Læste du med sidste gang, hvor vi kom med 9 måder til promovering af dit næste blogindlæg? Hvis ikke så skulle du smutte forbi det, og læse de tips der er at finde der – og så selvfølgelig vende tilbage hertil bagefter!
I dette indlæg vil vi kigge på alternative metoder til alternativ trafik, og herved få ny læsere til din blog. Dette er således en udvidelse af tidligere blogindlæg omkring promovering, hvor vi nu kigger på de alternative metoder til at finde og få nye læsere. Igen er dette blot en liste med værktøjer, hvor du ved hver lejlighed skal vurdere, hvilke der vil kunne hjælpe dig og din blog.
Metode #1: Offline
En af de bedste alternative metoder er ufattelig simpel, du skal nemlig ikke glemme hvor effektiv de offline kanaler kan være. Dette betyder at dine nye læsere, faktisk også er til at finde udover online. Alt efter hvilken målgruppe du ønsker at henvende dig til, vil metoderne være forskellig.
Eksempelvis vil det for en fitnessblogger være fordelagtigt, at være aktiv i lokalsamfundet. Dette kunne eksempelvis være, at deltage i fitnessrelaterede løbeaktiviteter, relevante foredrag, undervise i det lokale fitnesscenter samt meget andet. Der er mange metoder offline, som blot venter på at du gør brug af dem.
Når først du begynder at søge disse foretagender, så vil du få øjnene op for alle de muligheder der eksisterer. I sammenhold med dette kan det være en fordel, at få udarbejdet et visitkort således, du altid kan give informationer til potentielle læsere og samarbejdspartnere.
Metode #2: Interview
En af de alternative metode er, at udføre et interview med en medblogger, som er i den samme eller tæt relateret niche som dig. Dette kan være med til, at skabe et flow af trafik imellem din og personens blog, hvis denne på den ene eller anden måde gør opmærksom på dit interview – f.eks. igennem bloggen eller de sociale profiler.
Da interview af andre bloggere allerede er benyttet ofte, så kan det være en fordel at udvide dette ved, at interviewet har en ny og spændende indgangsvinkel som ikke er set før i din niche.
Læs mere: 14 store bloggere afslører deres bedste tips til at skabe trafik
En anden tilgang kan også være, at foretage interview med sine læsere, hvilket kan være en fantastisk metode til, at få kontakt til nye læsere (den interviewet vil ofte fortælle og dele indlægget samt give dig ideer omkring hvem målgruppen er). Eksempelvis benyttede Danica fra danicachloe.dk sig af dette, da hun havde en række gæsteindlæg/interview med hendes læsere under titlen skår i glansbilledet.
Metode #3: Facebook annoncering
Denne mulighed nævnte vi faktisk allerede i det sidste blogindlæg, men da det også er en af de mere alternative metoder, så fortjener den også en plads på denne liste. Hvis du har en Facebook-side tilknyttet din blog, så har du muligheden for, at opsætte annoncering af dine posts eller selve Facebook-siden (for blot at nævne nogle af dine muligheder).
Læs mere: guide til Facebook annocnering for bloggere
Har din blog et specifikt emne, så findes der sikkert allerede folk på Facebook, som igennem deres likes, gruppetilmeldinger eller almene færden på Facebook, har vist deres interesse for emnet. Når vi ved at disse folk er tilstedeværende på Facebook, så vil det jo være oplagt, at fremvise dig og din blog for disse. Det er her Facebook annoncering kommer ind i billedet.
Så snart vi snakker reklame, så vil det selvfølgelig involvere en betaling. Når det kommer til Facebook, så sker denne direkte igennem deres side med dankort. Blogger du med eksempelvis fremtidig job for øje, så kan dette på sigt være en rigtig god investering for dig.
Metode #4: Nye sociale medier
Kan du huske dengang Instagram først begyndte at blive populært i Danmark? En del af de bloggere som først benyttede dette medie, er blevet godt belønnet med mange følgere på mediet. Er du en af de første på nye sociale medier, så vil du formentlig opleve følgende fordele..
- Der er mindre konkurrence, så du har nemmere ved at få nye følgere.
- Du vil senere få en ekspertstatus overfor andre bloggere fordi, du har været på mediet i længere tid.
- De fleste nye sociale medier, tilbyder noget nyt, og herved ofte en ny målgruppe, hvilket er en fordel for dig.
Dette var blot nogle af de fordele, som du kan opleve ved at benytte dig af nye sociale medier (fra starten). Det kræver selvfølgelig at det nye sociale medie bliver en succes før, du får disse fordele.
Læs mere » 9 måder til promovering af dit næste blogindlæg
Udover dette, så skal det selvfølgelig også påpeges, at hver ny social medie profil, giver endnu en indgangsvinkel for potentielle læsere.
Metode #5: Skab forbindelse til lokale bloggere
At knytte bånd med lokale bloggere, kan være en stor fordel, udover det at skabe et nyt bekendtskab. Det som gør det sjovt er, at lokale bloggere har en fælles interesse, som man kan knytte bånd omkring. Det kan være svært, hvis du er blogger i f.eks. København pga. det store antal bloggere – og straks mere interessant hvis du befinder dig i andre dele af landet.
Er dette en mulighed for dig, så begynd at opbygge relationer til bloggere i dit lokalområde – f.eks. direkte igennem deres blog, eller igennem de sociale medier. Hvis der endnu ikke findes et fælleskab for bloggere i dit lokaleområde, så kan det være en fordel, at være en af de første til at gøre dette. Opstart eksempelvis den første Facebook-gruppe for bloggere i dit lokalområde.
Gennem jævnlige links, omtale, erfaringsbytte mv., kan relationer til andre bloggere være guld værd. Når vi snakker omkring linkbuilding for bloggere, så vil det også være en fordel, når i indbyrdes linker til hinanden (afhold jer dog for overdrevet brug).
Og hvorfor så lokale bloggere? Ja det er simpelt, det er bare nemmere at starte ud med. Du skal dog ikke afholde dig fra bloggere i andre dele af landet.
Har I benyttet nogle af disse strategier? Så læg en kommentar herunder!