Skab trafik fra din Instagram-profil til din blog

Virksomheder såvel som bloggere har fundet ud af, at Instagram er en rigtig god måde hvorpå, man kan opbygge et brand, skabe brugerinteraktion samt trafik til bloggen. Rigtig mange bloggere bruger deres Instagram-profil til, at brande dem selv og få følgere til bloggen, men har ofte svært ved, at trække disse følgere med over på deres blog. I dette indlæg vil vi se på, hvordan du skaber trafik fra din Instagram-profil til din blog.

Instagram trafik-blog

Hvad der især gør det svært at trække trafikken væk fra Instagram er, at det eneste du kan søge efter er brugernavn/hashtag samtidig med, at mulighederne for at indsætte links begrænset.

Hent gratis e-bog » Instagram for bloggere (Tips til flere følgere)

Tip 1: Eksperimenter med din profil-tekst

Du har meget lidt tekst at gøre med, så du bliver nød til at eksperimentere med, hvilken der virker bedst. Herudover er der også en taktik vedhæftet det, jævnligt at ændre denne tekst for, at skabe blikfang for tilbagevendende besøgende.

Tip 2: Skab Call-to-Action igennem dine billeder

Det gælder om at skabe billeder som fanger, og giver folk lyste til ”mere” af dette. I teksten gives muligheden til folk ved, at henvise til bloggen. Benyt gerne test på billedet til, at fange folk, når det virkelig er noget interessant på din blog. Ideen er, at forsøge at skabe trafik fra din Instagram-profil, når du skriver ”de rigtig gode indlæg”. F.eks. hvis en boligblogger har lavet en rigtig god D.I.Y, eller en Fitness blogger som har lavet et rigtig godt træningsprogram. Dette tips er grundlæggende for mange af de efterfølgende.

Læs mere » 14 bloggere giver deres bedste tips

Tip 3: Benyt URL’er på den korrekte måde

Når du har valgt at fange dine Instagram-følgere igennem det perfekte opslag, så skal du få dem over på din blog. Teksten kan sagtens være nok, da de loyale læsere nemt besøger din blog. Men du har også mulighed for, at indsætte links som de ”kan følge” over på din blog.

Anvend Goo.gl til at forkorte dine URL'er

I teksten kan eksempelvis henvise til linket på profil-siden (evt. tilpasset til lejligheden) eller indsætte URL’en direkte i billedteksten. Linket kan skabes igennem en URL-forkorter som f.eks. Goo.gl eller med Pretty Link-pluginnet. Det er ofte nemmere at huske goo.gl/JkqkXI fremfor at skulle huske https://unitate.dk/mere-trafik-uden-at-rabe-hojt/.

Tip 4: Video-funktionen i Instagram

Video-funktionen i Instagram er fantastisk til, at gøre opmærksom på indhold på din blog, og give folk lyst til at se/læse resten på din blog. F.eks. kan du fremvise de første sekunder af din nyeste video, eller sammenklip heraf, og efterlade folk med en cliffhanger. En anden måde er f.eks., at fremvise resultatet af noget fra din blog, og henvise til selve indlægget herved. Igen kan dette f.eks. benyttes af en boligblogger som fremviser hendes DIY projekter på video, eller en madblogger som fremviser resultanten af en madopskrift.

Video-funktionen med Instagram

Du kan endvidere bruge tidspunktet ift. at tiltrække besøgende, hvor f.eks. fremvisning af en kage i en video vil passe godt omkring 6-tiden. Tænk over hvornår folk har ”brug for” indholdet på din blog.

Tip 5: Tilføj et vandmærke til dine billeder

Fordi der intet link kan indsættes ved billederne (i feedet), og folk ofte kører hurtigt igennem deres feed, så kan et vandmærke være en mulighed. Dette går simpelt ud på, at du tilføjer et vandmærke til allerede dine billeder, hvoraf dit navn/URL fremgår (læs mere omkring fotoredigeringsprogrammer her).

Tip 6: Indlægsmeddelelse

Du kan vænne dine følgere til, at de får en ”meddelelse” omkring de bedste indlæg igennem Instagram. F.eks. igennem en bestemt type billede eller bestemt type vandmærke på billederne. På denne måde vænner du dine følgere til at stoppe op for, at se hvilke indlæg du har udvalgt som de bedste i denne omgang. Dette kan evt. gøres hver uge eller måned, alt efter hvor mange indlæg du publicerer på din blog.

Tip 7: De velkendte hashtags

Hashtags er benyttet rigtig meget allerede, og har tidligere været en god måde f.eks. at få flere følgere på Instagram. Det kan dog være svært, at bruge hashtags aktivt til at skabe trafik til en blog. En alternativ måde at benytte hashtags er ved, at skabe dit eget hashtag, og påvirke andre til at benytte dette. På denne måde, får du andre til aktivt at dele dit budskab/brand. Når folk bliver nysgerrig omkring hashtagget tjekke de billederne ud eller Googler selve hashtagget, hvilket begge er måder hvorpå, du kan skabe trafik til din blog.

hashtags

Tip 8: Interaktion med dine følgere

Udvælg følgere og spørg om de kan lide dit seneste indlæg, igennem billederne eller som kommentar dertil. Det er vigtigt at du ikke kun vælger andre bloggere, men aktivt vælger imellem relevante følgere på din liste. Dette skaber én læser mere til dit indlæg, men også samtidig en tættere forbindelse til denne og mange andre følgere.

Læs mere » 10 ideer til blogindlæg der skaber trafik

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top