De fleste bruger rigtig mange tid på, hele tiden at komme på nyt og godt indhold, og efterfølgende promovering af dette. Men hvad med dine gamle blogindlæg? Det der sker er ofte, at man glemmer alt omkring disse, og de hermed kun får tilfældige besøgende i ny og næ. Men der er sikkert rigtig meget af dette gamle indhold, som stadig er godt og relevant i dag.
Ved aktivt at drive trafik til dine gamle indlæg, så får du dine læsere til at tilbringe længere tid på hjemmesiden og generelt højere interaktion med dig og din blog. Herunder har vi samlet en række ideer til, hvordan du kan drive trafik til dine gode gamle blogindlæg.
No. 1) Indsættelse af links
De interne links er ofte en af de nemmeste måder hvorpå, du kan gøre din nye besøgende klar over gamle indlæg. F.eks. kan du linke til gamle indlæg relateret til emnet, kategorier/tags eller sider med anden information.
Hver gang du skriver et nyt blogindlæg, så gennemgår du blot dine gamle blogindlæg og indsætter links naturligt til de relevante af disse. Er du personen som ofte glemmer at lave disse interne links, så kan du også få et plugin til at gøre dette automatisk (læs mere her).
No. 2) Henvisningslink i indlægget
En anden metode du kan gøre brug af, er ved at indsætte en række links til relevante indlæg. Dette kan enten gøres i bunde eller midt i artiklen, og kan f.eks. gøres under titlen ”Andre fandt også følgende indlæg interessant” eller ”følgende indlæg vil måske også have interesse for dig”.
Følgende indlæg vil måske også have interesse for dig
Sådan fungere interne links
Sådan husker du at skrive din blogindlæg
Sådan får du folk til at bruge mere tid på din blog
No. 3) Del gamle indlæg på sociale medier
Som vi allerede har nævnt, så er din gamle indlæg ikke dårlige, og derfor kan det sagtens være en ide at dele disse (igen) på de sociale meder. Du kan sagtens dele dine gamle indlæg som var de nye, men kan også kreativt dele dem f.eks. hvis de bliver populære pga. nyheder, sæson etc. F.eks. deler vi hver jul/sommerferie et indlæg omkring, hvilke bøger vi synes bloggere skal læser i ferien, når de nu har tiden til at blive kloge på blogging.
No. 4) Kreativ benyttelse af sidebaren
Sidebaren benyttes ofte til ”Seneste blogindlæg”, men kan også benyttes f.eks. til at fremvise ”Populære indlæg”, hvor der f.eks. fremvises top 5 mest populære indlæg de sidste 30 dage.
En anden måde hvorpå du kreativt kan benytte din sidebar, er f.eks. ved at tilpasse denne med link til gamle indlæg, alt efter hvad siden indeholder. Har du f.eks. en besøgt kategori, side eller blogindlæg, så kan det være en ide at opsætte en specifik sidebar med links til relevante indlæg, baseret på hvad der allerede læses omkring.
F.eks. har vi på vores side omkring sociale medier, indsat links til de bedste blogindlæg (vores nybegynderguide) i vores sidebar fremfor vores almindelige sidebar.
No . 5) Benyt din om mig-side
Din om mig-side kan være en besøgt side på din blog, og således en side hvorfor du nemt kan gøre reklame for gode gamle blogindlæg, som f.eks. er med til at beskrive hvad folk kan forvente af din blog. F.eks. kan du inddrage en liste med links til dine bedste blogindlæg, eller links til de vigtigste kategorier/tags.
Har du et tip til, hvordan man driver trafik til sine gamle blogindlæg? Så smid endelig en kommentar herunder.
Rigtigt godt og relevant blogindlæg – tak 🙂
Godt du kunne bruge det Jonas
Rigtig god guide til at lede trafik til sine gamle blogindlæg – og samtidig kan de interne links også hjælpe til SEO.
Hej Anton
Godt du kunne bruge guiden. De interne links styrker især ift. SEO, så der er mere at opnå end blot trafikken til gamle indlæg.