Vi guider denne gang til hvordan man blogger. Der kan være en masse sjov i at blogge, men det kræver også en masse arbejde at lave og fastholde en succesful blog. Er du villig til at bruge tiden og lægge det hårde arbejde i din blog, betaler det sig ofte i form af faste og engagerede følere samt gaver og invitationer fra diverse virksomheder, som håber på, at du vil promovere deres brand (læs mere omkring samarbejde med virksomheder her).
Vi har sammensat en guide med fokus på, hvordan man blogger – formålet med guiden er, at give nye bloggere en ide om, hvad det betyder at være blogger, og sætte dem på rette kurs. Herudover kan guiden også benyttes som tjekliste til eksisterende bloggere.
Betragt dette indlæg som en tjekliste for erfarne bloggere og guidelines for nybegyndere til at lærer at blogge. Guiden er ikke komplet, og er kun baseret på vores egne erfaringer med området. Har du tips og tricks som kan hjælpe andre, så smid endelig en kommentar under indlægget.
1. Hvordan.. Finder man inspiration til sin blog
Det er en god ide at søge inspiration, blandt alle de andre blogs som findes i blogverdenen. Kig på de blogs du selv ynder at læse og find ud af, hvorfor lige netop disse blogs er bedre end alle de andre blogs. Dette kan give dig en ide til, hvordan man skriver et godt blogindlæg. Er du helt ny, og har du ikke fået skabt dit et overblik over de blogs der findes i Danmark, så tjek listen på Bloglovin her.
Læs mere » 3 vaner der gør det nemt at skrive blogindlæg
Sæt dig efterfølgende ned og brainstorm over, hvad du gerne vil med din blog. Hvad er det du gerne vil blogge om, og hvorfor skal folk læse din blog frem for alle de andre blogs? Det er også en god ide, at lave en plan over hvilke typer indlæg du gerne vil skrive, således der er en rød tråd i det du poster på din blog. På denne måde slipper du for indlæg i både øst og vest.
Bonus information: Dette kan også gøres selvom din blog har kørt længe, hvis du ikke rigtig føler, at du når ud til nok følgere. Sæt dig ned og kig kritisk på din blog. Hvad skal der ændres? Vil der være grundlag for, at du flytter dit fokus? Har du ændret holdning til,hvordan man skriver en blog? Det er aldrig for sent at ændre sin blog – hvis det er et gennemtænkt valg for bloggen, vil det formentlig altid gavne dig.
Hvordan du inspiration til din blog, er nok et af de sværeste områder at besvare med blot få linjer, og det vil være meget forskelligt fra blogger til blogger. Vi har dog samlet nogle af de råd, som vi selv har benyttet, og som bloggere i vores netværk , har benyttet.
- Kend dit publikum. Jo mere du ved om dem, jo nemmere vil det være for dig, at skrive gode indlæg, og komme på inspiration til næste. Hver gang du får en kommentar, en e-mail eller andet fra en læser, så ved du lidt mere omkring din målgruppe. Det kan også være en fordel, at benytte dine sociale medier, hvor du kan se mere omkring dine læsere (køn, alder, interesser etc.).
- Skab interaktion med dine læsere. Når du benytter alle dine kanaler til, at skabe interaktion med dine læsere, så får du mere af vide om dem. Udpeg måske en enkelt læser, og skriv en e-mail til denne med formålet, at lære mere omkring personen (og derved målgruppen). Afhold en giveaway hvor deltagerne skal komme med input til et bestemt emne, som kan hjælpe dig med forståelse af din målgruppe.
- Find inspiration omkring dig. Du interager med dine læsere, andre bloggere, familiemedlemmer, venner og mange andre mennesker på daglig basis – udnyt dette til din fordel. Spørg andre bloggere hvordan og hvor de finder inspiration! Spørg familiemedlemmer hvor de finder inspiration når de skal f.eks. finde en god opskrift etc! Tænk over “hvordan blogger jeg” ift. “hvordan blogger andre”.
- Genbrug dit gamle indhold. Hvis du tidligere har skrevet gode indlæg, så kunne det være en ide at gennemgå disse igen. Ofte vil du opleve at indholdet sagtens kan fornyes, eller det hjælper dig med, at komme ind i det mindset du tidligere havde, og derigennem får nye ideer.
- Ikke alle har hørt det du ved. Nogle gange tror bloggere fejlagtigt at alt de skriver om, skal være fulkommen nyt. Selvfølgelig har det sine fordele at være den første, men man må ikke glemme, at ikke alle har hørt hvad du har at sige, med dit spin på emnet.
Når du så har fundet inspiration til dit indhold, så har vi et par enkelte tips, som kan gøre at du maksimere udbyttet af denne inspiration. De følgende tre tips, er nogle vi selv har benyttet, og finder rigtig gode.
- Når du har fundet inspiration, og påbegynder produktionen af dit indlæg – så tænk ”er der mulighed for, at jeg kan tage et bredere perspektiv, og skrive flere indlæg om emnet?”. Alle indlæg skal være gode, lange og unikke, men derfor behøver de jo ikke fortælle hele historien på en gang. Det nemmeste eksempel på dette er en mode blogger, som skriver flere indlæg omkring ét sæt tøj, da det ses fra flere vinkler eller man ser mindre dele af det, af gangen.
- Når du har fundet inspiration til et indlæg, så tænk hvorvidt dette kan benyttes til en underkategori på bloggen (eller måske et ny overkategori). Det er altid fedt, at have en tilbagevendende underkategori, som du kan gøre brug af (hvis du benytter SEO til at navngive denne, så har du endnu en fordel – læs mere om SEO længere nede i denne guide). Eksempelvis, så poster vi løbende tattoo inspiration på Vinterfryd.dk, da det er en af vores store interesser.
- Dette punkt hænger meget sammen med det forrige. Hvis du har mulighed for, at finde på et tilbagevende koncept, som folk kan lide og er fængende, så har du en fordel. F.eks. havde de første mode bloggere der benyttede dagens/ugens/månedens look en del succes.
2. Hvordan.. Skaber man en unik og anderledes blog
Sørg for at dine blogindlæg bliver publiceret jævnligt, eller så vidt muligt således, folk ved hvornår der kommer et nyt. Ikke dermed sagt, at de skal komme op på samme tispunkt hver dag, men sørg for, at du får postet regelmæssigt, så du ikke mister interessen fra dine bloglæsere. Der er ikke noget værre end at følge en blog, hvor der går lang tid mellem indlæggende – med mindre dette er forventet, og en del af bloggens personlighed. Som en ekstra bonus belønner søgemaskinerne også dine regelmæssige blogindlæg, da deres formål er, at give folk der benytter sig af søgemaskinerne den bedste oplevelse.
Læs mere » Sådan skaber du en unik blog
Jo mere unikke dine indlæg er, jo mere interessante er din blog, og jo nemmere vil det være at skaffe og fasteholde nye læsere. Tag dig tiden til at skrive dine indlæg, så får du det bedst mulige resultat. I denne sammenhæng er det også en god ide, at have dine følgere i tankerne når du skriver indlæggende. Tænker over hvilke folk det er, der læser din blog, når du skriver dine indlæg og tilpas dem til målgruppen. Se dine læsere som virtuelle venner og veninder, og skrive derfor som om du skriver til dem hver gang du skriver et indlæg.
Bonus information: Selvom man er eksisterende blogger, så kan det godt være en ide, at tænke mere over hvem ens læsere er, og hvad de gerne vil læse. Dette kan gøres på mange forskellige måder, lige fra at benytte inputs fra kommentarer og sociale medier til, at spørge ens læsere direkte (et eksempel på dette var f.eks. bloggen Fit4living, som spurgte sine læsere om hvad de syntes om blogge, og hvad de gerne ville ændre – i kan læse mere om det hele her).
Der findes mange måder at være unik blogger på, og vi kan ikke give svaret på dem alle (for så ville det jo ikke længere være unikt). Vi har skrevet et tidligere indlæg, med nogle punkter som du skal være opmærksom på, hvis du ønkser at have en unik blog – læs det her.
3. Hvordan.. Indfanger man læserne inden de finder bloggen
Tag dig god tid til at få formuleret en god og fangende overskrift. Overskriften er det første som ses og den som afgør, om folk læser videre eller ej. Det er derfor utroligt vigtigt, at skabe en overskrift som gør læseren interesseret i at læse mere. Ofte glemmer man, at overskriften er det første læserne støder på igennem søgemaskinerne, de sociale medier og andre steder du måtte være tilstedeværende.
Samtidig skal du også sikre dig, at du i blogindlægget holder hvad du lover i overskriften. Nok kan din overskrift være super fangende, men har den intet at gøre med indholdet i dit indlæg, vil det irritere læseren mere end det vil gavne. Det er hermed ikke sagt, at du ikke kan lave overskrifter som f.eks. dagens look – skulle din blog være en modeblog – så længe du så til gengæld har fangende billeder (og gode overskrifter i dine andre indlæg).
Her kommer 5 gode tips til, hvordan du skriver en god overskrift til dit indlæg.
- Gør det klart i overskriften, hvis der er noget at lære fra indlægget. Dette kan f.eks. gøres ved brugen af Hvordan.., Lær at… samt Sådan gør du..
- Hold overskriften kort. Folk har vendt sig til de 70 tegn som søgemaskinerne tillader, hold dig derfor indenfor denne grænse.
- Vær oprigtig. Forsøg ikke at fange folk ved, at skrive en forkert eller misvisende overskrift.
- Brug gerne lister. Folk er glade for lister, toplister eller lignende. Indeholder dit indlæg en liste med 5 tips, så skriv dette klart i overskriften.
- Vær kreativ og brug hårde ord. Dette ville ikke altid være en god ide, men når strategien benytte rigtig, kan den give gode resultater. F.eks. hvis man skriver ”Derfor gør DU det forkert”. Forsøg at finde på sådan en titel indenfor dit emne, men overvej altid nøje, om det vil gavne dig mere, end det vil skade dig.
4. Hvordan.. Benytter du billeder til din fordel
Sørg først og fremmest for, at der er sammenhæng mellem de billeder du bruger i indlægget, og indlæggets indhold samt overskrift. Som med overskriften er det træls for læseren, at blive snydt af nogle spændende billeder, som viser sig intet at have med selv indholdet at gøre.
Tænk også over hvordan og hvor du tager din billeder. Små ting såsom naturligt lys, viklen på billedet og omgivelserne har stor betydning for, om du får taget nogle gode billeder. Hvis du virkelig er seriøs med din blog, vil et godt fotoredigeringsprogram være uundværligt, da det giver muligheden for at redigere dine billeder, så de bliver helt perfekte.
Vi har allerede skrevet en guide med 5 tips til, hvordan du tager de perfekte blogger billeder, læs denne, og gør brug af de gode tips.
Følgende indlæg kan også have din interesse
- Sådan reducerer du filstørrelsen på dine billeder
- En simple guide til at tage gode blog-billeder
- Guide til gratis fotoredigeringsprogrammer
5. Hvordan.. Opfordre du til interaktion med dine læsere
Det er altid en god ide at prøve, at skabe interaktion med dine læsere. En lille ting såsom, at stille dem et spørgsmål til sidste i indlægget, kan være alt der skal til. Find på et spørgsmål som har relevans for det, du lige har skrevet om i dit blogindlæg. Andre bloggere har også haft succes med, at skrive et indlæg med formålet, at få besvarelse på deres spørgsmål – enten input til en problemstilling, hjælp til et problem i deres dagligdag eller noget helt tredje.
En anden måde at skabe interaktion med dine læsere på, kan være ved at lave afstemninger, spørgerunder etc. Det kommer ofte bag på mange, hvor mange af læserne der faktisk er villige til at svare på disse spørgsmål. Som en bonus kan disse også hjælpe dig med, at lære dine læsere endnu bedre at kende, og derved lave din indlæg endnu mere målrette til dem.
Når først du har skrevet dit indlæg således, at folk har lyst til at skrive en kommentar, så kan det også være en fordel, hvis du interagerer med andre bloggere (læs mere om hvordan du skriver en god blog kommentar her). Find f.eks. andre bloggere som har taget samme emne op til debat, således de har noget at bidrage med til samtalen, når du ligger en kommentar ved dem.
Slutligt så er det vigtigt, at du har styr på dit kommentarsystem. Tillader dit kommentarsystem, at folk kan skrive en kommentar? Tillader det at man kan skrive en kommentar anonymt, uden at være logget ind? At give så mange mennesker som muligt mulighed for, at skrive en kommentar, er vigtigt for din blog.
6. Hvordan.. Kan du benytter SEO til din blogs fordel
Søgemaskineoptimering eller SEO er et fantastisk redskab til, at skabe mere trafik til din blog. Kender du ikke til SEO og dets muligheder, det en god ide at sætte sig ind i det eksempelvis ved, at læse vores indlæg omkring søgemaskineoptimering med Yoast. I bund og grund er det vigtigste i SEO, at vide hvilke søgeord der skal være fokus på – hvilke ord dine læsere søger mest på – da det er de ord, der vil gøre, at lige præcis din blog kommer frem i søgemaskinerne. Find ud af hvilke søgeord indenfor det område du blogger om, som bliver søgt mest på, og benyt dig af denne viden, når du skriver dine indlæg. Formår din blog at være en af de første som kommer op i søgemaskinerne, vil det højest sandsynligt hjælpe med, at skabe mere relevant trafik og følgere. Disse sørgeord kan også give en idé til, hvordan man skriver et indlæg, med fokus på de valgte søgeord.
Den anden del af søgemaskineoptimering, er vedrørende den ranking du opnår på diverse søgemaskiner, som delvist er baseret på hvor mange som linker til din blog. En god måde hvorpå du kan opnå disse links er ved, at skrive gode indlæg, lave gæste blogindlæg på andre blogs samt være aktiv i blogverdenen. Det er dog vigtigt, at du er kritisk i forhold til dette og ikke bare siger ja til hvad som helst, da det kan skade din troværdighed. Der vil snart komme et indlæg mere information omkring dette.
Hvis du stadig har spørgmål til hvordan man skriver et indlæg, så læg endelig en kommentar herunder.