Linkbuilding for bloggere – gæsteindlæg

Vi har allerede skrev en del omkring SEO for bloggere, hvor vores fokus har været på on-page delen heraf. Begrundelsen herfor er simpelthen, at dette ofte er den nemmeste del, som du selv har fuld kontrol over. I dette boligindlæg skal vi se på den eksterne del, nemlig hvordan man skaber links til sin blog – igennem gæsteindlæg.

Linkbuilding for bloggere - gæsteindlæg-top

Linkbuilding går kort og godt ud på, at du får links fra andre hjemmesider (blogs, forums etc.), hvilket gavner dig overfor søgemaskinerne. Grunden til at det gavner dig er, at søgemaskinerne benytter disse links til at værdisætte din blog, jo højere værdi, jo flere besøgende (forenklet forklaring).

Strategien omkring gæsteindlæg går ud på, at du skriver et gæsteindlæg til en anden blog, hvori du linker til din egen blog. Dette link opbygget din ”SEO værdi”, samtidig med at du gør potentielle læsere opmærksom på din blog.

Trin 1: Find bloggere hvortil det vil give mening, at du skriver et gæsteindlæg. Enten direkte indenfor dit emne, tæt relateret hertil eller en niche under dit emne.

Trin 2: Gennemgå bloggen for hvilket emne, som du kan skrive om, men som ikke endnu er repræsenteret på bloggen.

Trin 3: Begynd at følge bloggen løbende, og skab en kontakt til bloggen og bloggeren bagved denne.

Trin 4: Kontakt bloggeren en forespørgsel om, at du kunne have interesse i at skrive et gæsteindlæg.

Selvfølgelig vil disse trin variere fra blog til blog og fra branche til branche. Eksempelvis kan det være en ide, at forespørge en anden blogger omkring hvorvidt denne kunne være interesseret i et gæsteindlæg på ens egen blog, før man selv spørger omkring et gæsteindlæg.

Dette skal du have fokus på…

  • Find altid hjemmesider/blogs, hvor læserne har interesse for dit indhold. Emnerne behøver ikke være de samme, da det er læserne der er den afgørende faktor. Har du fokus på at skabe godt indhold og besøgende til din blog, vil resultatet være godt.
  • Sørg for at hjemmesiden/bloggen har en god ”SEO værdi”, som den kan give videre til din blog. Vurdér f.eks. dette ud fra antallet af indlæg, kommentarer og læsere (f.eks. igennem sociale medier). Hvor længe bloggen har eksisteret og hvor tit der postes indlæg, er ligeså vigtige faktorer.
  • Fokus skal ligge på at udføre et godt grundarbejde i at udvælge bloggen, udvælge emnet og opbygge relationen. Resultatet heraf ift. SEO vil være godt.

Dette skal du undgå…

Du har formentlig allrede hørt, at den forkerte tilgang til SEO, kan gøre mere skade end gavn for din blog. Dette er sandt, og er også noget bloggere skal tænke over – især i deres forsøg på at skaffe links. Derfor er det vigtigt at du undgår følgende:

  • Lad vær med at skrive et gæsteindlæg, hvis formålet kun er at få et link. Se altid det overordnet mål som værende, at få skabt kontakt til nye læsere. Dette fremsætter nemlig en række naturlige kriterier for de blogs du kontakter.
  • Vær forsigtig med at skrive gæsteindlæg til blogs, hvis eneste formål er at tjene penge online. Begrundelsen herfor er, at de kan benytte unaturlige links til deres egen side, hvilket således ikke vil gavne din blog (du kan tjekke linkprofilen med tjenester som f.eks. Majestic og Ahrefs).
  • Lad vær med at skrive gæsteindlæg til hjemmesider/blogs, hvor alle har mulighed for at skrive gæsteindlæg til.
  • Lad vær med at overdrive stratgien, da din linkprofil hurtigt kan se unaturlig For en almindelig blog vil vores anbefaling være maksimalt at skrive 2 gæsteindlæg om måneden.

Følg med på Unitate.dk, hvor vi i den kommende periode vil sætte endnu mere fokus på linkbuilding for bloggere.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top