-side til, at det faktisk bevæger sig over på din blog, kan være svært. I dette indlæg vil vi dog kigge på nogle af de metoder, som du kan tage i brug til netop dette.

Tip #1: Billeder, billeder & billeder

Flere analyser fremviser, at billeder på Facebook får langt mere interaktion end almindelige tekst-indlæg. Der kan herved hæftes en sammenhæng imellem kvaliteten af billedet og mængden af likes/kommentere/delinger.

Indlæg med sort billede på Facebook
Eksempel på hvorledes et stort billede kan skabe blikfang på din Facebook-side.

Når du poster et link direkte til din side, så vil billederesultatet fremvise en af følgende situationer.

  1. Ingen billede fremvises med linket.
  2. Stort billede fremvises over linket.
  3. Lille billede fremvises ved siden af linket.

For at skabe det bedst mulige resultat, så skal du, når du poster et indlæg på din Facebook-side, gå efter at få fremvist det fulde billede. Oplever du situationer hvor dette ikke automatisk fremvises, så kan følgende benyttes:

  1. Benytte Yoast til at vælge det korrekte billede (Læs mere om Open Graph her).
  2. Vælge ”upload image” direkte på Facebook (efter du har indsat URL).

Tip #2: Stil spørgsmål til dine følgere

Et spørgsmål er en nem måde, hvorpå man kan skabe modspild fra sine følgere. Brug spørgsmålet til at opbygge interaktion, som skaber trafik til din blog. Gør dine spørgsmål vittige, korte og spændende. Hav altid din læserskare i tankerne, og skab så tæt relation til dit indlæg som muligt.

Eksempelvis hvis man skriver et indlæg omkring, hvad man ville fortælle sit 20 årige selv, hvis man havde muligheden, så vil det være oplagt at stille spørgsmålet ”Hvad ville du fortælle dit 20 årige jeg, hvis du havde muligheden?”. En anden mulighed kunne også være ”Ville I kunne fortælle jeres 20 årige jeg om… hvis I havde muligheden for det?”.

Tip #3: Benyt et citat fra dit indlæg

At give dine fans en smagsprøve på din blogindlæg med et citat, kan være den appetitvækker der skal til for, at de vil læse dit indlæg. Citater er generelt noget af det mest delte indhold på Facebook, da det også ser smart ud, når det deles. Find et citat i din artikel der er kortfattet, giver introduktion til indholdet samt fremstår som enten cliffhanger eller statement. Inkludere gerne et billede som bekræfter din cliffhanger eller det statement som du prøver at fastsætte.

Cliffhanger

Tip #4: Del billeder og video direkte på Facebook

At skabe en stærk Facebook-side kan være vanskeligt, hvis du hele tiden deler den samme type af indhold. Det kan være fordelagtigt at udvide sin Facebook-side ved, at dele billeder og videoer direkte på siden. Dette vil skabe fornyet interesse for din side, en styrket organisk spredning og flere besøgende til bloggen.

Læs mere » 10 indlæg der skaber trafik

En kort video som fremviser hvad artiklen er omkring, kan således benyttes direkte på Facebook til, at trække besøgende til din blog.

Tip #5: Ændre teksten tilhørende linket

Facebook tager oplysninger under billedet direkte fra din blog, hvilket i visse situationer kan skabe mærkelige og ligefrem skadelige sætninger. Inden du poster indlægget har du herved mulighed for, at ændre både i overskriften samt i medfølgende forklarende tekst. Vi anbefaler at du retter disse således, at de tiltrækker flest besøgende – samtidig med at teksten er overens med resten af de fremstillede retningslinjer i dette blogindlæg.

Ret teksten inden du poster indlæg

5 ekstra tips til din Facebook-side

  1. Hold tekstlængden på under 140 tegn. Det er cirka herefter, at Facebook automatisk indsætter ”læs mere”. Benyt alternativt dette som cliffhanger.
  2. Slet selve linket efter at Facebook har registreret linket (dvs. så snart billedet fremvises). På denne måde få du en flottere post, hvor folk stadig kan trykket på linket (som nu blot er i billedet).
  3. Analyser trafikken, likes, delinger og kommentarer på de enkelte posts. Denne viden kan bruges til, at præcisere din delinger fremover.
  4. Afholder du konkurrencer på din blog, så forsøg at afholde disse direkte på Facebook (f.eks. ved likes, delinger eller tagging).
  5. Del andet indhold fra din Facebook-side. Udover at dele dit eget indhold, så kan det være en fordel at dele andet interessant indhold, som vil gavne dine læsere.

Update: Ønsker du flere startegier at anvende, så vil vi anbefale at se denne video fra Moz. Find endvidere alle guide omkring de sociale medier her.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top